Ο πρώτος τύπος απεικόνισης της Αγίας Τριάδος
Χρήστος Σαλταούρας
Αγαπητοί
αναγνώστες αποφάσισα να γράψω την μελέτη αυτή ως απάντηση σε ποικίλες γνώμες
και ενστάσεις Ορθοδόξων, σχισματικών και αιρετικών, αναφορικά με το θέμα της
εικονογράφησης της Αγίας Τριάδος. Το ζήτημα αυτό δυστυχώς έχει καταστεί αιτία
διχοστασιών ακόμη και ανάμεσα σε Ορθοδόξους Χριστιανούς πράγμα που με λυπεί
πολύ. Στην παρούσα μελέτη θα αναφερθούμε σε τρία θέματα.
Το
πρώτο θέμα είναι το κατά πόσο στην Αγία Γραφή έχουμε Θεοφάνειες και μάλιστα αν
η Γραφή αναφέρει Θεοφάνεια ειδικώς του πρώτου προσώπου της Τριάδος δηλαδή του
Πατρός. Το δεύτερο θέμα που θα μας απασχολήσει είναι η εικόνα που επιγράφεται
ως «Η φιλοξενία του Αβραάμ». Τα δύο μάλιστα αυτά θέματα σχετίζονται στενά. Το
τρίτο τέλος θέμα είναι
η εικόνα που επιγράφεται ως «Η Αγία Τριάς».
1.
Θεοφάνειες στην Αγία Γραφή
Υπάρχει
η άποψη σε ορισμένους Θεολογικούς κύκλους ότι δεν είναι δυνατόν να δούμε τον
αόρατο, άπειρο και ασχημάτιστο Θεό και συνεπώς δεν μπορούμε να τον εικονίσουμε.
Επίσης οι κύκλοι αυτοί ισχυρίζονται ότι οι αναφερόμενες Θεοφάνειες της Βίβλου
δεν είναι πραγματικές Θεοφάνειες αλλά Αγγελοφάνειες και ότι η μόνη πραγματική
Θεοφάνεια είναι ο Σαρκωμένος Υιός του Θεού.
Λέγει
η Γραφή :
«καὶ
εἶπεν· οὐ δυνήσῃ
ἰδεῖν τὸ
πρόσωπόν
μου· οὐ γὰρ μὴ
ἴδῃ ἄνθρωπος τὸ
πρόσωπόν
μου καὶ ζήσεται» Έξοδος 33:20
«Θεὸν
οὐδεὶς ἑώρακε πώποτε»
Ιωάννης 1:18
«
καὶ ὁ πέμψας με πατήρ,
αὐτὸς μεμαρτύρηκε
περὶ ἐμοῦ. οὔτε
φωνὴν αὐτοῦ
ἀκηκόατε πώποτε
οὔτε εἶδος αὐτοῦ
ἑωράκατε» Ιωάννης 5:37
«
Τῷ δὲ βασιλεῖ
τῶν αἰώνων, ἀφθάρτῳ, ἀοράτῳ,
μόνῳ σοφῷ
Θεῷ, τιμὴ
καὶ δόξα εἰς
τοὺς αἰῶνας
τῶν αἰώνων· ἀμήν»Α
Τιμόθεον 1:17
«
ὁ μόνος ἔχων
ἀθανασίαν, φῶς
οἰκῶν ἀπρόσιτον, ὃν
εἶδεν οὐδεὶς ἀνθρώπων
οὐδὲ ἰδεῖν δύναται·
ᾧ τιμὴ καὶ
κράτος αἰώνιον·
ἀμήν» Α Τιμόθεον 6:16
«Θεὸν
οὐδεὶς πώποτε
τεθέαται» Α Ιωάννου 4:12
Επίσης
όμως η Γραφή λέγει:
«ὤφθη
Κύριος τῷ ῞Αβραμ καὶ
εἶπεν αὐτῷ· ἐγώ εἰμι ὁ
Θεός σου» Γένεση 17:1
«ὤφθη
δὲ αὐτῷ ὁ Θεὸς πρὸς
τῇ δρυΐ τῇ Μαμβρῇ»
Γένεση 18:1
«
καὶ ἐκάλεσεν ᾿Ιακὼβ
τὸ ὄνομα τοῦ
τόπου ἐκείνου, Εἶδος
Θεοῦ· εἶδον
γὰρ Θεὸν πρόσωπον
πρὸς πρόσωπον,
καὶ ἐσώθη μου ἡ
ψυχή. ἀνέτειλε δὲ αὐτῷ ὁ ἥλιος, ἡνίκα παρῆλθε τὸ εἶδος τοῦ Θεοῦ· αὐτὸς δέ ἐπέσκαζε τῷ μηρῷ αὐτοῦ» Γένεση 32: 30-31
« καὶ ἐλάλησε Κύριος πρὸς Μωυσῆν ἐνώπιος ἐνωπίῳ, ὡς εἴ τις λαλήσει πρὸς τὸν ἑαυτοῦ φίλον» Έξοδος 33:11
«εἶδον τὸν Κύριον καθήμενον ἐπὶ θρόνου ὑψηλοῦ καὶ ἐπῃρμένου, καὶ πλήρης ὁ οἶκος τῆς δόξης αὐτοῦ. καὶ Σεραφὶμ εἱστήκεισαν κύκλῳ αὐτοῦ, ἓξ πτέρυγες τῷ ἑνὶ καὶ ἓξ πτέρυγες τῷ ἑνί, καὶ ταῖς μὲν δυσὶ κατεκάλυπτον τὸ πρόσωπον, ταῖς δὲ δυσὶ κατεκάλυπτον τοὺς πόδας καὶ ταῖς δυσὶν ἐπέταντο. καὶ ἐκέκραγεν ἕτερος πρὸς τὸν ἕτερον καὶ ἔλεγον· ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος σαβαώθ,πλήρης πᾶσα ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ. …..καὶ εἶπον· ὦ τάλας ἐγώ, ὅτι κατανένυγμαι, ὅτι ἄνθρωπος ὢν καὶ ἀκάθαρτα χείλη ἔχων, ἐν μέσῳ λαοῦ ἀκάθαρτα χείλη ἔχοντος ἐγὼ οἰκῶ καὶ τὸν βασιλέα Κύριον σαβαὼθ εἶδον τοῖς ὀφθαλμοῖς μου.……..καὶ ἤκουσα τῆς φωνῆς Κυρίου λέγοντος· τίνα ἀποστείλω, καὶ τίς πορεύσεται πρὸς τὸν λαὸν τοῦτον;» Ησαϊας 6: 1-8
« καὶ ἐμαρτύρησεν ᾿Ιωάννης λέγων ὅτι τεθέαμαι τὸ Πνεῦμα καταβαῖνον ὡς περιστερὰν ἐξ οὐρανοῦ, καὶ ἔμεινεν ἐπ' αὐτόν. κἀγὼ οὐκ ᾔδειν αὐτόν, ἀλλ' ὁ πέμψας με βαπτίζειν ἐν ὕδατι, ἐκεῖνός μοι εἶπεν· ἐφ' ὃν ἂν ἴδῃς τὸ Πνεῦμα καταβαῖνον καὶ μένον ἐπ' αὐτόν, οὗτός ἐστιν ὁ βαπτίζων ἐν Πνεύματι ῾Αγίῳ» Ιωάννης 1: 32-33
« καὶ ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν, καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος ῾Αγίου» Πράξεις 2:3-4
«ὁ Θεὸς τῆς δόξης ὤφθη τῷ πατρὶ ἡμῶν ᾿Αβραὰμ» Πράξεις 7:2
« λαβὼν γὰρ παρὰ Θεοῦ πατρὸς τιμὴν καὶ δόξαν φωνῆς ἐνεχθείσης αὐτῷ τοιᾶσδε ὑπὸ τῆς μεγαλοπρεποῦς δόξης, οὗτός ἐστιν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός, εἰς ὃν ἐγὼ εὐδόκησα, καὶ ταύτην τὴν φωνὴν ἡμεῖς ἠκούσαμεν ἐξ οὐρανοῦ ἐνεχθεῖσαν, σὺν αὐτῷ ὄντες ἐν τῷ ὄρει τῷ ἁγίῳ. Β Πέτρου 1:17-18
Πως συμβιβάζονται τα πρώτα χωρία προς
τα δεύτερα ; Μπορούμε να δούμε και να ακούσουμε τον Θεό ; Αντιφάσκει μήπως η
Γραφή όπως μωρολογούν οι άθεοι ;
Όχι
αγαπητοί αναγνώστες δεν αντιφάσκει η θεόπνευστη Γραφή. Λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο
Δαμασκηνός :
«Οἴδαμεν οὖν, ὅτι οὔτε Θεοῦ, οὔτε ψυχῆς, οὔτε δαίμονος δυνατόν θεαθῆναι φύσιν, ἀλλ᾽ ἐν μετασχηματισμῷ τινί θεωροῦνται ταῦτα, τῆς Θείας Προνοίας τύπους καί σχήματα
περιτιθείσης τοῖς ἀσωμάτοις καί ἀτυπώτοις…Μή θέλων
οὖν ὁ Θεός παντελῶς ἀγνοεῖν ἡμᾶς τά ἀσώματα, περιέθηκεν αὐτοῖς τύπους, καί σχήματα, καί εἰκόνας κατά τήν ἀναλογίαν τῆς φύσεως ἠμῶν, σχήματα σωματικά ἐν ἀΰλῳ ὁράσει νοός ὁρώμενα· καί ταῦτα σχηματίζομεν καί εἰκονίζομεν. Ἐπεί, πῶς ἐσχηματίσθη καί εἰκονίσθη τά Χερουβίμ; ἀλλά καί Θεοῦ σχήματα καί εἰκόνες ἡ Γραφή ἔχει» Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ, P.G. 94,
1344-1345.
Ο
Θεός αυτός καθ΄ εαυτόν ως θεία ουσία, ως γυμνή θεότης δεν μπορεί να γίνει
ορατός και να εικονιστεί.Μπορεί όμως ως Παντοδύναμος που είναι να πάρει μία
μορφή, ένα σχήμα ώστε
να μπορούμε να τον δούμε.
Το
ίδιο άλλωστε δεν συμβαίνει με τους Αγγέλους και τις ανθρώπινες ψυχές ; Οι
Άγγελοι και οι ανθρώπινες ψυχές είναι αόρατες υπάρξεις αλλά μπορούν να γίνουν
ορατές όταν το επιτρέπει ο Θεός.
«
Καὶ ὅτε ἤνοιξε
τὴν πέμπτην σφραγῖδα, εἶδον
ὑποκάτω τοῦ
θυσιαστηρίου τὰς
ψυχὰς τῶν
ἐσφαγμένωνδιὰ
τὸν λόγον τοῦ
Θεοῦ καὶ
διὰ τὴν μαρτυρίαν
τοῦ ἀρνίου ἣν
εἶχον» Αποκάλυψη 6:9
«ὤφθη
δὲ αὐτῷ ἄγγελος Κυρίου ἑστὼς
ἐκ δεξιῶν τοῦ
θυσιαστηρίου τοῦ
θυμιάματος» Λουκάς 1:11
Η
λέξη «ὤφθη» σημαίνει ότι παρουσιάστηκε ο
Άγγελος ΟΦΘΑΛΜΟΦΑΝΩΣ. Ομοίως το ίδιο σημαίνει η λέξη«ὤφθη» σε
εδάφια σαν και αυτό : «ὁ Θεὸς
τῆς δόξης ὤφθη τῷ
πατρὶ ἡμῶν ᾿Αβραὰμ»
Πράξεις 7:2
Οι
Άγγελοι και οι Ψυχές δεν είναι ανώτεροι από τον Θεό…..και ο Θεός μπορεί να
παρουσιαστεί με διάφορες μορφές-σχήματα. Το Άγιο Πνεύμα Θεός δεν είναι ;
Παρουσιάστηκε όμως με την μορφή Περιστεράς και Φλόγας. Στην
μελέτη αυτή θα δούμε και άλλες εμφανίσεις του Θεού.
Στο
6ο κεφάλαιο του Ησαϊα η Αγία Γραφή
περιγράφει μία εμφάνιση του Θεού ο οποίος δορυφορείται από Σεραφίμ. Έχουμε
δηλαδή ταυτόχρονα Θεοφάνεια και Αγγελοφάνεια. Η Γραφή λοιπόν δεν ψεύδεται,
περιέχει και Αγγελοφάνειες και Θεοφάνειες και πολύ κακώς κάποιοι παρουσιάζουν τις
Θεοφάνειες ως Αγγελοφάνειες ! Η Γραφή είναι σαφής, σαφέστατη : «τὸν
βασιλέα Κύριον
σαβαὼθ εἶδον
τοῖς ὀφθαλμοῖς
μου» !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.