"Ο ἐν τῷ Ὂρει Μεταμορφωφείς ἑν δόξει, ἐνώπιων τῶν Αγίων αὐτοῦ μαθητών και Ἀποστόλων, Χριστός, ο Αληθινός Θεός ἡμών",
Χαίρετε εν Κυρίω, Αγαπητοί Αναγνώστες και εύχομαι ο Πανάγαθος Κύριος ημών, Ιησούς Χριστός, να σας χαρίζει Έτη και Έτη εν Ειρήνη σε εορτάζοντες και μη!
Έχοντας κάνει μια περιήγηση στις δημοσιεύσεις των τελευταίων δύο ημερων κατέληξα στην ιδέα να σας "ξεναγήσω" στην Εκκλησία της Μεταμορφώσεως στο Όρος Θαβώρ, αυτό το απόγευμα της μεγάλης Δεσποτικής εορτής!
Πολύτιμοι βοηθοί μου, εκτός του Χριστού μας, Του οποίου του ζητώ την ευλογία Του σε αυτή την προσπάθεια, θα είναι σε αυτό το "νοερό"ταξίδι:
1) Το προσκυνηματικό μου ταξίδι που έγινε στην Αγία Γή τον Ιανουάριο του 2011, και
2) Το βιβλίο Προσκυνητάριο του Ορθοδόξου Χριστιανού, του Δρ Βασιλείου Τζαφέρη (Αρχαιολόγου)
Οι ταξιδιωτικές αναμνήσεις μου από αυτό το ευλογημένο ταξίδι θα δημοσιευθούν λίαν συντόμως, τώρα όμως θα πάμε "νοερά", εκεί όπου ο Κύριος επέτρεψε να μεταμορθωθεί, "καί ὡς ἐχώρουν οἱ μαθηταί σου τήν δόξαν σου, Χριστέ ὁ Θεός, ἐθεάσαντο· ἳνα, ὃταν σέ ἲδωσι σταυρούμενον, τό μέν πάθος νοήσωσιν ἑκούσιον, τῷ δέ κόσμω κηρύξωσιν ὃτι σύ ὑπάρχεις ἀληθῶς τοῦ Πατρός τό ἀπαύγασμα"
Ὂρος Θαβώρ
Η ταύτηση του ὂρους Θαβώρ (Ε-Τουρ στα αραβικά και Ιταβύριον κατά τις αρχαίες ιστοριοδυφικές πηγές) με το υψηλόν όρος της Μεταμορφόσεως του Χριστού μας (Ματθ. 19: 1 - 7; Λουκ. 9: 28 - 36) έγινε από τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους για τους εξής κυρίως λόγους:
- Πρώτον, είναι πράγματι βουνό υψηλό, καθώς υψώνεται σαν τεράστιος κωνικός όγκος στο ανατολικό άκρο της πλατειάς βιβλικής πεδιάδας Εσδραελών.
- Δεύτερον , βρίσκεται κοντά στη Ναζαρέτ και τη Καρπεναούμ. Με άλλα λόγια βρίσκεται μέσα στην περιοχή που έζησε και δίδαξε ο Χριστός.
- Τρίτον, το Θαβώρ μαζί με το βουνό Ερμών υμνήθηκαν από το ψαλμωδό Δαύιδ (Ψαλμός 88: 13) και αναφέρονται στη Π.Διαθήκη σαν τα δύο ιερότατα βουνά της Αγίας Γης (Ιησ. Ν. 19: 22 ; Ιερ. 46: 8 ; Κριτ. 4: 6).
Εκτός από την ιερότητα το Θαβώρ κατείχε και σπουδαία στρατηγική θέση γιατί με τον όγκο του και την επιβλητικότητα του δέσποζε σε όλη τη τριγύρω πεδιάδα. Για το λόγο αυτό ο Πτολεμαίος ο Α΄ έκτισε στη κορυφή του ισχυρό φρούριο τα ερείπια του οποίου σώζονται μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με τα παλαιοχριστιανικά οδοιπορικά και τις εκλησιαστικές πηγές η πρώτη εκκλησία στη κορυφή του Θαβώρ κτίσθηκε το 4ο αιώνα. Στον επόμενο αιώνα, τον 6ο, κτίσθηκαν άλλες δύο και στις αρχές του 7ου προσετέθηκε η τέταρτη.
Στους βυζαντινούς χρόνους το Θαβώρ ήταν επισκοπή με εκκλησιαστική δικαιοδοσία σ΄όλη τη γύρω περιοχή.
Στη Σταυροφοριακή εποχή εγκαταστάθηκαν πάνω στη κορυφή του βουνού και οι πρώτοι βενεδικτίνοι μοναχοί. Όταν όμως εκδιώχθηκαν από το Σαλαδινό το 1187, ο σουλτάνος της Δαμασκού, Μάλικ ελ - Άντιλ, το 1211, κατέστρεψε όλα τα χριστιανικά ιδρύματα,εκκλησίες και μοναστήρια, και στη θέση τους έστησε φρούριο όπως είχε κάνει και ο Πτολαιμαίος.
Σήμερα ολόκληρη η κορυφή του βουνού είναι εκκλησιαστική ιδιοκτησία.
Στο βόρειο τμήμα βρίσκεται το Ελληνο-Ορθόδοξο μοναστήρι και η Εκκλησία της Μεταμορφώσεως,
ενώ στο νότιο είναι η Λατινική Εκκλησία με μοναστήρι και ξενώνα. Και τα δύο μοναστήρια είναι κτισμένα πάνω στα ερείπια των αρχαίων βυζαντινών εκκλησιαστικών ιδρυμάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.