6.2.20

Ο Μέγας Φώτιος και οι αιρετικοί Λατίνοι

† Άγιος Φώτιος ο Μέγας Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως (6/2)

Το μακαριστο γιορείτου μοναχο Θεοκλήτου Διονυσιάτου

«ΟΣΟΙ μελετον τ ατια το σχίσματος, βλέπουν τν Μ. Φώτιον ς πρωταγωνιστήν, ς δογματικν διδάσκαλον, ντιτεθέντα ες τς καινοτομίας τς Ρώμης. Κα πολλο μένουν μ τν ντύπωσιν τι, πειδ παπισμς παρουσιάζει τάσεις καταδυναστείας φ’ λοκλήρου τς κκλησίας κα εσγε νέαν διδασκαλίαν π τς κυρίως Θεολογίας τς γίας Τριάδος, Μ. Φώτιος, κατ να τρόπον ντελς δογματικόν, ντέδρασε προετοιμάσας τ σχίσμα, τ ποον τόσον ταλαιπώρησε τν κκλησίαν.

ρμηνεία ατη ες τν στάσιν το Μ. Φωτίου ναντι τς πρεσβυτέρας Ρώμης, δν στερεται βεβαίως ποις τινος ληθείας. λλ δν ξαντλεται λήθεια. Θ πρέπει ν μελετήση κανες βαθύτατα τν ζων κα τ φρονήματα το θειοτάτου κα σοφωτάτου Φωτίου, διά ν ντιληφθ τι τ ατια το σχίσματος, τ ποον πεδίωξεν γιος Φώτιος, ερίσκοντο πολ βαθύτερα π τ φαινόμενα, τ ποα πατον κα νίοτε δικον.
* * *
νατολικ ρθόδοξος κκλησία κατ τν δέκατον αἰῶνα, εχε δημιουργήσει μίαν μακρν πνευματικν παράδοσιν. Εχε βιώσει τν δογματικήν της διδασκαλίαν. ζη ν γί Πνεύματι. τρύγα τος καρπος τς μυστικς ν Χριστ ζως. το προσανατολισμένη πρς τ πνεμα τς κριβείας τν πτ Οκουμενικν Συνόδων. Κα Μ. Φώτιος, ερεθες μέσα ες τ πνευματικν κλμα τς κκλησίας, ζν μ συνέπειαν, μ μέθεξιν, μ σεβασμόν, τν βίον, τν πρ ατο γίων Πατέρων, εδεν ες τς καινοτομίας τν Λατίνων, να πνεμα ξένον πρς τν κκλησίαν το Χριστο. βλεπε κοσμικότητα, περηφάνειαν, κενοδοξίαν, ντ το ταπεινο κα ορανίου φρονήματος τς νατολς. Α καινοτομίαι τν θορύβησαν, χι τόσον καθ’ αυτάς, σον ς πνευματικ παρέκκλισις, ποία θ δήγει τν Δυτικν κκλησίαν κατ κρημνν. ν δ σημειωθε τι κατ τν ποχήν του, ρχισεν ες τν Δύσιν ν μφανίζεται να ρεμα πιστίας, π τν μανδύαν το νθρωπισμο, εκολον εναι ν ντιληφθ κανες τν νησυχίαν το Μ. Φωτίου
* * *
Μ πνεμα προφητικόν, πεσήμανεν, ες τν προοπτικν το μέλλοντος, μίαν τοπικν κκλησίαν ταλαιπωρουμένην τας ντιπνοίαις το Σαταν, τ μν οστρηλατουμένην π φαντασιώσεις κοσμοκρατορικάς, τ δ ναυτισαν τ τς πιστίας κλύδωνι, διά τς φιλοσοφίας κα κενς πάτης
Κα ντεθεν νέλαβε τς εθύνας διασώσεως τς ρθοδοξίας ν τ κκλησί, ποκόπτων ς σεσηπς μέλος τν περφίαλον λατινισμόν. Κα μόνον διά τοτο, σοφώτατος Φώτιος ξιζε ν καθιερωθ π τς κκλησίας ς Μέγας.
Παρ τς κατ το Φωτίου κραυγς τς Ρωμάνας κκλησίας, τ γεγονς τι ρθόδοξος κκλησία νήγαγεν ες τόσην περιωπν τν θείαν μορφν το Θεοφόρου τούτου Πατρός, ποδεικνύει τι στάσις του, το κα στάσις τς καθόλου κκλησίας ναντι τς φηνιασάσης «Δυτικς φρύος», κατ τν Μ. Βασίλειον.
Κα α προφητεαι, περ το Λατινισμο, το Μ. Φωτίου ξεπληρώθησαν. Οδν φησεν θικτον, ες τν ταλαίπωρον ατν κκλησίαν Σατανς τς πλάνης.
Αἰῶνες τώρα κούονται α φωνα τν γίων Πατέρων, λέγχουσαι τς καινοτομίας, τς περβασίας, τ λάθητα, τ « Χριστς ες τν ορανν κα Πάπας ες τν γν», τν ντιδογματικν διδασκαλίαν, τν μεξιν μετ το κόσμου, τς «Τραπέζας το γίου Πνεύματος», τν θεατροποίησιν τν ναν, τν ρψιν τν γίων τος κυσί, τς μοναζούσας σέμνως πιβαινούσας δικύκλων, τ δημοσιευόμενον πλουσιώτατον καθημερινν μενο το Πάπα, πηρετουμένου π τριν νεαρν μοναζουσν, τν ρσιν, τέλος, παντς ρίου μεταξ κκλησίας, Θεο κα κόσμου, τόσον, στε ν κάμνη τν γιώτατον Νικόδημον τν γιορείτην ν περιπίπτη ες μελαγχολίαν, διά τ κατάντημα τς δελφς κκλησίας τς πρεσβυτέρας Ρώμης, τς πάλαι ποτ «προκαθημένης τς γάπης»
* * *
Κα τώρα; ν πρχε σήμερον πάλιν νας Μ. Φώτιος; Τί τάχα θ καμνεν ες τν ποχν τν διαλόγων, τν νώσεων, τς «γάπης», τς τάσεως το κόσμου ν γίνη να, ν διαφορί πρς τς ληθείας το Θεο; Δν θ φρόντιζε ν νώση τ πρν διεσττα; Δν θ γωνίζετο χάριν γάπης κα μύνης το Χριστιανισμο, ν πιτύχη τουλάχιστον τν νότητα; Τί θ καμνεν Μ. Φώτιος ες τν εκοστν αἰῶνα; πλούστατα. διστάκτως φρονομεν τι, ἐὰν βλεπε τν κατακόρυφον κατολίσθησιν τς Λατινικς κκλησίας, τ οκτρν θέαμα, πο παρουσιάζει σήμερον, τ σαθρ δόγματα, τν ντιπνευματικότητα, τν γκατάλειψιν το Θεο, διστάκτως φρονομεν τι Μ. Φώτιος δν θ διέψευδεν αυτόν. Κα ν κόμη βλεπεν ρθοδόξους κα Λατίνους νωμένους, θ νελάμβανε τν εθύνην δι’ να δεύτερον χωρισμόν, πο εναι μόνη λπς το κόσμου. Μ. Φώτιος θ κοπτε πάλιν τν Δυτικν κκλησίαν, διά ν σώση τν κκλησίαν…».
(π τ βιβλίον «θωνικ νθη»)

πηγή: http://alopsis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.