4.2.19

Νηστειοδρόμιο της εβδομάδας (4/2/19 - 10/2/19)

Αποτέλεσμα εικόνας για νηστεία χριστουγέννων

Η ΝΗΣΤΕΙΑ 
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΨΥΧΟΚΤΟΝΟΣ
ΟΥΤΕ ΣΩΜΑΤΟΚΤΟΝΟΣ,
ΑΛΛΑ ΠΑΘΟΚΤΟΝΟΣ

Η τρέχουσα εβδομάδα (4/2/19-10/2/19) είναι μια τυπική εβδομάδα του έτους. Όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής καταλύονται τα πάντα. 

Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: επιτρέπονται όλες οι τροφές

Τετάρτη 6/2νηστεία (άλαδο/λαδερό φαγητό)*
Σύμφωνα με το νηστειοδρόμιο του π. Βασιλείου Βολουδάκη γίνεται κατάλυση οίνου-ελαίου λόγω εορτής του Αγίου Φωτίου του Μεγάλου (προσετέθη υπό του π. Επιφανίου Θεοδωροπούλου), αλλά και γιατί δεν αποδόθηκε ακόμα η εορτή της Υπαπαντής.

Παρασκευή 8/2νηστεία (λαδερό φαγητό)
Αγίου Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου του Στρατηλάτου


*Ακολουθήστε την εκδοχή που θα σας υποδείξει ο πνευματικός σας.

Παρατηρήσεις

1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.

2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο
3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.

4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή. 

5. Την Τετάρτη νηστεύουμεγια να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.

6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές! 

7. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται υποχρεωτικά κατάλυση οίνου-ελαίου (με εξαίρεση και πάλι τους ασκητές).

2 σχόλια:

  1. Δηλαδή αν κατάλαβα καλά την κατάλυση του ελαίου και του οίνου την πρότεινε ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος ενώ αρχική ήταν νηστεία;
    Δεν διαφωνώ ότι ο ιερός Φώτιος είναι Μεγάλος Πατήρ της Εκκλησίας. Απλά ρωτώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σωστά. Αρχικά θεωρούνταν (και από πολλούς ακόμα θεωρείται) νηστεία (αν πέφτει Τετάρτη ή Παρασκευή φυσικά) και "διορθώθηκε". Το αν είναι σωστό ή λάθος ΔΕΝ θα το αποφασίσω εγώ.

      Αναφέρω ως πηγή το νηστειοδρόμιο του π. Βασιλείου Βολουδάκη. Εκεί βρίσκουμε δύο λόγους για τους οποίους στις 6/2 γίνεται κατάλυση οίνου-ελαίου: α) διότι δεν έχει αποδοθεί ακόμα η εορτή της Υπαπαντής και β) διότι ο Μ. Φώτιος είναι "ισάξιος" π.χ. του Μ. Αθανασίου και άρα δεν μπορεί να γίνεται διάκριση (αυτό το επιχείρημα επαναλαμβάνεται και για άλλους Αγίους π.χ. τον Προφήτη Μωυσή (4/9) που είναι "ισάξιος" του Προφήτη Ηλία (20/7), οπότε προσέθεσε ο π. Επιφάνιος κατάλυση οίνου-ελαίου και στις 4/9.

      Κάποιοι βέβαια ΔΕΝ συμφωνούν με τις εν λόγω περαιτέρω καταλύσεις νηστείας (οίνου-ελαίου ως επί το πλείστον) και έστειλαν αυστηρή επιστολή προς τον π. Βασίλειο ο οποίος τους απαντά με μια δική του επιστολή και επιχειρηματολογώντας σχετικά (η επιστολή του δημοσιεύεται στο βιβλίο του).

      Τονίζω ότι δεν είμαι αρμόδιος να αποφασίσω κατά πόσο οι εν λόγω "μικρές" τροποποιήσεις είναι σωστές, αλλά θεωρώ ότι υπάρχει ανάγκη να τερματιστεί η πληθώρα εκδοχών νηστείας (το ίδιο ισχύει και για την Μικρή Σαρακοστή, για τις απολυτές περιόδους των 3 πρώτων εβδομάδων του Τριωδίου κ.α.). Θα έπρεπε να ασχοληθεί με το ζήτημα η Ιερά Σύνοδος και είτε να "καταδικάσει" την πιο χαλαρή εκδοχή είτε να αποφασίσει ότι όλες οι εκδοχές είναι αποδεκτές αφήνοντας την επιλογή στα χέρια του εκάστοτε πνευματικού επίσημα (και όχι ανεπίσημα όπως γίνεται έως τώρα...)

      Διαγραφή

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.