Ετικέτες

27.4.21

Για να δούμε τί γράφουν και τα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος στη σελ. 61...

 


Για να δούμε τί γράφουν και τα δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος στη σελ. 61...

Σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο η ανάσταση έγινε μετά την 6η ώρα της νύχτας, δηλ. μετά τις 12!

 

Προβληματισμός στην πρόταση να κάνουμε Ανάσταση και επομένως να γιορτάσουμε το Πάσχα την 1η Μαΐου στις 9.00 μ.μ.


Σχόλιο: Αυτό το άρθρο έχει στο πάνω μέρος μια φωτογραφία από το Μ. Ωρολόγιο όπου αναφέρει ότι το Νομικό Φάσκα (πάσχα των Εβραίων) για το 2021 είναι το Μ. Σάββατο, ανεξάρτητα από την ώρα, για εμάς όλη η ημέρα είναι Μ. Σάββατο, αλλιώς θα έλεγε το Ωρολόγιο Μ. Σάββατο πριν τις 6, δεν το λέει όμως. Όπως λέει το Αγ. Πάσχα 2 Μαϊου, αλλιώς θα έλεγε Αγ. Πάσχα Σάββατο 1 Μαϊου μετά τις 6, αν είναι δυνατόν!! 


Γράφει ο π. Φώτιος Βεζύνιας

   Διαβάζοντας την υποσημείωση (1) του Αγίου Νικοδήμου, στον Ζ΄ Αποστολικό κανόνα από το Ιερό Πηδάλιο (σελίδα 8 εκδόσεις Παπαδημητρίου 2003) εντοπίζουμε τα παρακάτω: «…ότι τέσσερα τινά αναγκαία ζητούνται δια το εδικόν μας Πάσχα. Πρώτον ότι το Πάσχα πρέπει να γίνεται πάντοτε ύστερα από την ισημερίαν της ανοίξεως. Δεύτερον ότι δεν πρέπει να γίνεται την αυτήν ημέραν, με το νομικόν φάσκα των Ιουδαίων. Τρίτον το να μη γίνεται απλώς και αορίστως ύστερα από την ισημερίαν, αλλ’ ύστερα από την πρώτην πανσέληνον του Μαρτίου, όπου τύχει μετά την ισημερίαν, και τέταρτον, ότι γίνεται την πρώτην Κυριακήν όπου τύχη ύστερα από την πανσέληνον.»

Η Α' Οικουμενική Σύνοδος είναι αυτή που καθόρισε τον εορτασμό του Πάσχα, Ἀρχιμ. Σάββα Ἁγιορείτου


Περί εβραϊκού και ελληνορωμαϊκού (πολιτικού) ημερολογίου και απαντήσεις λειτουργικών αποριών του Ι. Φουντούλη.


Σχόλιο: Αν έχει δίκιο η άλλη πλευρά που υποστηρίζει ότι μπορούμε να κάνουμε τη θεία λειτουργία μετά τον εσπερινό, τότε θα πρέπει να μας απαντήσουν γιατί τόσον καιρό (αιώνες...) μας άφηναν να τα κάνουμε λάθος. 

Δηλαδή γιατί τόσο καιρό η νηστεία της Τετάρτης δεν ξεκινά Τρίτη απόγευμα μετά τον εσπερινό και να τελειώνει Τετάρτη απόγευμα, αφού ολοκληρωθεί η ακολουθία της θ΄ ώρας; Το ίδιο για τη νηστεία της Παρασκευής. Θα έπρεπε να ξεκινάμε την Πέμπτη το απόγευμα να νηστεύουμε με άλαδο και να τρώμε κανονικά την Παρασκευή το απόγευμα κρεατικά και γαλακτοκομικά μετά τον εσπερινό... Για να "στυλωθούμε" βρε παιδί μου, τόσες ώρες θα έχουμε νηστέψει, μην αποκάμουμε...

Αντίστοιχα με τη θεία λειτουργία: Από εδώ και πέρα να σταματήσουμε να είμαστε κοσμικοί και αδαείς όπως μέχρι τώρα. Μετά τον εσπερινό που τελείται το απόγευμα του Σαββάτου θα πρέπει να ακολουθεί απογευματινή θεία λειτουργία (σαν τις σημερινές "αγρυπνίες"). Κατά τις 22:00 με 23:00 θα έχουμε πάει στο κρεβατάκι μας και θα απολαύσουμε τον ύπνο ολόκληρο το πρωινό της Κυριακής. Θα ξαναγεμίσουν οι εκκλησίες! Θα... θα... θα... 

Ωχ! Ξέχασα έχουμε και τον κορωνοϊό...


Η Εκκλησία μας ακολουθεί από τα αρχαία χρόνια δύο διαφορετικά ημερολόγια ταυτόχρονα, το εβραϊκό και το ελληνορωμαϊκό (ή πολιτικό ημερολόγιο).


Σύμφωνα με το εβραϊκό, το 24ωρο αρχίζει στις 6.ΟΟ το απόγευμα με την δύση του ήλιου, συνεπώς έχουμε νυχθήμερον, δηλαδή η μέρα αλλάζει με τον ερχομό της νύχτας. Με βάση το νυχθήμερον ορίστηκε η εκκλησιαστική ημέρα, που αρχίζει κάθε απόγευμα με τον Εσπερινό.


Αντίθετα, σύμφωνα με το ελληνορωμαϊκό ημερολόγιο, το 24ωρο ξεκινά με την ανατολή του ήλιου, στις 6.ΟΟ το πρωί. Από το ελληνορωμαϊκό εξελίχθηκε το σύγχρονο πολιτικό ημερολόγιο, που ακολουθεί το ημερονύκτιον και όχι το νυχθήμερον. Η Εκκλησία μας χρησιμοποιεί το πολιτικό ημερολόγιο όσον αφορά την νηστεία και την τέλεση της Θείας Λειτουργίας. Γι΄ αυτό η νηστεία αρχίζει ή τελειώνει με την αρχή ή το τέλος του πολιτικού 24ώρου και όχι με βάση τον Εσπερινό.

Ωστόσο, το ίδιο ισχύει και για την Λειτουργία. Την κυριακάτικη Λειτουργία δεν την τελούμε μετά τον Εσπερινό του Σαββάτου, αλλά αφού εισέλθουμε στην μέρα της Κυριακής, με βάση το πολιτικό ημερολόγιο. Το ίδιο ισχύει, πολύ περισσότερο, για την αναστάσιμη Λειτουργία, που πρέπει να τελεστεί την Κυριακή του Πάσχα και όχι το Μέγα Σάββατο.

Ακολουθούν φωτογραφίες από το βιβλίο "Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίες, Τόμος Α΄" του Ι. Φουντούλη (σελ. 168-170):

ΥΠΟΘΕΣΗ: "Μετά την ακολουθία του εσπερινού έχει αλλάξει η ημέρα." ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ΑΤΟΠΟ


Αποδεχόμαστε την πρόταση-συλλογισμό που θέλουμε να καταρρίψουμε κάνοντας χρήση της μαθηματικής αποδεικτικής διαδικασίας που καλείται "εις άτοπον απαγωγή":

"Μετά την ακολουθία του εσπερινού έχει αλλάξει η ημέρα."
(η άποψη αυτή ακούγεται στο βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=MhsuplxMR-s)

Με συλλογισμούς καταλήγουμε σε άτοπο:

Είτε το πρωί του Μ. Σαββάτου τελεστεί ο εσπερινός όπως συνηθίζουμε (είτε το απόγευμα όπως θα έπρεπε) σύμφωνα με την παραπάνω υπόθεση έχει αλλάξει η ημέρα, άρα η θ.λ. του Μεγάλου Βασιλείου (που τελείται μαζί με τον εσπερινό) ανήκει στην Κυριακή του Πάσχα.

Το ίδιο όμως και η θ.λ. του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου μετά τον αναστάσιμο όρθρο της Κυριακής του Πάσχα (είτε αυτός τελεστεί στις 21:00 είτε στις 0:00)!

Καταλήγουμε σε άτοπο: διότι ό,τι και να πράξουμε, αν δεχτούμε την αρχική υπόθεση, είμαστε καταδικασμένοι να τελούμε δύο θείες λειτουργίες εντός της ίδιας ημέρας, δηλ. της Κυριακής του Πάσχα!!!

Έχουμε μόνο δύο επιλογές: είτε να δεχτούμε το ΑΤΟΠΟ και να απορρίψουμε την αρχική πρόταση - υπόθεση.

Είτε να επιμείνουμε στο ΛΑΘΟΣ μας και να βγάλουμε κατά συνέπεια ΛΑΘΟΣ τον Κανόνα της ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ και τους ΘΕΟΦΟΡΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ που δεν πρόσεξαν ότι έβαζαν έναν κανόνα που παραβιάζεται αναγκαστικά την Κυριακή του Πάσχα...

Διαλέγουμε και παίρνουμε...