Βασίλειος Αδαμίδης
Διαβάζοντας την προτεινόμενη λίστα των μεταρρυθμίσεων στο email Βαρουφάκη και προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσω τα νοήματά της, διέκρινα ένα μέτρο το οποίο ήταν απροσδόκητα καθορισμένο σε σχέση με την υπόλοιπη έκθεση ιδεών του κ. Καθηγητού.
Όπως συνηθίζεται να λέγεται τις τελευταίες ημέρες από έγκριτα χείλη ‘ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες’. Προκαλεί εντύπωση λοιπόν ότι στον πυλώνα των μεταρρυθμίσεων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, αντί να συγκεκριμενοποιούνται τα μέτρα στην ουσία τους, γίνεται συγκεκριμένη αναφορά μόνο στην μέθοδο πρόσβασης των κοινωνικά ασθενέστερων σε αυτά. Το αναπάντεχο της τεκμηρίωσης του μέτρου στην εν λόγω επιστολή έγκειται στο γεγονός πως αναφέρεται συγκεκριμένο παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο θα κινηθεί η Ελληνική κυβέρνηση, με τη μορφή μιας ‘έξυπνης κάρτας πολίτη’.
Για του λόγου το αληθές, το κείμενο Βαρουφάκη (όπως διέρρευσε στα μέσα ενημέρωσης) αναφέρει:
Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει το πλάνο για να:* Αντιμετωπίσει ανάγκες που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και την παροχή ρεύματος) μέσω ιδιαίτερα στοχευμένων μη χρηματικών μέσων (π.χ. κουπόνια τροφίμων).* Να το πράξει με τρόπο που θα είναι βοηθητικός για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μάχη κατά διαφθοράς/γραφειοκρατίας (π.χ. με έκδοση μιας έξυπνης κάρτας πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κάρτα ID στο σύστημα υγείας, αλλά και για την πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης κ.τ.λ.). (e.g. the issuance of a Citizen Smart Card that can be used asan ID card, in the Health System, as well as for gaining accessto the food stamp program etc.).
Είναι ευρέως γνωστή η πραγματικότητα / παραφιλολογία / συνομωσιολογία (όπως καθείς ευαρεστείται να ερμηνεύει) που έχει αναπτυχθεί σχετικά με τέτοιου είδους εγχειρήματα ‘έξυπνων – πονηρών καρτών’ και σαφώς γεννά εύλογα κι ουσιαστικά ερωτήματα. Πριν περάσουμε όμως σε αυτά (κι αφού η Ελληνική κυβέρνηση εστιάζει σε μεθοδολογικά θέματα) ας αναλογιστούμε μήπως η μέθοδος της διείσδυσης αυτής της κάρτας στην Ελληνική κοινωνία υποκρύπτει κάτι.
Χωρίς να θέλω να εισέλθω στην σφαίρα της συνωμοσιολογίας ή της θρησκοληψίας, από την εποχή κιόλας του αειμνήστου Χριστόδουλου και του συλλαλητηρίου περί του θέματος των ταυτοτήτων, υπάρχει η προειδοποίηση πως η έκδοση αυτών των καρτών θα σχεδιαστεί και θα μεθοδευτεί με τέτοιο τρόπο ώστε οι πολίτες να τις αποδεχτούν και να τις καλωσορίσουν σαν κάτι χρήσιμο, ωφέλιμο κι αναγκαίο. Μήπως τελικά ισχύει κάτι τέτοιο;
Μέσω του κειμένου Βαρουφάκη πληροφορούμαστε πως οι ‘έξυπνες κάρτες’ εισέρχονται στην Ελληνική κοινωνία στοχεύοντας τους φτωχούς κι αδυνάτους συμπολίτες μας οι οποίοι, εκβιαζόμενοι από την ανάγκη, πείθονται να αποδεχτούν ένα τέτοιο ‘φακέλωμα’. Η κάρτα αυτή συνδέεται σημειολογικά με την φιλανθρωπία, καθώς θα είναι το σύμβολο της αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης και θα παρέχει πρόσβαση σε κοινωνικά αγαθά. Ποιος δε θέλει την στήριξη για τους συνανθρώπους του; Όποιος όμως αντιταχθεί σε αυτήν την κάρτα (που είναι μόνο η μέθοδος παροχής, όχι η παροχή καθ’ αυτή) θα είναι κατακριτέος και δακτυλοδεικτούμενος ως ενάντιος στους ίδιους τους κοινωνικά αδυνάτους και στα δικαιώματά τους!
Το κείμενο όμως της επιστολής δε σταματάει εδώ. Αναφέρει πως αυτή η ‘έξυπνη κάρτα’ βοηθά στη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και στην καταπολέμηση της διαφθοράς και της γραφειοκρατίας, δύο καρκινωμάτων που μαστίζουν το Ελληνικό κράτος από την γέννησή του. Η ‘έξυπνη κάρτα’ εκτός από σύμβολο κοινωνικής αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας, καθίσταται και σύμβολο καταπολέμησης της διαφθοράς! Ποιος τολμάει να αντισταθεί σε τόσο έξυπνες μεθόδους καταπολέμησης τέτοιων φαινομένων; Κι όποιος το κάνει, πώς θα χαρακτηριστεί; Οπισθοδρομικός, συντηρητικός, υπέρμαχος της γραφειοκρατίας και του λόμπι της διαφθοράς; Μήπως τελικά επιβεβαιώνονται κατά γράμμα οι προειδοποιήσεις των κατά καιρούς ‘γραφικών συνωμοσιολόγων’ σχετικά με την μέθοδο εισόδου τέτοιων καρτών στην Ελληνική κοινωνία;
Ας περάσουμε τώρα σε κάποια εύλογα ερωτήματα. Εφ’ όσον εφαρμοστεί αυτό το πρόγραμμα εκδόσεως ‘έξυπνων καρτών’, θα περιοριστεί στους κοινωνικά ασθενέστερους και μόνο για τον σκοπό αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης όσο αυτή υφίσταται; Μήπως το εγχείρημα αυτό είναι πιλοτικό, με απώτερο στόχο την εξάπλωσή των ‘έξυπνων καρτών’ σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, την μονιμοποίησή τους και την εκτεταμένη χρήση τους? Ποια στοιχεία θα περιλαμβάνονται σε αυτήν την ηλεκτρονική κάρτα; Ονοματεπώνυμο, ΑΜΚΑ και ΑΦΜ ή μήπως σταδιακά θα περιλαμβάνεται και ένα είδος περιουσιολογίου και τραπεζικών καταθέσεων; Αφήνω για το τέλος το – κατά τη γνώμη μου – σπουδαιότερο ερώτημα. Το κείμενο Βαρουφάκη αναφέρει μία λέξη-κλειδί: πρόσβαση. Άνευ αυτής της ‘έξυπνης κάρτας’ ο πολίτης δεν θα έχει πρόσβαση στο πρόγραμμα κουπονιών σίτισης; Μήπως είναι λίγο άκομψο ή ακόμα κι επικίνδυνο να μιλάμε για ‘απόκτηση πρόσβασης’ (gaining access στο Αγγλικό κείμενο) μέσω της κάρτας, που σημαίνει αποκλεισμό άνευ αυτής;
Ανοίγουμε τον ασκό του Αιόλου με τέτοια εγχειρήματα και ιδιαίτερα όταν αναφερόμαστε στην απόκτηση πρόσβασης των πολιτών στο σύστημα υγείας και στην σίτιση. Ελπίζω αυτό το μέτρο – μέθοδος της έκδοσης τέτοιων ‘έξυπνων καρτών πολίτη’ να μην εφαρμοστεί. Κι αν εφαρμοστεί να είναι προσωρινό κι όχι πιλοτικό. Κι αν είναι πιλοτικό να μην επεκταθεί στο σύνολο των πολίιτών. Κι αν επεκταθεί σε όλους τους πολίτες να μην καταχωρίζονται στην ηλεκτρονική κάρτα όλα τους τα στοιχεία (κι οι συναλλαγές). Κι αν γίνει και το τελευταίο, να μην εφαρμοστεί η δυνατότητα αποκλεισμού της πρόσβασης των πολιτών σε υπηρεσίες, αγαθά και συναλλαγές, άρα πλήρους κι εκβιαστικού ελέγχου τους. Γίνεται κατανοητό προς τα πού οδεύουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.