tag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post7396780557601616649..comments2024-01-03T06:08:31.030+02:00Comments on ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣ: Νηστειοδρόμιο του 2015 (αναθεωρημένο)KROSTANDIS VOYATZERhttp://www.blogger.com/profile/16585252495204339094noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-38246202815901850612015-05-01T16:55:10.386+03:002015-05-01T16:55:10.386+03:00Ναι αδελφέ μου, αυτές είναι χαλαρώσεις που έχουν κ...Ναι αδελφέ μου, αυτές είναι χαλαρώσεις που έχουν καθιερωθεί για τους λαϊκούς.<br /><br />Σχετικά με την Δευτέρα: οι μοναχοί κρατούν τη νηστεία της Δευτέρας για να τιμήσουν τους Αρχαγγέλους μιας και έχουν επιλέξει να "μοιάσουν" σε αυτούς μέσω της ασκητικής τους ζωής. <br /><br />Για όσους πιθανόν δεν το γνωρίζουν οι ημέρες της εβδομάδας είναι αφιερωμένες (πλην των Αγίων της ημέρας σύμφωνα με το συναξάρι):<br /><br />Κυριακή: Ανάσταση του Κυρίου<br />Δευτέρα: Αρχάγγελοι<br />Τρίτη: Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος<br />Τετάρτη: Τίμιος Σταυρός και Υπεραγία Θεοτόκος<br />Πέμπτη: Απόστολοι και Άγιος Νικόλαος<br />Παρασκευή: Τίμιος Σταυρός<br />Σάββατο: Άγιοι Πάντες και ημέρα των κεκοιμημένωνΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣhttps://www.blogger.com/profile/08522462099955482964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-63170160961865575852015-04-29T12:41:19.369+03:002015-04-29T12:41:19.369+03:00Πάντως στο Άγιον Όρος κατά την περίοδο του Πεντηκο...Πάντως στο Άγιον Όρος κατά την περίοδο του Πεντηκοσταρίου κάνουν νηστεία (δλδ χωρίς λάδι) όλες τις Τετάρτες και Παρασκευές (και φυσικά και Δευτέρες) εκτός μόνο τις ημέρες που υπάρχει κατάλυσηAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-72517261845580123412015-03-25T21:35:25.736+02:002015-03-25T21:35:25.736+02:00Μια γενική παρατήρηση: Θα είναι πιο γρήγορη η αντα...Μια γενική παρατήρηση: Θα είναι πιο γρήγορη η ανταπόκρισή μας αν μας στέλνετε μήνυμα στο e-mail ή στην φόρμα επικοινωνίας (στη δεξιά στήλη). Τα σχόλια στις αναρτήσεις ενδέχεται να μην τα δούμε έγκαιρα.ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣhttps://www.blogger.com/profile/08522462099955482964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-16713063639609714862015-03-25T21:33:07.284+02:002015-03-25T21:33:07.284+02:00Από αυτά που γνωρίζω εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμ...Από αυτά που γνωρίζω εφόσον τηρούνται οι προβλεπόμενες νηστείες της εκκλησίας μας υπό φυσιολογικές συνθήκες μπορεί κανείς να κοινωνεί χωρίς πρόσθετη νηστεία. Μην ξεχνάτε όμως ότι ο πνευματικός είναι αρμόδιος να δώσει ευλογία για την θ. μετάληψη, διότι γνωρίζει όλες τις πληροφορίες για το πνευματικό του παιδί και άρα μπορεί είτε να χαλαρώσει είτε να επιβάλλει κάποια πρόσθετη νηστεία προκειμένου να προσέλθουμε όσο το δυνατό πιο επάξια στα άχραντα μυστήρια.<br /><br />Γνώμη μου έτσι όπως μου τα περιγράφετε είναι ότι έχετε την άδεια του πνευματικού σας ο οποίος γνωρίζει ότι την 25η Μαρτίου καταλύεται ψάρι.ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣhttps://www.blogger.com/profile/08522462099955482964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-7586401495547753902015-03-25T01:18:38.135+02:002015-03-25T01:18:38.135+02:00τηρω τη νηστεια της Σαρακοστης....ξεχασα να ρωτησω...τηρω τη νηστεια της Σαρακοστης....ξεχασα να ρωτησω τον πνευματικο μου που μου εδωσε το ελευθερο να κοινωνησω όποτε θελησω (τη Παρασκευη 27/3 σκεφτομαι), αν μπορω να φαω ψαρι αυριο (25/3)....μου λενε πως επειδη αυτη τη μερα το ψαρι ειναι μεσα στο πλαισιο της νηστειας,αρα μπορω....ισχυει;;Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-2242848459930620652015-03-21T10:56:40.081+02:002015-03-21T10:56:40.081+02:00Πολύ καλά τεκμηριωμένα τα παραπάνω αδερφέ μας. Κατ...Πολύ καλά τεκμηριωμένα τα παραπάνω αδερφέ μας. Κατ' αρχάς έχεις πολύ δίκιο στο ότι η Σαρακοστή λήγει την Παρασκευή πριν του Λαζάρου και η Μ. Εβδομάδα ξεκινά από την Μ. Δευτέρα... Άρα το ΣΚ είναι ενδιάμεση περίοδος. Επίσης κανονικά επιτρέπεται η κατάλυση ιχθύος στις δεσποτικές και τις θεομητορικές εορτές όπως και στον Ευαγγελισμό (που βρίσκεται και εντός της Μ. Σαρακοστής!)<br /><br />Ωστόσο, να σημειώσω το εξής βασικό: Παρά το ενδιαφέρον του θέματος (δυστυχώς για λίγους από εμάς) πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η νηστεία έγινε για τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για τη νηστεία. <br /><br />Άρα δεν πρέπει να κολλάμε τόσο πολύ στην λεπτομέρεια... σε κάθε περίπτωση ο καθένας μπορεί να ακολουθήσει την γραμμή που του γίνει ο πνευματικός του!<br /><br />Πάντως για την ιστορία, τα σχετικά περί μη καταλύσεως ιχθύος την Κυριακή των Βαίων τα είχα ακούσει σε εκπομπή της Πειραϊκής εκκλησίας, όπου μιλούσε κάποιος ιερωμένος, αλλά και μετά από συζήτηση με αδερφούς από την "Ηλιαχτίδα"<br /><br />Αυτά που γράφω στο νηστειοδρόμιο γενικά δεν είναι δικά μου και λαμβάνω υπόψη μου πολλές πηγές ιδιαίτερα (από συζητήσεις με πνευματικούς ανθρώπους).ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΣhttps://www.blogger.com/profile/08522462099955482964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-77861367207921984932015-03-20T16:07:16.792+02:002015-03-20T16:07:16.792+02:002) Ἡ Κυριακὴ τῶν Βαΐων δὲν εἶναι καμμιὰ ἀσήμαντη ἑ...2) Ἡ Κυριακὴ τῶν Βαΐων δὲν εἶναι καμμιὰ ἀσήμαντη ἑορτή, καὶ οὔτε ἑορτάζουμε μαζὶ μὲ τοὺς Ἰουδαίους ποὺ τῶρα μὲν ζητωκραυγάζουν καὶ ἔπειτα ἀπὸ λίγο ἀναφωνοῦν "σταύρωσον αὐτόν". Ἐμεῖς ὡς πιστοὶ δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στὸ γεγονὸς ὅτι τὸ συγκεκριμένο γεγονὸς εἶχε προφητευθεῖ (ποικιλοτρόπως, νὰ μὴν ἀναφέρουμε τὶς περιπτώσεις, ἀναφέρονται στὴν ὑμνολογία τῆς ἑορτῆς) καὶ ὅτι ὥς τέτοιο ἀποτελεῖ μιὰ σημαντικότατη ἀπόδειξη τῆς Θεότητος τοῦ Χριστοῦ ἀφοῦ Αὐτὸς εἶναι ὁ προφητευόμενος. Τὸ γεγονὸς δὲ ὅτι εἶχε προφητευθεῖ αὐτὴ ἀκριβῶς ἡ εἴσοδος τοῦ Χριστοῦ στὰ Ἰεροσόλυμα δείχνει πολὺ περισσότερο, πόσο ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς θεωροῦσε αὐτὸ σημαντικὸ γιὰ τὴ σωτηρία μας, πέραν τῆς βεβαιώσεως περὶ τῆς μεσσιανικότητος τοῦ Χριστοῦ ποὺ προαναφέραμε. Γι' αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία ὠς συνέχεια καὶ παράταση τοῦ Χριστοῦ στοὺς αἰῶνες, καθιέρωσε αὐτὴν τὴν ἑορτὴ ὡς ΔΕΣΠΟΤΙΚΗ! Τὸ ὅτι εἶναι δεσποτικὴ ἑορτὴ φανερώνεται ἐκτὸς τῶν ἄλλων καὶ ἀπὸ τὸ ὅτι στὴ θεία λειτουργία δὲν ψάλλουμε τὸ "Εἴδομεν τὸ φῶς" ἀλλὰ τὸ ἀπολυτίκιο τῆς ἑορτῆς, πρᾶγμα ποὺ μόνο σὲ δεσποτικὲς (οὔτε καν θεομητορικὲς) ἑορτὲς συμβαίνει, καθὼς ἐπίσης καὶ ἀπὸ τὸ ὄτι ἐκείνη τὴν ἡμέρα οὐδὲν τῶν ἀναστασίμων ψάλλομεν ἀλλὰ μόνο τῆς ἑορτῆς. Εἶναι δηλαδὴ καὶ βαριὰ δεσποτική. Ἄρα δικαιολογεῖται τὸ ψάρι ὅπως ἄλλωστε καὶ στὴ Μεταμόρφωση ποὺ καὶ ἐκείνη συμπίπτει μὲ καιρὸ νηστείας.<br /><br />3) Ὄπως φάνηκε άπὸ τὰ πιὸ πάνω ἡ παράδοση τῆς κατάλυσης τῶν ἰχθύων δὲν εἶναι οὔτε χθεσινὴ (οἱ κολλυβᾶδες ἦταν πρὶν 200 τουλάχιστον χρόνια) οὔτε ἐξ ἀγνοίας. Ἀκόμα καὶ ἂν παλαιότερα δὲ γινόνταν (γιὰ κάποιους λόγους) κατάλυση ἰχθύος, αὐτὸ δὲ σημαίνει ὅτι ἐκείνη ἡ παράδοση εἶναι (λόγῳ παλαιότητας) ἀκριβέστερη ἢ καλύτερη. Ὅπως βλέπουμε ὑπάρχουν καὶ ἐδῶ ἐπιχειρήματα καὶ ὡς πρὸς τὸ τυπικό, καὶ ὡς πρὸς τὴν οὐσία, (τὸ νόημα τῆς ἑορτῆς) ὥστε καὶ ἡ παράδοση αὐτὴ νὰ "στέκει". Ἐξ ἄλλου τὸ κριτήριο "παλαιότητας" εἶναι προτεσταντικῆς προελεύσεως καὶ δὲν μπορεῖ νὰ ἐφαρμοστεῖ στὴν Ἐκκλησία χωρὶς νὰ ἀλλάξει τὴν Ἐκκλησιαστικὴ τάξη ἄρδην. Τὸ λέω αὐτὸ γιατὶ οἱ προτεστάντες εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ ἀναζητοῦν δῆθεν τὶς ῥίζες τῆς Ἐκκλησίας ὡς "ἀληθοῦς" Ἐκκλησίας, ὑπονοῶντας ὅτι ἡ σημερινὴ (καὶ ἡ ὀρθόδοξη) ἔχει "ξεπέσει".<br /><br />Ἂν τολμούσαμε νὰ ἐφαρμόσουμε τὸ κριτήριο "παλαιότητας" τότε οὔτε νηστεία Ἁγίων Ἀποστόλων θὰ εἴχαμε, οὔτε τόσο μακρᾶ νηστεία Χριστουγέννων, οὔτε Εἰσόδια θὰ ἑορτάζαμε, οὔτε Χριστούγεννα χωριστὰ ἀπὸ τὰ Θεοφάνεια, οὔτε ,οὔτε,... δὲν ἔχει τελειωμὸ ὁ κατάλογος.<br /><br />Αὐτὰ εἶχα νὰ παρατηρήσω, καὶ νὰ μὲ συγχωρεῖτε ποὺ μακρυγόρησα...Μηδὲν Ἄγανhttps://www.blogger.com/profile/14338501911721215638noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2889408917695479421.post-8365641310594370322015-03-20T16:06:35.456+02:002015-03-20T16:06:35.456+02:00Θὰ ἤθελα νὰ μοιραστῶ μαζί σας μερικὲς σκέψεις σχετ...Θὰ ἤθελα νὰ μοιραστῶ μαζί σας μερικὲς σκέψεις σχετικὰ μὲ τὴ νηστεία (ἢ τὴν κατάλυση) τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων. <br /><br />Θυμᾶμαι αὐτὴ τὴν ἄποψη περὶ τοῦ ὅτι δὲν ἔχει κατάλυση ἰχθύος ἐκείνη τὴν ἡμέρα τὴ διέδιδαν καὶ οἱ ἱερεῖς τῆς προηγούμενης ἐνορίας μου (ὄχι τῶρα πιὰ...) λέγοντας μάλιστα ἐπὶ λέξει: "Τὸ ἔχεις δεῖ πουθενὰ γραμμένο; Δεῖξ το μου νὰ σὲ ἀφήσω..." <br /><br />Αὐτὸ τὸ γεγονὸς μὲ ἔκανε νὰ τὸ ψάξω βαθύτερα καὶ ἀφ' ἦς στιγμῆς εἶχα καὶ τὰ μηναῖα στὸ σπίτι μου ἡ πρώτη μου δουλειὰ ἦταν νὰ κοιτάξω μήπως εἶχαν κάποια ὑποσημείωση γιὰ τὸ θέμα ὅπως σὲ ἄλλες ἑορτές.<br /><br />Πράγματι εἶχαν! Καὶ μιλοῦσαν γιὰ κατάλυση ἰχθύος...<br /><br />Ἀργότερα ἄκουσα νὰ διατυπώνεται πάλι ἡ ἴδια ἔνσταση μὲ περισσότερη (ὑποτίθεται) μελέτη: "Ἔτσι ἔχει ἐπικρατήσει γιατὶ παλαιότερα ἔπεφτε τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῶν Βαΐων, καὶ ἀπὸ αὐτὸ ἐπεκράτησε νὰ καταλύουμε καὶ τῶν Βαΐων ψάρι...."<br /><br />Δὲν ξέρω ἂν εἶναι σωστὸς ὁ ἰσχυρισμός... Ἀλλὰ καὶ τότε ποὺ μὲ τὸ παλαιὸ ἡμερολόγιο γινόταν αὐτό, πόσο συχνὰ γινόταν; Ἦταν δυνατὸν αὐτὸς ὁ λόγος νὰ "καθιερώσει" τὴν κατάλυση; Τόσο ἀφελεῖς ἦταν οἱ χριστιανοὶ τῶν παλαιοτέρων ἐποχῶν;<br /><br />Ἐπειδὴ ὅμως μοῦ ἔμεινε σὰν ἐρωτηματικὸ αὐτὸ ἔφτασε κάποτε νὰ βρεθεῖ στὰ χέρια μου τὸ κολλυβάδικο τυπικὸ τοῦ Γεωργίου Ρήγα ποὺ τὸν μνημονεύει νομίζω καὶ ὁ Παπαδιαμάντης καὶ ὁ ὁποῖος ἦταν συντοπίτης του.<br /><br />Ὁ Ρήγας λοιπὸν μᾶς διέσωσε τὴν ἀκραιφνὴ (καὶ ξέρουμε πόσο ἀκριβεῖς ἦταν οἱ κολλυβᾶδες εἰδικὰ στὰ ζητήματα τυπικοῦ) παράδοση τῶν κολλυβάδων ποὺ εἶχαν /ἰσχυρὴ κοινότητα στὴ Σκιάθο, καὶ διαμόρφωσαν τὴν πνευματικότητα τοῦ νησιοῦ. Ἕνας καρπὸς τῆς ὁποίας εἶναι καὶ ὁ "Ἄγιος" τῶν Ἑλληνικῶν γραμμάτων, ὁ Παπαδιαμάντης.<br /><br />Ἐκεῖ λοιπόν, καὶ στὴν 798 σελίδα (τὸ βιβλίο ἔχει συνολικὰ 909 σελίδες) τῶν ἐκδόσεων τοῦ Πατριαρχικοῦ Ἱδρύματος Πατερικῶν Μελετῶν (Λειτουργικὰ Βλατάδων 1) διαβάζουμε ἐπὶ λέξει: "Εἰς δὲ τὴν τράπεζαν γίνεται παράκλησις τοῖς ἀδελφοῖς. ἐσθίομεν γὰρ ἰχθύας."<br /><br />Κατόπιν τούτων διερωτᾶται κανείς: Ἔχει ἄραγε φθάσει ἡ πνευματικότητά μας καὶ ἡ ἀκρίβεια μας νὰ ξεπεράσει καὶ αὐτὴν τῶν κολλυβάδων πατέρων ποὺ ὁρισαν ἔτσι; Μήπως ἐκεῖνοι δὲν "ἤξεραν" ἢ μήπως χωρὶς νὰ καταλαβαίνουν τὸ γιατί, θεσμοθέτησαν τὴν κατάλυση ἰχθύος, ἢ ἀκόμα χειρότερα ἀπὸ κοιλιοδουλεία;<br /><br />Πάντως ὑπὲρ αὐτῆς τῆς πρακτικῆς συνηγοροῦν τὰ ἑξῆς:<br /><br />1) Ἡ Κυριακὴ τῶν Βαΐων ΔΕΝ βρίσκεται ἐντὸς τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς.!!!!<br />Ἤδη τὴν Παρασκευὴ τῆς βουβῆς ψάλλουμε "Τὴν ψυχοφελῆ ΠΛΗΡΩΣΑΝΤΕΣ Τεσσαρακοστήν." Ἡ Ἐκκλησία φυσικὰ δὲν προτρέχει ποτέ, ὥστε νὰ προτρέξει καὶ τῶρα καὶ νὰ πεῖ ὅτι ἡ Τεσσαρακοστὴ τελείωσε χωρὶς αὐτὸ νὰ ἔχει γίνει. Ὥστε μεταξὺ τῆς Τεσσαρακοστὴς καὶ τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας μποροῦμε νὰ ποῦμε ὅτι μεσολαβεῖ αὐτὸ τὸ διάστημα τῶν δύο ἡμερῶν τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου καὶ τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων. Ὁ λόγος ποὺ δὲν καταλύουμε (αὐγὰ ἢ καὶ κρέας) εἶναι ὄτι τὸ κάνουμε ἐν ἀναμονῇ τῆς μεγάλης ἐκείνης ἑορτῆς τοῦ Πάσχα. (Συνεχίζεται)<br /><br />Μηδὲν Ἄγανhttps://www.blogger.com/profile/14338501911721215638noreply@blogger.com