28.6.17

Ο εναγκαλισμός των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Πάυλου ( Έργα πίστεως και Πίστη μέσω έργων αγάπης)


μήνας Ιούνιος καταυγάζεται πό τή μεγάλη ορτή τν πρωτοκορυφαίων ποστόλων Πέτρου καί Παύλου (29 Ιουνίου). 

Δέν πρόκειται περί μίας πλς ορτς, πως συνήθως ορτάζουμε τίς πόλοιπες ορτές τν γίων μας: νά θυμηθομε τήν κατά Χριστόν πολιτεία τους καί στό μέτρο τν δυνατοτήτων μας νά τούς μιμηθομε. Στόν ναγκαλισμό τν δύο ποστόλων, πως τόν βλέπουμε στή γνωστή εκόνα τους, Εκκλησία μας πρόβαλε τή σύζευξη τς πίστεως καί τν ργων, μέ λλα λόγια εδε τούς ποστόλους ατούς ς σύμβολο καί τύπο τς παραδόσεώς της.
πρξε, καί πάρχει κόμη σέ ρισμένους αρετικούς, ποψη τι ο πρωτοκορυφαοι πόστολοι κολουθον διαφορετικές παραδόσεις καί κφράζουν διαφορετικές θεολογίες: πόστολος Πέτρος – λένε -  τονίζει τά ργα ς δρόμο σωτηρίας, γεγονός πού τόν σχετίζει περισσότερο μέ τήν Ιουδαϊκή παράδοση, καί πόστολος Παλος τονίζει κυρίως τήν πίστη, ρα εναι ρηξικέλευθος καί ληθινός χριστιανός. Τόν Πέτρο εδαν πολλοί ς πρότυπο τς θεολογίας το Ρωμαιοκαθολικισμο, ποία πράγματι περτονίζει τά καλά ργα ες βάρος συχνά τς πίστεως, καί τόν Παλο πό τήν λλη σχέτισαν μέ τόν Προτεσταντισμό, ποος ποβαθμίζει τά ργα πέρ τς πίστεως.
Γιά μς τούς ρθοδόξους μως μία τέτοια διασπασμένη κατανόηση τς θεολογίας τν ποστόλων ατν ποτελε μεγάλη πλάνη. Καί τοτο γιατί καί ο δύο πόστολοι κφράζουν τήν δια τελικς θεώρηση τς πίστεως.
 Δέν προβάλλει λλον Χριστό Πέτρος καί λλον Παλος. Καί ο δύο καταθέτουν τήν δια μπειρία, τήν ν Χριστ σωτηρία, γιά τήν ποία καί ο δύο δωσαν μέ μαρτυρικό τρόπο τή ζωή τους. Τό Πνεμα το Θεο λλωστε πού τούς φώτιζε, ταν καί εναι πάντοτε τό διο.
ταν πόστολος Παλος, γιά παράδειγμα, τονίζει τήν πίστη ς προϋπόθεση τς σωτηρίας, ξαγγέλλει τήν κοινή μαρτυρία καί τν λλων ποστόλων, προεξάρχοντος το Πέτρου (Βλ. π.χ. Α´Πέτρ. 1, 5-9. 21κ..), κατά τήν ποία, ναί μέν δίκαιος κ πίστεως ζήσεται (Ρωμ. 1,17), λλά πίστη ατή κφράζεται μέ τά ργα τς πίστεως, μέ τή μετάνοια δηλαδή το νθρώπου, καί μέ τόν καρπό τς πίστεως, τήν γάπη. Πίστις δι γάπης νεργουμένη (Γαλ. 5, 6) κατά τή συνοπτική διατύπωσή του, πού σημαίνει τι τότε χριστιανική πίστη ζωντανεύει καί νεργοποιεται, ταν κολουθε τόν δρόμο τς γάπης. Πρόκειται γιά διαφορετική διατύπωση τς διδασκαλίας καί το ποστόλου Ιακώβου, κατά τήν ποία ῾ἡ πίστις χωρίς τν ργων νεκρά στι (2, 18). Διαφορετικά, πίστη μόνη μπορε νά θεωρηθε καί ς δαιμονική, φο καί τά δαιμόνια πιστεύουσιν καί φρίττουσι( Ιακ. 2,19).
Ετσι πίστη καί ργα (πίστεως) συμπορεύονται στή χριστιανική παράδοση, ν ποιαδήποτε διάσπαση τς πίστεως πό τά ργα ρμηνεύεται ς τό ποτέλεσμα τς συγχύσεως τς ψυχς καί το διασπασμένου νο τν αρετικν. σωτερική δηλαδή διάσπαση, τήν ποία ζον ο αρετικοί, λόγω τς νεργούσας μέσα τους μαρτίας, τούς δηγε καί στό νά βλέπουν διασπασμένη τή θεολογία τν ποστόλων Πέτρου καί Παύλου. Μέ λλα λόγια καί στό σημεο ατό πιβεβαιώνεται ψυχολογική ρχή, σύμφωνα μέ τήν ποία  κάθε νθρωπος γιά τήν κατανόηση το κόσμου προβάλλει στήν πραγματικότητα τόν διο του τόν αυτό: ατό πού ζε, τό προεκτείνει καί πρός τά ξω.
Στήν πιθανή νσταση τι στορικά πρξε κάποια σύγκρουση τν πρωτοκορυφαίων - ταν πόστολος Παλος τότε πού ρθε Πέτρος στήν Αντιόχεια, το ντιμίλησε κατά πρόσωπο, γιατί ταν ξιοκατάκριτος. Γιατί πρίν ρθουν μερικοί νθρωποι το Ιακώβου, τρωγε στά κοινά δεπνα μαζί μέ τούς θνικούς. Σάν ρθαν μως, ποχωροσε καί διαχώριζε τή θέση του, πειδή φοβόταν τούς Ιουδαίους (Πρβλ. Γαλ. 2,11 ξ.) - πάντηση δέν εναι διαφορετική:  διαφωνία ταν γιά τήν τακτική το Πέτρου πέναντι στούς θνικούς καί χι γιά τήν πίστη καί τήν λήθεια πού ζοσε. 
Γι ατό καί Εκκλησία μας, επαμε, πρόβαλε καί προβάλλει συνεχς τήν  ν ό τ η τ ά  τους μέσα καί πό τήν εκόνα τς ορτς τους, που τούς τοποθετε σέ ναγκαλισμό.
μεγάλη λοιπόν ορτή τν γίων ποστόλων Πέτρου καί Παύλου, πού Εκκλησία μας τή συνοδεύει καί μέ νηστεία (γι ατούς γίνεται νηστεία καί χι γιά τήν πομένη, τς σύναξης τν ποστόλων), μς πενθυμίζει τή βασική λήθεια τς πίστεώς μας τι δέν μπορομε νά σωθομε καί νά σχετιστομε μέ τόν Χριστό, ν μαζί μέ τήν πίστη μας σέ Εκενον δέν κινητοποιηθε καί λη ζωή μας. Μέ πλά λόγια,  γάπη μας γιά τόν συνάνθρωπο (ατό σημαίνει κυρίως κινητοποίηση το αυτο μας) ποτελε καί τή σπουδαιότερη πιβεβαίωση τς πραγματικς πίστεώς μας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.