Ετικέτες

6.1.18

Η Ορθόδοξος ερμηνεία του χωρίου "ἵ­να ὦ­σιν ἕν"

ν Πειραιε  16-6-2013

πρωτοπρεσβ. π. γγελος γγελακόπουλος  φημέριος . Ν. γίας Παρασκευς Καλλιπόλεως Πειραις

Τήν Ζ΄ Κυριακή πό το Πάσχα, ρθόδοξος κκλησία ορτάζει τούς 318 γίους καί θεοφόρους Πατέρας, ο ποοι συνεκάλεσαν τήν Α' ν Νικαί γία καί Οκουμενική Σύνοδο τό 325 μ.Χ. , μέ τήν ποία καταδικάστηκε πρωτομάχος καί θεομάχος ρειος καί αρεσις το ρειανισμο. Ατή, λοιπόν, τήν Κυριακή, κκλησία ρισε νά ναγινώσκεται στούς ερούς Ναούς κατά τήν διάρκεια τς Θείας Λειτουργίας τό Εαγγελικό νάγνωσμα πό τό κατά ωάννην γιο Εαγγέλιο κεφ. 17 στίχ. 1-13, τό ποο ναφέρεται στήν ρχιερατική προσευχή το Κυρίου. Στήν εαγγελική ατή περικοπή περιέχεται καί φράση «να σιν ν», ποία χει ποστε κατάφωρη παρερμηνεία πό πλευρς Οκουμενιστν. Γιά τόν λόγο ατό κρίνεται ναγκαο νά παρουσιασθε ρθόδοξος ρμηνεία το χωρίου, ποία νασκευάζει καί καταρρίπτει τήν οκουμενιστική παρερμηνεία.

Σύμφωνα μέ την Σύναξη ρθοδόξων Κληρικν καί Μοναχν, τό πασίγνωστο χωρίο «να σιν ν» πό τήν ρχιερατική προσευχή το Κυρίου πιστρατεύεται πό τούς Οκουμενιστές, γιά νά στηρίξει τν γγεν στν κκλησία νάγκη πιδείξεως φιλενωτικο πνεύματος.
τς ρχιερατικς προσευχς το Κυρίου ατηση πρς τν Θεν Πατέρα «να πάντες ν σιν» κπληρώνεται δη ντς τς Μις κ­κλησίας, διότι τ ατημα τοτο το Χριστο κπληρώνεται δι τς ταυ­τότητος τς ρθοδόξου Πίστεως πάντων · δν φίσταται, λοιπν, κκρε­μότητα ς πρς τοτο, λλ' κκρεμε π τν τεροδόξων ­ποδοχ τς μόνης ληθος Πίστεως· γιος ωάννης Χρυσόστο­μος ρμηνεύοντας τ χωρίο τοτο παρατηρε : «να σιν ν, καθς σύ, Πά­τερ, ν μοί, κα γ ν σοί [...] Τί εναι, λοιπόν, τ " ν μν"; Στν πί­στη πρς μς. πειδ βέβαια τίποτε δν σκανδαλίζει λους, σο διά­σπαση, ατ κατασκευάζει, στε ν γίνουν να. Τί, λοιπόν; Τ κα­τόρ­θωσε ατό, λέγουν; Κα πάρα πολύ τ κατόρθωσε. Διότι, λοι σοι πί­στευσαν μέσ τν ποστόλων εναι να, μολονότι κάποιοι π α­τος ποσπάστηκαν [...] Ετε γι τ σημεα, ετε γι τν μόνοια, ετε γι τν ερήνη μιλε, φαίνεται τι εναι  διος πο τος τ χει δώσει. τσι, ταν φανερ τι [μόνο] γι παρηγορι δική τους γίνεται προσ­ευχ ατή»[1]. δογματικ Πίστη τς κκλησίας, χάρη στος γίους, δν εναι κάτι τό ζητούμενον, λλ κάτι τ δεδομένον. Ο γιοι, ο θεούμενοι, χουν τν μεταξύ τους νότητα τς δογματικς Πίστεως, χάρη στ θεωτική, κτιστη νέργεια το γίου Πνεύματος, ο δ πό­λοιποι πιστο κατέχουν λαθήτως τν νιαία δογματικ Πίστη τς κ­κλη­σίας μέσ τς πακος στος γίους Πατέρες, «πόμενοι τος θεί­οις Πατράσι». ντιθέτως πρς τν νιαία δογματικ Πίστη, τν δο­γματικ μοφωνία τς κκλησίας, πίστη ς ρετή, ς πεποίθηση στ Θεό, ποικίλλει μεταξ τν πιστν, κόμα κα τν γίων, κατ τ μέτρα τς προόδου κάστου. Χάρη στ γεγονς ατό, πειδ δηλαδ δογματικ νότητα εναι κάτι δεδομένον κα χι ζητούμενον, κκλη­σία δν εχεται πρ τς θεραπείας μις νυπάρκτου διαιρέσεως τς κ­κλη­σίας, λλ' εχεται πρ πιστροφς τν πεπλανημένων, πως εναι μαρτυρημένο στ λειτουργικ κείμενά της[2]. ντιθέτως, πρα­κτικ τν Οκουμενιστν εναι προφάσει τς φράσεως ατς ν προβον σ συγκόλληση τεροπίστων μολογιν.
Τν πα­ρα­πλα­νη­τι­κ α­τ τα­κτι­κ τν Ο­κου­με­νι­στν στιγ­μα­τί­ζει κα Σεβ. Μη­τρο­πο­λί­της Ναυ­πά­κτου κα ­γί­ου Βλα­σί­ου κ. ­ε­ρό­θε­ος, ­πο­ος να­φέ­ρει χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά : «Με­ρι­κο θε­ο­λό­γοι ρμηνεύ­ουν τ φρά­ση το Χρι­στο «να πάν­τες ν ­σι» (­ω. 17/ιζ΄, 21), πο ε­ναι τμ­μα τς ρ­χι­ε­ρα­τι­κς προ­σευ­χς Του, μ τ ­τι δ­θεν νaφέ­ρε­ται στν μελ­λον­τι­κ ­νό­τη­τα τν κκλη­σι­ν κα τν χρησιμοποι­ον κα­τ κό­ρον, γι ν δη­λώ­σουν ­τι Χρι­στς προ­α­νήγ­γει­λε ­τι ­λες ο χρι­στι­α­νι­κς μολογί­ες θ ­πο­κτή­σουν στ μέλ­λον ­νό­τη­τα με­τα­ξύ τους κα θ ­πο­τε­λέ­σουν τ "μί­α" κ­κλη­σί­α, πο­νο­ών­τας ­τι κ­κλη­σί­α τώ­ρα ε­ναι δι­α­σπα­σμέ­νη. ρ­θό­δο­ξη ρ­μη­νεί­α τς φρά­σε­ως εναι διαφορε­τι­κή. Τ "να πάν­τες ν ­σι", ­ν δι­α­βά­σει κανες πο­λ προ­σε­κτι­κ ­λο τ κεί­με­νο τς ρχιερατι­κς προ­σευ­χς, θ δε ­τι συν­δέ­ε­ται ­να­πό­σπα­στα μ λ­λες φρά­σεις, ­πως "κα­θς σύ, πά­τερ, ν ­μο κ­γ ν σοί" (­ω. 17/ιζ΄, 21) κα τ φρά­ση "­γ ν α­τος κα σ ν ­μο ­να ­σι τετελειωμέ­νοι ες ν" (­ω. 17/ιζ΄, 23) κα ­πί­σης τν λ­λη φρά­ση "να θε­ω­ρ­σι τν δό­ξαν τν ­μν ν δωκάς μοι" (­ω. 17/ιζ΄, 24). Κα σα­φς, ­δ, Χρι­στς ναφέρεται στν ­νό­τη­τα τν ­πο­στό­λων κα­τ θε­ω­ρί­αν τς δό­ξης το Θε­ο, τν θέ­α το ­κτί­στου Φω­τός, πο ­γι­νε τν ­μέ­ρα τς Πεν­τη­κο­στς, για­τ ­κρι­βς τότε ο πόστο­λοι ­πέ­κτη­σαν κα ­νό­τη­τα ο­σι­α­στι­κ με­τα­ξύ τους. ­πο­μέ­νως ­σοι κ τν ­γί­ων μέ­σα στν στο­ρί­α φθά­νουν στ θέ­ω­ση κα στ θε­ω­ρί­α το ­κτί­στου Φω­τός, ­πο­κτον ­νό­τη­τα μ τος ποστόλους, ­χουν τν ­δια πί­στη μ α­τος κα ­φαρ­μό­ζε­ται τ χω­ρί­ο α­τό, το Χρι­στο, "­να ­σιν ν"»[3].
Κι μως σφαλμένη κκλησιολογικ τοποθέτηση τν Οκουμενιστν φαίνεται κα στ γεγονς τι, παρ τν ς νω δι­δασκαλία τς κκλησίας, ναφέρονται στν «νωση τν κκλησιν», συμπεριλαμβάνοντας λες τίς αρέσεις καί λες τίς θρησκεες[4].
[1] Ες τ Κατ ωάννην 82,2· PG 59, 443. «[...] Τί δέ στιν, ν μν; ν τ πίστει τ ες μς. πειδ γρ οδν οτως σκανδαλίζει παντας, ς τ διεσπάσθαι, τοτο κατασκευάζει στε γενέσθαι ν. Τί ον; νυσεν ατό, φησί; Κα σφόδρα νυσεν. ­παντες γρ ο δι τν ποστόλων πιστεύσαντες ν εσιν, ε καί τινες ξ ατν διε­σπάσθησαν. Οδ γρ τοτο ατν παρέλαθεν, λλ κα ατ προεπε, κα δειξε τς τν νθρώπων αθυμίας ν [...] Ετε γρ περ σημείων, ετε περ μονοίας, ετε περ ερήνης λόγος ατ, φαίνεται ατς ατος τατα παρεσχηκώς. θεν δλον ν, τι παραμυθίας νεκεν τς ατν ατησις γίνεται».
[2] πως λ.χ. στ «ερηνικ» τς Θ. Λειτουργίας ακώβου το δελφοθέου, μετ τ Σύμβολον τς Πίστεως: «Καί πέρ πάσης ψυχς χριστιανς, θλιβομένης κα καταπονουμένης, λέους καί βοηθείας Θεο πιδεομένης καί πιστροφς τν πεπλα­νημένων...». μφανέστερα στήν μετά τό «ξαιρέτως τς Παναγίας χράντου», εχή τς Λειτουργίας το Μ. Βασιλείου: «Τούς πεπλανημένους πανάγαγε καί σύναψον τ γί σου καθολικ καί ποστολικ κκλησί».
[3] ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ Ι­ΕΡΟΘΕΟΣ, « Ο­κου­με­νι­σμς στν πρά­ξη, ­τοι τν θε­ο­λο­γί­α κα τν ­σκη­ση», στ Ο­κου­με­νι­σμός, Γέ­νε­ση-Προσ­δο­κί­ες-Δι­α­ψεύ­σεις, κδ. Θε­ο­δρο­μί­α, τ. Β, σελ. 787, ­μοί­ως κα ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒ. Ι­ΩΑΝΝΗΣ ΡΩΜΑΝΙΔΗΣ, «ρθόδοξος κα Βατικάνειος Συμφωνία περ Ονίας, B­A­L­A­MA­ND, Λί­βα­νος 1993», "Καιρός", φιέρωμα στν Καθηγητ Δαμιαν Δόικο, τ. Β, σελ. 261-282: « συμ­φω­ν­α το BALAMAND ­δρ­ζε­ται ες μ­αν ρ­μη­νε­­αν τς προ­σ­ευ­χς το Κυ­ρ­ου μας ες τ κε­φ­λαι­ον Ι­Ζ' το κα­τ ­ω­ν­νην, ρ­μη­νε­­αν, ­πο­­α δν ­ν­κει ες τν ρ­θ­δο­ξον πα­ρ­δο­σιν. Χρι­στς προ­σε­­χε­ται ­δ, ­στε ο μα­θη­τα Του κα ο μα­θη­τα τν μα­θη­τν Του ν γ­νουν ­να ες τν θ­αν τς δ­ξης Του, ες α­τν ­κ­μη τ­ν ­π­γει­ον ζω­ν ς μ­λη το Σ­μα­τς Του, δη­λα­δ τς κ­κλη­σ­ας, ­πο­­α συγ­κρο­τε­ται κα­τ τν Πεν­τη­κο­στν κα ­πο­­α ­κτε­­νε­ται ες τν φω­τι­σμν κα τν θ­ω­σιν ­λων τν ­γ­ων τς ­στο­ρ­ας».

[4] ΣΥΝΑΞΙΣ ΚΛΗΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΩΝ, Οκ σμέν τν Πατέρων σοφότεροι 17-10-2011, 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.