27.9.18

Γαμός τῶν ἐν χηρείᾳ κληρικῶν. Ἐπιστολή π. Σαράντη Σαράντου πρός τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος

 Μαρούσι 20-12-2006
Μακαριώτατε,
σπάζομαι τήν Δεξιά Σας,
Στό πισημότερο περιοδικό τς κκλησίας μας στήν «κκλησία» εναι δημοσιευμένη πόφαση* τς Διαρκος ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος πρός τόν Παναγιώτατο Οκουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαο γιά τό θέμα το δευτέρου γάμου τν ν χηρεί κληρικν.
Στό πρτο μέρος τς πιστολς – ποφάσεως ατοεγκωμιάζεται Δ.Ι.Σ. ς φορέας ποος παρασάλευτα τηρε τήν ρθόδοξη Παράδοση καί τούς ερούς Κανόνες. Στό δεύτερο μέρος, στό «διά τατα» κατάφορα παραβιάζεται ατή θεανθρώπινη, ποστολική καί Πατερική Παράδοση. Γιά πρώτη φορά μετά πό 2000 χρόνια παίρνεται πόφαση νά πιτραπε δεύτερος γάμος στούς ν χηρεί κληρικούς, «κατά περίπτωση καί κατ’ κραν οκονομία».
πιτρέψατέ μου νά Σς καταθέσω ταπεινά τήν κπληξή μου γιά τούς παρακάτω λόγους:

1. Πρό διετίας μέ πόφαση τς Δ.Ι.Σ. εχε συσταθε πιτροπή πό τούς κ. Τρωγινο, π. Χρυσ. Σαββάτο, π.… πολύτεκνο καταξιωμένο, πρόσφατα χηρεύσαντα κληρικό πρός ξέταση το θέματος: δεύτερος γάμος τν ν χηρεί καί διαζεύξει κληρικν.  πιτροπή μόφωνα ποφάσισε νά μή κάνει δεκτή τήν πρόταση, σύμφωνα μέ τούς ερούς κανόνες καί τή μακρά παράδοση τς ρθοδόξου κκλησίας μας. Τί συγκλονιστικό λλαξε πό τότε μέχρι σήμερα, στε νά κάνει δεκτή τήν πρόταση γιά δεύτερο γάμο στούς ν χηρεί (μόνο;) κληρικούς;
2. π’ σο γνωρίζω, καί γνωρίζετε τι γνωρίζω τήν πλειονότητα τν ν χηρεί κληρικν τς κκλησίας μας, δέν πάρχουν χροι κληρικοί, ο ποοι χουν τή διάθεση καί τά κουράγια νά ριψοκινδυνεύσουν μιά δεύτερη περιπέτεια μετά πό τήν πρώτη, πού παρεχώρησε, οκονόμησε εδόκησε νεξιχνίαστη βουλή το ν Τριάδι Θεο. Γιατί Δ.Ι.Σ. σπεύδει;
3. Στό λόγο Του περί Παρθενίας ερός Χρυσόστομος, πλήρως θεοφώτιστος καί βαθύς γνώστης τν ληθινν ναγκν τς ψυχς τν πιστν καί τν οκογενειν τους, λλά καί διος παθών καί μαθών τά τς ρφανείας καί τν κτίστων δωρεν πού πήλαυσε πό τή σεμνή χήρα μητέρα του, θεωρε τή χηρεία ς τιμητική κλήση το φιλανθρωποτάτου Κυρίου πρός τόν πιστό τς κκλησίας. Εναι δυνατόν νά μή γνωρίζει ατά Δ.Ι.Σ.;
4. Εναι τος πσι γνωστό λλά καί στούς ποψηφίους κληρικούς τι κατά τήν πέρλαμπρη μέρα το γάμου μας δέ μς δόθηκε οτε μυστική οτε φανερή πόσχεση τι θά μς πάρει πό τήν παροσα ζωή καί τούς δύο συζύγους μαζί θά μς φήσει καί τούς δύο μαζί νά ναπτύξουμε μαλά τή μικρή μεγάλη ερατική οκογένειά μας καί νεκρν καί ζώντων τήν ξουσίαν χων Κύριός μας.
5. Τά παραπάνω γνωρίζοντας πό τήν τρέχουσα μπειρία τς ζως καί τά λαϊκά πιστά μέλη τς γίας κκλησίας μας, δέν χουν παιτήσεις κοινς μέχρι τό θάνατο συζυγικς συμβιώσεως πό Τόν καί νεκρν καί ζώντων ξουσιάζοντα Χριστό. Πς εναι δυνατόν ο ποιμένες νά χουν παιτήσεις πού ξεπερνον τίς περιορισμένες νδοκοσμικές ξιολογήσεις καί κτιμήσεις … κτός ν καί Δ.Ι.Σ. χει κάποιο λλοθι λαθήτου παπικο τύπου.
6. Εναι πάγια ντιληπτό κόμα καί στούς πλοϊκούς λαϊκούς ρθοδόξους πιστούς, τι δέν χει καμία σχέση δική μας Δ.Ι.Σ. μέ τήν παπική μοναρχική πολυταρχία. ρθόδοξη Δ.Ι.Σ. κφράζει τή διαχρονική μπειρία τν γίων Γραφν καί τς ερς Παραδόσεως. Ξαφνιάζονται λοιπόν ο πλο πιστοί μας ταν πληροφορονται τι πό τώρα θά μπορον ο χροι κληρικοί νά «ξαναπαντρεύονται».
7. πώνυμος κληρικός σέ δημόσια μιλία του πεστήριξε, τι πάρχει μυστική – κρυφή συμφωνία τν δικν μας ταγν μέ τόν Ποντίφηκα τς Ρώμης. Φιλόφρονα δηλ. πιθυμομε νά διευκολύνουμε τόν πάπα νά θεσπίσει καί ατός τόν πρτο γάμο τν παπικν κληρικν, φο ποσχηματίζονται καί «παντρεύονται» ρκετοί παπικοί κληρικοί, πειδή μέχρι σήμερα γαμία στούς παπικούς κληρικούς εναι ποχρεωτική. Σύμφωνα μέ τό παραπάνω σενάριο φόσον πρωτοφανς ρθόδοξη Δ.Ι.Σ. θά θεσμοθετήσει τό δεύτερο γάμο τν κληρικν, εκολο λλοθι κσυγχρονιστικό θά δοθε καί στούς παπικούς νά θεσμοθετήσουν τόν πρτο γάμο. Εναι δυνατόν νά φτάσει Δ.Ι.Σ. τς κκλησίας τς λλάδος σέ … ποιότητος ποτέλεια ναντι τς Παπικς περοψίας; (ν βέβαια σχύει τό παραπάνω σενάριο;)
8. σα γράφονται στήν πόφαση τς Δ.Ι.Σ. περί φιλανθρωπίας ταπεινς φρονομε τι δέν σχύουν. Φιλανθρωπία εναι νά «ελογήσει» Δ.Ι.Σ. τό χρο κληρικό νά ρίξει τόν αυτό του, τό ποιμαντικό λειτούργημα, τά ρφανά παιδιά του καί τή νέα μητριά στή δυστυχία, πού ς πί τό πλεστον ζον ο διπλοπαντρεμένοι καί «νέα» τους οκογένεια; Πρίν ξιωθετε το πισκοπικο ξιώματος το μέλους τς Δ.Ι.Σ. σφαλς εχατε τήν μπειρία το ξομολόγου πνευματικο καί σφαλς θά εχατε πονέσει πό τά πολλά βάσανα, ψυχολογικά προβλήματα, τραύματα, ντιζηλίες τίς ξεπέραστες καί μύρια λλα δεινά πού συνήθως τυραννον τίς οκογένειες τν διπλοπαντρεμένων λαϊκν, ντί πινακίου φακς (τς μφίβολης σεξουαλικς πολαύσεως). Φαντασθετε σεβαστοί πατέρες πόσο αξημένα θά εναι τά προβλήματα τν (μή γένοιτο!) διπλοπαντρεμένων κληρικν φο μέ τίς ελογίες τς Δ.Ι.Σ. θά χουν ξεκοιλιάσει τούς ερούς κανόνες καί θά χουν περιφρονήσει τίς σωτήριες δηγίες τν ποιμαντικν πιστολν το π. Παύλου.
9. ς λάβουμε σοβαρά π’ ψη τίς ποιμαντικές πιστολές το π. Παύλου, πρός Τίτον καί πρός Τιμόθεον.[1] πιμένει θεος Παλος τι πίσκοπος πρεσβύτερος θά πρέπει νά εναι μις γυναικός νήρ. Γιατί πιμένει σ’ ατό τό χαρακτηριστικό γνώρισμα το ληθινο (καί μή μισθωτο) ποιμένος; Γιατί μονογαμία, κριβς ποτελε τό πιό σοβαρό δεγμα ρίμου νδρός μέ νοποιημένη προσωπικότητα. Συναισθηματικές διαρροές, φλερταρίσματα, γελοιότητες καί γλυκόλογα, κοπλιμέντα καί λουλούδια σέ διάφορα πρόσωπα δέ συνιστον καί κατά Παλο καί κατά τούς νδρώδεις γίους Πατέρες γγάμους καί γάμους, δέ συνιστον ρίμους ποιμένες τούς ποίους μπορε νά μπιστευθε τό χριστεπώνυμο πλήρωμα. κτός βέβαια καί θεωρήσουμε τό θεο Παλο καί τούς πνευματικούς υούς του Ττο καί Τιμόθεο, πού ποδέχονται τίς συμβουλές του, κολλημένους, ναχρονιστές, φονταμενταλιστές, προσάρμοστους στά μετανεωτερικά δεδομένα τν ρχιτεκτόνων τς Νέας ποχς.
10. Μέ τήν δια λογική, τή μετανεωτερική τς Νέας ποχς, πού πιβάλλει μετανεωτερική χριστιανική πίστη, λατρεία και μετανεωτερικό χριστιανικό θος, θά δεχθομε σέ πολύ λίγο χρονικό διάστημα πρόταση γιά δεύτερο γάμο μετά νδρδος τν ν χηρεί κληρικν τν διαζευγμένων καί τν τέως γάμων, πως γίνεται στούς πάστορες το Π.Σ.Ε. μέ τούς ποίους χαριεντιζόμαστε.
11. Τά προβλήματα πού θά νακύψουν, ν καί τό Οκουμενικό Πατριαρχεο νδώσει στίς μετανεωτερικές παιτήσεις τν σχεδιαστν τς Ν. ποχς πάνω στό θέμα το δευτέρου γάμου τν ν χηρεί κληρικν θά εναι πολλά καί πρόβλεπτα. σκανδαλισμός τν πιστν θά εναι ξύτατος καί θά δυναμιτίσει κρηκτικά τό πάντοτε σχον κήρυγμα τς μετανοίας πρός τούς πιστούς σέ λα τά πίπεδα. Μέ τί καρδιά, μέ τί σθένος μέ ποιά μπειρία γώνων μέχρις αματος θά μιλομε καί θά καθοδηγομε τόσο ντός τς ερς ξομολογήσεως, σο καί κτός ατς καί τούς νέους καί τίς νέες και τούς ρίμους καί τίς ριμες, καί τούς γεροντοτέρους και τίς γερόντισσες περί τς χαρς τς λαμπρότητος τς μονογαμικς πιστότητος τν συζύγων; Πς θά τολμμε νά μιλμε γιά τά φοβερά θικά, πνευματικά καί ψυχολογικά προβλήματα πού πιφέρουν ο νευλόγητες προγαμιαες σχέσεις, ταν θεσμικά, πρακτικά, κοινωνικά καί κκλησιολογικά, πλέον, μέ τόν «κατ’ κρα οκονομία» δεύτερο γάμο τν ν χηρεί κληρικν σοπεδώνουμε κάθε ννοια καί κάθε προσπάθεια γώνων πνευματικν γιά τή διαφύλαξη τν θησαυρν τς παρθενίας, πού κατά χάριν προσφέρει καί σέ μς τούς πρώην γγάμους διος Χριστός καί νεκρν καί ζώντων τήν ξουσίαν χων; Τό μήνυμα πού θά πάρουν ο πιστοί μας μέ μιά τέτοια ντίχριστη θεσμοθέτηση εναι τι τά πάντα νάγονται (φροϋδικά) στό sex. Μή μς κοροϊδεύετε, γιοι Πατέρες, θά μς πον ο «πιστοί» μας. σς Σς νδιαφέρει στό βάθος τό sex.
12. ν μάλιστα συνδυάσουν ο πιστοί μας καί τήν π’ ριθμό …… γνωμοδότηση πού διαβιβάζεται στήν νεξάρτητη ρχή προστασίας προσωπικν δεδομένων μέ τή σύμφωνη γνώμη τς Δ.Ι.Σ., ο πιστοί μας (χι βέβαια καί ο πιστοι) θά παγοητευθον, φο θά συνειδητοποιήσουν, τι Δ.Ι.Σ. ταυτίζεται πόλυτα μέ τούς σχεδιασμούς τς Νέας ποχς, πού λλοτριώνει καί ετελίζει τό νθρώπινο πρόσωπο.
13.  πόφαση ατή τς Δ.Ι.Σ. θά νάψει τό πράσινο φς γιά νά χωρίσουν τίς πρεσβυτέρες τους λοι ο δυσαρεστημένοι μέ ατές, θά νοίξει ενοϊκή προοπτική γιά γάμο λων τν σταθν στή μοναχική πιστότητα μοναχν καί μοναζουσν καί ενόητο εναι τι δέ θά πάρχει καμιά πλέον ναστολή γιά θεσμοθέτηση καί το τρίτου κτλ. Γάμου.
14. φ’ σον εναι γνωστό κόμα καί στούς λαϊκούς τι δεύτερος γάμος θεωρεται οκονομία, διαβάζεται εδική κολουθία στούς δίγαμους, δίδεται εδικός κανόνας καί κανονικά δέν στεφανώνονται ο δίγαμοι …… , γενννται δυσώπητα τά ρωτήματα:
v Μέ ποιά κολουθία ο δίγαμοι ερες θά παντρεύονται;
Ποιός θά τούς παντρεύει; ρχιεπίσκοπος, Δ.Ι.Σ. νας πολλοί;
v Θά φορον τά ράσα τους ο ερες γαμβροί;
v ν εναι ρχιμανδρτες θά φορον καί τό πανωκαλύμαυχο;
v Θά πιτρέπεται στούς γαμβρούς ερες νά διαλέγουν νύφη πό τίς πνευματοκόρες τους;
v Πς θά ντιμετωπίσει παντρεμένος πνευματικός πατέρας τίς πολλές λλες ντίζηλες πνευματικοθυγατέρες λεύθερες καί παντρεμένες δυσαρεστημένες πού θά εναι τοιμες νά τόν κατασπαράξουν γιατί δέν τίς προτίμησε;
v Μήπως θά προσπαθήσει «κατ’ κρα οκονομία» νά κανοποιήσει διαδοχικά καί τίς λλες «ν κρυπτ καί παραβύστ» πήκοντας στίς δυσώπητες ρωτικές πιέσεις τους;
v Μήπως Δ.Ι.Σ. θά βάλει ριο λικίας τς ποψήφιας νέας δεύτερης πρεσβυτέρας γιά νά περιορίσει τό σκανδαλισμό τν πιστν;
v Θά πιτρέψει Δ.Ι.Σ. στόν ποψήφιο γαμβρό ερέα νά βελτιώσει τήν οκονομική του κατάσταση διαλέγοντας τήν ραιότερη, τήν καλύτερη καί τήν πλουσιώτερη γιά νά ντιμετωπίσει τά νέα ξοδα γάμου, λλων παιδιν κτλ; Μήπως Δ.Ι.Σ. θά ζητάει φορολογική δήλωση καί τό Ε9 γιά νά ναχαιτίζει τήν πλεονεξία τν ποψηφίων ερέων;
v Πς θά ντιμετωπίσει τό ποίμνιο τν νδρν συζύγων φερόμενος ς ποψήφιος γαμβρός καί ταυτόχρονα πνευματικός πατέρας, ταν θά διαπιστώνει( δέ θά εναι εκολο νά διαπιστώνει) τούς φοβερούς ζηλότυπους λογισμούς καί τά δηφάγα ασθήματα ναντίον του, φο θά τρομάζουν (ν γαπον τίς συζύγους τους) ο σύζυγοι μήπως ξελογιασθον ατές μέ τόν πνευματικό τους πατέρα;
15. Εναι προφανέστατο τι ν θεσμοθετηθε δεύτερος γάμος τν ν χηρεί κληρικν κατά μείζονας ελογους λόγους θά θεσμοθετηθε καί γιά τούς διϊσταμένους διαζευγμένους. ναλογίζεσθε τά μαχαίρια πού θά βγάλει «δικημένη» πρώην πρεσβυτέρα νάντια στήν καινούργια καί τανάπαλι; Δ.Ι.Σ. δέ γνωρίζει τά μίση πού δημιουργονται στούς χωρισμένους; Δ.Ι.Σ. ζε σέ λλον πλανήτη;
16. λες ο ρθόδοξες κκλησίες τς λλάδος χουν ς πρότυπο στή θεολογία καί δογματική διδασκαλία, στό ρθόδοξο θος κληρικν καί λαϊκν, τή συμμετοχή το λαο στή ζωή τς κκλησίας καί σ’ λους τούς θεανθρώπινους θεσμούς, θη καί θιμα πού νέπνευσε καί ξακολουθε νά μπνέει μητέρα μας κκλησία. ταν ργά γρήγορα πληροφορηθον τήν λλοτρίωση πού θεωρητικά καί πρακτικά διδάσκει Δ.Ι.Σ. τς λλάδος στό πιό ερό κύτταρο τς ζως, τς κοινωνίας καί τς κκλησίας, τί θά πον, τί θά σκεφθον, τί θά κάνουν, πς θά ντισταθον στίς θανατηφόρες θεϊστικές-γνωστικιστικές-πανθρησκειακές-παγκοσμιοποιητικές πιέσεις τς Νέας ποχς πού σαρώνει μέ κάθε τρόπο λες τίς ξίες, λες, τίς συνειδήσεις, λους τούς θεσμούς; Εναι τόση νάγκη νά δείξει Δ.Ι.Σ. τό «κσυγχρονιστικό» της πρόσωπο σέ τόσο νευραλγικό πόστο τς κκλησίας πού σχετίζεται καί λληλοπεριχωρεται μέ τή φλέγουσα (πυρός φλόγα) ερωσύνη, μέ τή χριστιανική οκογένεια καί μέ τήν ερύτερη οκογένεια τς κκλησίας πού μς προετοιμάζει γιά τή θριαμβεύουσα κκλησία;
17. ψιστη φιλανθρωπία τς γιωτάτης κκλησίας μας ποτελον ο διακριτικότατοι εροί κανόνες, πού δέν πιτρέπουν στόν ερέα τό δεύτερο γάμο. Τόν προφυλάσσουν πό μιά τέλειωτη δυστυχία καί πό μιά κόλαση, πού παραπάνω τολμήσαμε χωρίς φόβο καί πάθος νά περιγράψουμε ς πολλά παθόντες, πό τήν πρώιμη χηρεία λλά καί μέγιστα εεργετηθέντες καί πίστευτα δικαιωθέντες τόσο λαχιστότητά μου, σο καί τά πορφανισθέντα τέκνα μου. Ζήσαμε βαθύτατη δύνη κ το πένθους τς γήινης στερήσεως τς γίας πρεσβυτέρας, μητέρας καί συζύγου, πού μνήμη της παραμένει καί θά παραμένει σβεστη τόσο στά μεγάλα πλέον παιδιά, σο καί στή δική μου σημαντότητα. Δέν εναι φιλάνθρωποι ο εροί κανόνες πού μς κπαιδεύουν τσι, στε τό πολίτευμά μας νά μήν καρφώνεται μόνο πί τς γς, λλά λίγο λίγο νά γίνεται καί πολίτευμα κατά τό θεο Παλο, ν Ορανος; Πάθαμε, λλά καί μάθαμε, χρος ερέας πατέρας καί ρφανά παπαδοπαίδια, τι μητέρα πρεσβυτέρα βρίσκεται ν ορανος καί τι οκογένειά μας κτείνεται, ς δοξε τ Κυρί, στή θριαμβεύουσα κκλησία ν Ορανος.
Ατά δέν τά πιστεύει Δ.Ι.Σ. ; Γιατί θέλει νά λλάξει ατόν τόν ρθόδοξο τρόπο ζως πού τοιμάζει πολτες το ορανο καί χι κυνηγούς τν χαμαιρπν δαιμονιωδν δονν;
Ελαβς σπάζομαι τήν δεξιάν Σας
λάχιστος ν πρεσβυτέροις
ρχιμ. Σαράντης Σαράντος
φημέριος .Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου μαρουσίου

2 σχόλια:

  1. "Οὐ πάντες χωροῦσι τὸν λόγον τοῦτον, ἀλλ᾿ οἷς δέδοται" (Ματθ. ιθ΄11). Όσοι δεν κατανοείτε ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι κλίση προς την αγαμία και από τυπολατρία τους εμποδίζετε να ξαναπαντρευτούν και να ζήσουν μια τίμια οικογενειακή ζωή έχετε πολύ μεγάλη αμαρτία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Επίσης ο Κύριος είπε: "Μη κρίνετε ίνα μη κριθήτε" (Ματθ. ζ΄1). Οι ιεροί κανόνες πρέπει να τηρούνται ανώνυμε αδερφέ μας. Αν κάποιος κληρικός χηρέψει και θέλει να ξαναπαντρευτεί μπορεί να αφήσει τον κλήρο... Δεν είναι υποχρεωτικό να είναι κανείς ιερέας...

      Διαγραφή

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.