24.9.17

Ἀπρόσδεκτη καὶ εὐπρόσδεκτη θυσία

Ἀπρόσδεκτη καὶ εὐπρόσδεκτη  θυσία

Τ δύο πρτα παιδι το δμ κα τς Εας, Κάιν κα βελ, κολούθησαν διαφορετικ παγγέλματα. Κάιν γινε γεωργς κα βελ ποιμένας προβάτων. ταν λαβαν τς παρχς τν κόπων τους, νας π τ χωράφι του κα λλος π τ κοπάδι του, διδαγμένοι π τος γονες τους ν προσφέρουν θυσία στ Θεό, δν παραμέλησαν ν προσφέρουν κι ατο στ Θε τ θυσία τους.

Εναι παινετο ς πρς τ τι προσ­έφεραν τ θυσία τους χι μετ π βδομάδες π μνες, λλ «μεθ᾿ μέρας», μετ π λίγες μέρες. λλ δν εναι παινετο κα ο δύο ς πρς τ πς προσέφεραν τ θυσία τους. Κάιν προσέφερε τ θυσία του στ Θε βιαστικά, τυπικ κα πρόχειρα. ν βελ τν προσέφερε μ πολλ πιμέλεια, μ ελάβεια κα κατάνυξη, διαλέγοντας π᾿ τ κοπάδι του τ καλύτερα ρνάκια, τ ριστα τν ρίστων σ ποιότητα.
«Κα πεδεν Θες π βελ κα π τος δώροις ατο, π δ Κάϊν κα π τας θυσίαις ατο ο προσέσχε» (Γεν. δ΄ 4-5).
Θες δειξε τν ενοια κα τν εαρέσκειά Του γι τ θυσία το βελ, ν τ θυσία το Κάιν, πο μ προχειρότητα κα τυπικότητα προσφέρθηκε, δν τν πρόσεξε.
Ποις θυσίες ζητάει λοιπν π μς Θεός; Πότε ο θυσίες πο Το προσφέρουμε γίνονται επρόσδεκτες κα πότε εναι πρόσδεκτες;
Τ πρτο πο μς ζητάει εναι ν χουμε τ συναίσθηση τι δν εναι δικά μας ατ πο Το προσφέρουμε, λλ δικά Του. Δν δίνουμε μες δρο στ Θεό, λλ π τ δρα το Θεο λαμβάνουμε κα Το ντιπροσφέρουμε. «Τ σ κ τν σν...», λέει λειτουργς ερέας στν καθαγιασμ τν Τιμίων Δώρων. Ατ τ δικά Σου δρα πο προλθαν π τ δικά Σου γαθά, Σο προσφέρουμε. Γι᾿ ατ διαλέγουμε, πως βελ, τ καλύτερα, ατ πο ρμόζουν στή μεγαλειότητα το Θεο κα χι ατ πο δν μς χρειάζονται κα θέλουμε ν τ ξοδέψουμε.
Τ δεύτερο πο ζητάει π μς Θες εναι ν χουμε τ συναίσθηση τι κι μες ο διοι δν νήκουμε στν αυτό μας, λλ στ Θεό. «Οκ στ αυτν» (Α΄ Κορ. ς΄ 19). ρα πι εάρεστη θυσία πο μπορομε ν Το προσφέρουμε εναι ν προσφέρουμε τν αυτό μας «θυσίαν ζσαν, γίαν, εάρεστον τ Θε, τν λογικν λατρείαν μν», πως γράφει πόστολος Παλος στν πρς Ρωμαίους πιστολή του. Σς προτρέπω, δελφοί, ν προσ­φέρετε τ σώματά σας σν σ θυσιαστήριο θυσία ζωντανή, γία, εάρεστη στ Θεό, χρησιμοποιώντας τ μέλη σας ς ργανα ποκλειστικ κα μόνο γίων πράξεων κα ποτ ς ργανα μαρτίας. Ατ θυσία εναι μόνη κατάλληλη κα καθαρ πνευματικ λατρεία, ατ πο γίνεται μ τς λογικς δυνάμεις το νθρώπου (Ρωμ. ιβ΄ [12] 1).
πίσης δέχεται Θες τς θυσίες, πο προσφέρονται μ σωτερικ συν­τριβ κα ελικριν μετάνοια. «Θυσία τ Θε πνε­μα συντετριμμένον» (Ψαλ. ν΄ [50] 19). Ν θυμηθομε τν Φαρισαο πο προσευχήθηκε μ περήφανη καρδιά, μ κομπασμ κα λαζονικ πίδειξη. προσευχή του δν εσακούστηκε π τν Θεό. ν προσευχ το Τελώνη, πο προσευχήθηκε μ συντριμμένη κα ταπειν καρδιά, εσακούστηκε.
κόμη δέχεται Θες τς θυσίες πο προσφέρονται μ ασθήματα βαθύτατης εγνωμοσύνης. «Οτε τν λόγων προσκομιδή, οτε π τν τς γς καρπν προσαγωγ ζητεται παρ τ Δεσπότ, λλ᾿ τς γνώμης διάθεσις μόνον», σημειώνει ερς Χρυσόστομος (ΕΠΕ 2, 526). γιος Θες εαρεστεται, ταν Το προσφέρουμε τ δρο μας μ εγνώμονα διάθεση· ταν Το λέμε τ «εχαριστ» μέσα π τν καρδιά μας, ταν μολογομε τς εεργεσίες Του κα Τν εχαριστομε γι᾿ ατές.
γιος Θες δέχεται ς θυσία κα τν λοπρόθυμη πακοή μας στ γιο θέλημά Του κα τ θυσιαστικ γάπη πο δείχνουμε στ συνάνθρωπό μας. πρς βραίους πιστολ μς προτρέπει ν μ λησμονομε ν κάνουμε γαθοεργίες κα ν μοιραζόμαστε μ τος λλους τ γαθά μας, διότι μ τέτοιες θυσίες εχαριστεται Θες κα χι μ θυσίες λόγων ζώων (βρ. ιγ΄ [13] 16).
Τέλος, ν μν παραλείψουμε τι Θες δν δέχεται τ θυσία μας, ν εμαστε σ χθρα μ τος συνανθρώπους μας. Θέλει πρτα ν συμφιλιωθομε μ τν δελφ μ τν ποο πικραθήκαμε, κα μετ ν Το προσφέρουμε τ δρο μας. «Ἐὰν ον προσφρς τ δρν σου π τ θυσιαστριον κκε μνησθς τι δελφς σου χει τι κατ σο, φες κε τ δρν σου μπροσ­θεν το θυσιαστηρου, κα παγε πρτον διαλλγηθι τ δελφ σου, κα ττε λθν πρσφερε τ δρν σου» (Ματθ. ε΄ 23-24).
Βλέπουμε λοιπν τι προσέχει πι πολ ν εμαστε συμφιλιωμένοι μ τος συνανθρώπους μας, ν εναι γν τ λατήριά μας, προσέχει τν προαίρεση τς καρδις μας, τν σωτερικ διά­θεσή μας, προσέχει μ τί ασθήματα προσ­φέρουμε τ θυσία μας, κα νάλογα εναι νώπιόν Του επρόσδεκτη πρόσδεκτη.


Περιοδικό " Σωτήρ", τ. 2161 (Σεπτέμβριος 2017)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.