5.6.18

Η νηστεία των Αγίων Αποστόλων: Γιατί και πώς νηστεύουμε




Αρχίζει σήμερα (Δευτέρα μετά των Αγίων Πάντων) και λήγει την παραμονή της εορτής των Αγίων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου) η νηστεία των Αγίων Αποστόλων.

Μία ακόμη περίοδος νηστείας είναι η λεγόμενη νηστεία των Αγίων Αποστόλων. Ονομάζεται έτσι διότι προηγείται των δύο αποστολικών εορτών: της εορτής των Αγίων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29 Ιουνίου) και της “Συνάξεως των Αγίων Αποστόλων” (30 Ιουνίου).

Η χρονική διάρκεια αυτής της νηστείας είναι μεταβλητή επειδή η έναρξή της εξαρτάται από την κινητή εορτή του Πάσχα. Αρχίζει την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων και λήγει σταθερά την 28η Ιουνίου. Κατά το ισχύον (νέο) ημερολόγιο δεν υπερβαίνει ποτέ τις 30 ημέρες. Υπάρχει ακόμα και περίπτωση (όταν το Πάσχα εορτάζεται μεταξύ 5 και 8 Μαϊου) να μήν έχουμε καθόλου νηστεία.

Κατά την περίοδο της νηστείας αυτής δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά και αυγά, ενώ επιτρέπεται η κατάλυση ψαριού. (Φυσικά πάντοτε εκτός Τετάρτης και Παρασκευής).

Αν η εορτή των Αγ. Αποστόλων Πέτρου και Παύλου πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή, καταλύουμε μόνο ψάρι.

Ψάρι καταλύουμε και κατά την εορτή του Γενεσίου του Τιμίου Προδρόμου (24 Ιουνίου), οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.

Η νηστεία αυτή είναι αρχαιοπαράδοτος στην Εκκλησία μας.

Πρώτος ο Μέγας Αθανάσιος αναφέρει νηστεία μιάς εβδομάδος μετά την Πεντηκοστή. «Τη γαρ εβδομάδι μετά την αγίαν πεντηκοστήν ο λαός νηστεύσας εξήλθε περί το κοιμητήριον εύξασθαι» (εγράφη περί το 357). Αυτός μεν αναφέρει την νηστεία αυτή αμέσως μετά την Πεντηκοστή, αλλά το βιβλίο των Αποστολικών Διαταγών, το οποίο έχει γραφεί πενήντα περίπου έτη αργότερα και απηχεί αποστολοπαράδοτες εντολές και συνήθειες, την αναφέρουν μία εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή, δηλαδή μετά την εορτή των Αγίων Πάντων.«Μετά ουν το εορτάσαι υμάς την πεντηκοστήν εορτάσατε μίαν εβδομάδα και μετ’ εκείνην νηστεύσατε μίαν, δίκαιον γαρ και ευφρανθήναι επί τη εκ Θεού δωρεά και νηστεύσαι μετά την άνεσιν».

Όπως φαίνεται από το χωρίο των Αποστολικών Διαταγών, η περί ης ο λόγος νηστεία σχετιζόταν με την χαρμόσυνη περίοδο από το Πάσχα μέχρι την Πεντηκοστή, μετά την οποία έπρεπε να επέλθει κάποιας μορφής αντίδραση, ώστε να μετριασθεί η χαρμόσυνη διάθεση.

Επειδή οι απόστολοι είχαν αρχίσει το κήρυγμα μετά την Πεντηκοστή, οι μετ’ αυτήν ημέρες ήσαν αφιερωμένες σ’ αυτούς.

στοιχεία από: Ορθόδοξος Συναξαριστής και Ίασμος φωτο: “Η σύναξις των Δώδεκα Αποστόλων” λεπτομέρεια στον ένα τρούλο του νάρθηκα ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΚΛΕΙΝΟΒΟ


«Ο δ εθέως φέντες τ δίκτυα κολούθησαν ατ» (Ματθ. 4,20)




π τν βδομάδα, γαπητοί μου, π τν βδομάδα πο κολουθε μετ τν Κυρι­ακ τν γίων Πάντων ως τς 29 ουνίου ε­νε περίοδος νηστείας· ενε νηστεία τν ­γί­ων ποστόλων. Μ τν λλαγ το μερολο­γίου δυστυχς ρισμένες χρονιές, ταν τ Πάσχα πέφτ ργά, νηστεία ατ μειώνε­­ται κα κάποτε μηδενίζεται. νηστεία α­τ ενε σχετικς εκολη, διότι πιτρέπεται τ ψάρι. Δν ξέρω ν σες τν τηρτε.

νηστεία ατ θεσπίσθηκε γι ν προετοι­μάζ τος Χριστιανος γι τ μεγάλη ορτ τν ποστόλων. Κα σημεριν Κυριακή, δευτέρα (Β΄) Κυριακ το Ματθαίου, τς περισσότερες φορς πέφτει μέσα στ νηστεία τν ­γί­ων ποστόλων. Γι᾿ ατ κα τ εαγγέλιο πο κούσαμε σήμερα ενε σχετικ μ τος γίους ποστόλους. […]

Τος γιορτάζουμε. Τί πρέπει ν κάνουμε; Ν νηστέψουμε ατς τς μέρες. Ν προετοι­μαστομε, ν ξομολογηθομε, ν πμε ν κοινωνήσουμε. Κι ταν χτυπήσουν ο καμπάνες στ γιορτ τν γίων ποστόλων Πέτρου κα Παύλου, ν πλησιάσουμε κ᾿ μες κα ν τος κφράσουμε τν εγνωμοσύνη μας.

Τί λλο ν κάνουμε; Ν θυμηθομε. Επαμε· ργατικο ταν ατοί, δούλευαν λη νύχτα στ λίμνη. ργατικο ατοί, ργατικο κ᾿ μες. ργατικς πρέπει ν ενε νθρωπος. Πότε μως ργατικός; Σς τό ᾿πα κα λλοτε, τ παναλαμβάνω κα τώρα· Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο δουλειά, σν τ μυρμήγκια. Ενε ελογημένη δουλειά. Κυριακ μως χι. Τς λλες μέρες δουλειά! Γιατ τ νερ πο δν τρέχει σκουληκιάζει, κα τ σίδερο πο δν δουλεύει τ γ σκουριάζει· κα νθρωπος πο δν δουλεύει σαπίζει. Δουλει λες τς καθημερινές. Κυριακ πρω μως; ρθε ρα; χτύπησε καμπάνα; Ν σταματήσουν λα. γυναίκα θ᾿ φήσ τ άψιμο, τ σκούπισμα, τ μαγειρειό. ντρας θ᾿ φήσ τν τσάπα, τσοπνος τ πρόβατα στ μαντρί, δάσκαλος τ σχολεο, πάλληλος τ γραφεο, ο πάντες. Φτερ στ πόδια κα λοι στν κκλησία. Τ κάνουμε; ελογία· δν τ κάνουμε; θ τ πληρώσου­­με, θά ᾿ρθ ρα ατή… Σς πον κα σς φωνάζω, πρν νά᾿ νε ργά. Χτυπάει καμ­πάνα κα περννε τ για κα διαβάζεται τ Ε­αγγέλιο, κα κάθεσαι σ μ τ τσιγάρο στ στόμα κα κοροϊδεύεις μέσ᾿ στν πλατεα; ρ­χεται ργ το Θεο!

ς πέσουμε κι ς παρακαλέσουμε ν γίν λεως Θεός. Κα ν μιμηθομε τος ποστό­λους, γι ν χουμε τν εχ τν γίων ­ποστόλων κα τν γίων πατέρων. Εθε Θες δι τν πρεσβειν κα τς Παναγίας Θεοτόκου ν λεήσ κα σώσ πάντας μς· μήν.

(†) πσκοπος Αγουστνος

πομαγνητοφωνημνη μιλα του Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου, ποα γινε στν ερό να της Κοιμήσεως τς Θεοτόκου Σκοπις – Φλωρίνης τν 20-6-1971. 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.