24.6.17

Η λέξη ανάθεμα και η σημασία της (του Αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς)

Ἡ λέξη ἀνάθεμα καί ἡ σημασία της. Ὑπό τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου (Μαξίμοβιτς)



λέξη νάθεμα καί σημασία της
πό το γίου ωάννου (Μαξίμοβιτς),
ρχιεπισκόπου Σανγκάης και Σάν Φρανσίσκο

λληνική λέξη νάθεμα, ποτελεται πό δύο λέξεις: τήν νά, πού εναι μία πρόθεση ποία δεικνύει κίνηση πρός τά νω, καί τό θέμα, πού σημαίνει να ξεχωριστό τμμα πό κάτι. Στή στρατιωτική ρολογίαθέμα σήμαινε να πόσπασμα· στήν πολιτική διακυβέρνηση, θέμα σήμαινε μία παρχία.

Τώρα χρησιμοποιομε τή λέξη «theme», πού προέρχεται πό τό θέμα, γιά νά σημάνουμε μία συγκεκριμένη νασχόληση [topic] μις γραπτς καί διανοητικς ργασίας.
Κυριολεκτικς τό νάθεμα σημαίνει τήν νύψωση κάποιου ξεχωριστο πράγματος.
Στήν Παλαιά Διαθήκη ατή κφραση χρησιμοποιετο ξ σου σέ ναφορά πρός ατό πού ταν ποξενωμένο ξαιτίας μαρτωλότητος, λλά παρομοίως καί πρός ατό πού ταν φιερωμένο στό Θεό. Στήν Καινή Διαθήκη, στά κείμενα το ποστόλου Παύλου χρησιμοποιεται παξ σέ συνδυασμό μέ τό μαράν θ, πού σημαίνει τήν λευση το Κυρίου. συνδυασμός ατν τν λέξεων σημαίνει χωρισμό μέχρι τήν λευση το Κυρίου· μέ λλες λέξεις – τό νά παραδοθε κάποιος [ς πόλογος] σέ Ατόν (Α΄ Κορ. 16, 22).
πόστολος Παλος χρησιμοποιε τό νάθεμα σέ λλο μέρος χωρίς τήν προσθήκη το μαράν θ (Γαλ. 1, 8-9). δ τό νάθεμα κφωνεται ναντίον τς διαστρεβλώσεως το Εαγγελίου το Χριστο πως ατό κηρυσσόταν πό τόν πόστολο, νεξαρτήτως πό ποιόν θά μποροσε ατή [ διαστρέβλωση] νά διαπράττεται, ετε πό τόν διο τόν πόστολο ετε πό γγελο ξ ορανο. Σέ ατήν τήν δια κφραση πίσης πονοεται: «ς κατακρίνει διος Κύριος», διότι ποιός λλος μπορε νά κατακρίνει τούς γγέλους;
γιος ωάννης Θεολόγος στήν ποκάλυψη (22, 3) λέγει τι στή Νέα ερουσαλήμ δέν θά πάρχεινάθεμα· ατό μπορε νά κατανοηθε μέ δύο τρόπους, δίνοντας στή λέξη νάθεμα καί τά δύο νοήματα: 1) δέν θά πάρχει καμμία νύψωση στήν κρίση το Θεο, διότι ατή κρίση χει δη λθει ες πέρας· 2) δέν θά πάρχει καμμία διαίτερη φιέρωση στόν Θεό, διότι λα τά πράγματα θά εναι τά ερά πράγματα το Θεο, κριβς πως τό φς το Θεο φωτίζει τούς πάντες (π. 21, 23).
Στά πρακτικά τν Συνόδων καί τήν περαιτέρω πορεία τς το Χριστο κκλησίας τς Καινς Διαθήκης, λέξη νάθεμα κατέληξε νά σημαίνει τέλειο διαχωρισμό πό τήν κκλησία. « Καθολική καί ποστολική κκλησία ναθεματίζει», «νάθεμα οτος στω», «νάθεμα τοτο στω», σημαίνει τελεία πόσχιση πό τήν κκλησία. ντιθέτως, σέ περιπτώσεις «διαχωρισμο πό τήν κοινωνία τς κκλησίας» καί λλων πιτιμίων κανόνων μετανοίας φαρμοσμένων σέ να πρόσωπο, τό διο τό πρόσωπο παρέμενε μέλος τς κκλησίας, ν καί ταν περιορισμένη συμμετοχή του στήν πλήρη χάριτος ζωή Της. Παρά τατα, ατοί πού παρεδίδοντο σέ νάθεμα πεσχίζονταν τελείως πό Ατήν, μέχρι τή μετάνοιά τους. πί γς κκλησία συνειδητοποιώντας, ν ψει τς σχυρογνωμοσύνης καί σκληροκαρδίας τους, τι δέν μπορε νά κάνει τίποτε γιά τή σωτηρία τους, τούς νυψώνει στήν κρίση το Θεο. Ατή κρίση εναι λεήμων πάνω στούς μετανοοντες μαρτωλούς, λλά φοβερή πρός τούς πείσμονες χθρούς το Θεο. «Φοβερόν τό μπεσεν ες χερας Θεο ζντος … καί γάρ Θεός μν πρ καταναλίσκον» (βρ. 10, 31. 12, 29).
Τό νάθεμα δέν εναι τελεία καταδίκη: μέχρι τόν θάνατο εναι δυνατή μετάνοια. Τό νάθεμα δέν εναι φοβερό πειδή κκλησία εχεται συμφορές γιά ποιονδήποτε πειδή Θεός πιδιώκει τήν καταδίκη του. πιθυμον [ Θεός καί κκλησία] νά σωθον λοι. λλά εναι φοβερό νά σταται κάποιος μπροσθεν τς παρουσίας το Θεο σέ κατάσταση ποσκληρυμμμένου κακο: τίποτε δέν εναι κρυφό πό Ατόν.
«Φοβερόν τό μπεσεν ες χερας Θεο ζντος· οτος Κριτής στιν νθυμσεων καί ννοιν καρδας· μηδείς εσλθ πειρζων τήν πστιν τήν μμητον, λλ’ ν πρατητι καί φβ Χριστ προσλθωμεν, να λβωμεν λεον καί χριν ερωμεν ες εκαιρον βοθειαν» (Στιχηρά τν ποστίχων, σπερινός τς Κυριακς τν Βαΐων).[Ο λέξεις στίς γκύλες, χι στίς παρενθέσεις, εναι προσθήκη τς μεταφράσεως]

ΠΗΓΗ (στά γγλικά): Περιοδικό Orthodox Life, 1977, No. 2, σελ. 18



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.