Ετικέτες

13.11.18

ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ. Λόγος αʹ του Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου

Αποτέλεσμα εικόνας για Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου
μφοτέρων νεκα προσήκει τος το Θεο θεράποντας μακαρίζειν κα θαυμάζειν·
τι τν λπίδα τς αυτν σωτηρίας ν τας γίαις εχον εχας, κα τι γραφ φυλάξαντες τος μνους κα τς λατρείας, ς τ Θε σν χαρ κα φόβ προσέφερον, κα ες μς διέδωκαν τν αυτν θησαυρν, να πρς τν οκεον ζλον πν τ πιγινόμενον πισπάσασθαι δυνηθσιν.

∆ιαβαίνειν γρ προσήκει τν τν διδασκάλων π τος μιλοντας τρόπον, κα τος τν προφητν κροατς μιμητς προσήκει φαίνεσθαι τς κείνων δικαιοσύνης, να πάντα τν χρόνον τας προσευχας κα τ το Θεο λατρεί κα μελέτ συζμεν, τοτο ζων, τοτο γίειαν κα πλοτον, τοτο πέρας γαθν εναι νομίζοντες, τ προσεύχεσθαι τ Θε μετ καθαρς κα διαφθόρου ψυχς.
σπερ γρ τ σώματι φς λιος, οτω τ ψυχ προσευχή.
Ε
ον τυφλ ζημία τ μ ρν τν λιον, πόση ζημία Χριστιαν τ μ προσεύχεσθαι συνεχς κα δι τς εχς τ το Χριστο φς ες τν ψυχν εσάγειν;
Καίτοι τίς ο
κ ν κπλαγείη κα θαυμάσειε τν το Θεο φιλανθρωπίαν, ν ες μς πιδείκνυται, τοσαύτην τιμν νθρώποις χαριζόμενος, ς κα προσευχς ξισαι κα μιλίας τς αυτο;
Θε
γρ ς ληθς λαλομεν τ καιρ τς προσευχς, δι' ς κα τος γγέλοις συναπτόμεθα, κα τν πρς τ λογα κοινωνίαν πολ φαινόμεθα διαφεύγοντες.
γγέλων γρ ργον προσευχ, περαίρουσα κα τν κείνων ξίαν, επερ κρεττόν στι τς γγέλων ξίας τ Θε διαλέγεσθαι.
Κα
τι γε κρεττόν στιν, ατο διδάσκουσιν μς, σν πολλ μν φόβ τς εχς προσφέροντες, παρέχοντες δ μν εδέναι κα μανθάνειν, τι προσήκει τ Θε προσιόντας σν χαρ κα φόβ τοτο ποιεν·
φόβ
μν, δεδοικότας μ τς προσευχς νάξιοι φανμεν, χαρς δ μεστος γινομένους π τ μεγέθει τς τιμς, τι τοσαύτης κα τοιαύτης προνοίας τ θνητν ξιώθη γένος, ς κα θείας πολαύειν μιλίας συνεχς, δι' ς κα θνητο εναι κα πρόσκαιροι διαφεύγομεν, φύσει μν ντες θνητο, τ δ πρς Θεν μιλί πρς θάνατον ζων μεταβαίνοντες.
νάγκη γρ τν μιλοντα Θε κα κρείττονα γενέσθαι θανάτου κα πάσης διαφθορς.
Κα
σπερ νάγκη πσα τς λιακς κτνος τν πολαύοντα διαφεύγειν τ σκότος, οτως νάγκη πσα τν θείας μιλίας πολαύοντα μηκέτι εναι θνητόν.
Α
τ γρ τ τς τιμς μέγεθος πρς θανασίαν μς μεθίστησιν.
Ε
γρ τος βασιλε διαλεγομένους, κα τς παρ' κείνου τιμς πολαύοντας, μήχανον εναι πένητας, πολλ μλλον δύνατον τος τ Θε προσευχομένους κα μιλοντας θνητς χειν ψυχάς·
θάνατος γ
ρ ψυχς σέβεια κα βίος παράνομος.
Ο
κον κα ζω ψυχς το Θεο λατρεία, κα βίος ταύτ πρέπων·
βίον δ
σιον κα τ το Θεο λατρεί πρέποντα προσευχ συνάγει, κα θησαυρίζει θαυμαστς τας μετέραις ψυχας.
Ε
τε γρ παρθενίας τις ραστς, ετε τν ν γάμ σωφροσύνην τιμν σπουδακς, ετε κρατεν ργς κα πραότητι συζν, ετε φθόνου καθαρεύειν, ετε λλο τι τν προσηκόντων ποιεν, προσευχς γουμένης, κα προλεαινούσης τν τοιαύτην δν το βίου, εχερ τε κα ῥᾴδιον ξει τν τς εσεβείας δρόμον.
Ο
γρ στιν, οκ στι τος ατοντας παρ το Θεο σωφροσύνην, κα δικαιοσύνην, κα πραότητα, κα χρηστότητα, μ τυγχάνειν τς εχς.
Ατετε γρ, φησ, κα δοθήσεται μν·
ζητε
τε, κα ερήσετε·
κρούετε, κα
νοιγήσεται μν·
Π
ς γρ ατν λαμβάνει, κα ζητν ερίσκει, κα τ κρούοντι νοιγήσεται.
Κα
λλαχο πάλιν·
Τίς
στι, φησν, ξ μν, ν ἐὰν ατήσ υἱὸς ατο ρτον, μ λίθον πιδώσει ατ;
ἐὰν χθν ατήσ, μ φιν πιδώσει ατ;
Ε
ον μες, πονηρο ντες, οδατε δόματα γαθ διδόναι τος τέκνοις μν, πόσ μλλον Πατρ μν οράνιος δώσει Πνεμα γιον τος ατοσιν ατόν;
Τοιούτοις μ
ν λόγοις κα τοιαύταις λπίσιν π προσευχν παρεκάλεσεν μς τν λων Κύριος·
μς δ προσήκει τ Θε πειθομένους ε ζν ν μνοις κα προσευχας, κριβέστερον τς το Θεο λατρείας χομένους, τς αυτν ψυχς·
ο
τω γρ μν πάρξειε ζν ε τν πρέπουσαν νθρώποις ζωήν.
στις γρ ο προσεύχεται τ Θε, οδ θείας μιλίας πολαύειν πιθυμε συνεχς, νεκρός στι κα ψυχος, κα ο μετέχει το φρονεν.
Α
τ γρ τοτο μέγιστον φροσύνης σημεον, τ μ πίστασθαι τ μέγεθος τς τιμς, μηδ ρν προσευχς, μηδ θάνατον γεσθαι ψυχς τ μ προσκυνεν τ Θε.
σπερ γρ τ σμα τοτο τ μέτερον, ψυχς μ παρούσης, νεκρόν στι κα δυσδες·
ο
τω ψυχ, μ κινοσα αυτν ες προσευχν, νεκρά στι, κα θλία, κα δυσώδης.
λλ μν τι γε θανάτου παντς πικρότερον γεσθαι προσήκει στερηθναι προσευχς, διδάσκει καλς μς ∆ανιλ, μέγας προφήτης, μλλον δ λόμενος ποθανεν, τρες μέρας μόνας στερηθναι προσευχς.
Ο
γρ σεβσαι τούτ προσέταξεν τν Περσν βασιλες, λλ τρες μέρας μόνον σκοπούμενος ερεν.
νευ γρ τς θείας οπς οκ ν τι τν γαθν ες τς μετέρας λθοι ψυχάς·
Θεο
δ οπ συνεφάπτεται τν πόνων μν, κα τούτους πικουφίζει καλς, ν δ προσευχν γαπντας, κα συνεχς το Θεο δεομένους, κα πάντα κεθεν τ γαθ καταβήσεσθαι προσδοκντας.
ταν ον δω τιν μ φιλοντα προσευχν, μηδ θερμν ρωτα ταύτης χοντα κα σφοδρν, δη μοι οτος δλός στιν ς οδν γενναον ν τ ψυχ κέκτηται.
ταν δ δω τιν τς το Θεο λατρείας κορέστως χόμενον, κα τ μ προσεύχεσθαι συνεχς ν τας μεγίσταις ριθμοντα ζημίαις, τεκμαίρομαι τν τοιοτον πάσης ρετς σκητν εναι βέβαιον, κα το Θεο ναόν.
Ε γρ στολισμς νδρς, κα βμα ποδς, κα γέλως δόντων ναγγέλλει τ περ ατο, κατ τν σοφν Σολομντα, πολλ μλλον εχ κα λατρεία Θεο σημεόν στι δικαιοσύνης πάσης, στολή τις οσα πνευματικ κα θεία, πολλν εμορφίαν κα κάλλος καταχέουσα τας μετέραις διανοίαις, τν κάστου υθμίζουσα βίον, οκ ἐῶσα φαλον οδν οδ τοπον τς διανοίας κρατεν, αδεσθαι πείθουσα τν Θεν, κα τν παρ' ατο τιμν, πσαν το Πονηρο γοητείαν ποπέμπεσθαι παιδεύουσα, τος ασχρος κα τόπους ξελαύνουσα λογισμος, ν περοψί τς δονς καθιστσα τν κάστου ψυχήν.
Α
τη γρ περηφανία μόνη πρέπει τος τν Χριστν σεβομένοις, τ μηδεν δουλεύειν ασχρ, λλ τηρεν ν λευθερί τν ψυχν κα βί κεκαθαρμέν.
τι μν ον παντελς μήχανον νευ προσευχς ρετ συζν, κα μετ ταύτης πορεύεσθαι τν βίον, ομαι δλον πασιν εναι.
Π
ς γρ ν τις ρετν σκήσειε μ προσιν κα προσπίπτων συνεχς τ ταύτης χορηγ κα δοτρι;
π
ς δ ν τις πιθυμήσειεν εναι σώφρων κα δίκαιος, μ μιλν δέως τ τατά τε κα πλείω τούτων παιτοντι παρ' μν;
Βούλομαι δ
πιδεξαι δι βραχέων, τι κν μαρτημάτων γέμοντας α προσευχα λάβωσιν μς, ταχέως ποκαθαίρουσι.
Καίτοι τί με
ζον γένοιτ' ν προσευχς, θειότερον, ταν λεξιφάρμακον φαν τι οσα τος τς ψυχς νοσοσιν;
Ο
κον πρτοι Νινευται φαίνονται δι προσευχς ναλυσάμενοι τς πολλς πρς Θεν μαρτίας.
μα τε γρ λαβεν ατος προσευχ, κα δικαίους ποίησε, κα πόλιν εθισμένην κολασί κα πονηρί κα παρανόμ βί συζν, πανώρθωσεν ξέως, παλαις συνηθείας μεζον σχύσασα, τν ορανίων νόμων πλήρη πεποιηκυα τν πόλιν, συνεφελκομένη μεθ' αυτς κα σωφροσύνην, κα φιλανθρωπίαν, κα πραότητα, κα πρόνοιαν πτωχν.
Ο
γρ νέχεται χωρς τούτων νδιαιτσθαι ψυχ·
λλ' ες ν ν οκήσ διάνοιαν, πλήρη ποιε δικαιοσύνης πάσης, παιδοτριβοσα πρς ρετν, κα κακίαν ξορίζουσα.
Κα
δ κα τότε ε τις εσλθεν ες Νινευ τν πόλιν, κα πρότερον ατν κριβς πιστάμενος, οκ ν πέγνω τν πόλιν·
ο
τως ξαίφνης π το φαυλοτέρου βίου πρς εσέβειαν μετεπήδησεν.
σπερ γρ γυνακα πτωχν, άκια φοροσαν, μετ τατά τις χρυσος ματίοις κεκοσμημένην δν, οκ ν πιγνοίη τ γύναιον·
ο
τως τν πόλιν κείνην εδς πτωχεύουσαν πρότερον, κα τν πνευματικν ρημον οσαν θησαυρν, γνόησεν ν τις εη πόλις, ν τοσοτον σχυσεν εχ μεταβαλοσα κα τρόπον κα βίον πρς ρετν παναγαγεν.
Κα
γυν δέ τις ν κολασί κα πορνεί πάντα βεβιωκυα τν χρόνον, μα τε προσέπεσε πρς τος πόδας το Χριστο, κα σωτηρίας τυχεν.
Ο
τοίνυν ποκαθαίρει μόνον μαρτίας, λλ κα κινδύνους ποκρούεται μεγάλους.
γέ τοι βασιλες μο τε κα προφήτης, θαυμάσιος ∆αυδ, τος πολλος κα χαλεπος πολέμους τ προσευχ διέφυγε, τοτο μόνον τ πλον τς στρατις προβαλλόμενος, κα παρέχων τος αυτο στρατιώταις καθ' συχίαν κα δειαν πολαύειν τς νίκης.
Ο μν ον λλοι βασιλες, ν τ τν στρατηγν μπειρί κα τ τέχν κα τοξόταις κα πλίταις κα ππεσι τν λπίδα τς σωτηρίας εχον·
δ μέγας ∆αυδ τας γίαις εχας τν στρατιν τείχιζεν, ο βλέπων ες φρν στρατηγν κα ταξιάρχων κα ππάρχων, οδ χρήματα συλλέγων, οδ πλα κατασκευάζων, λλ τν θείαν πανοπλίαν ξ ορανο καταφέρων.
Πανοπλία γ
ρ ς ληθς οράνιος θεία προσευχ, κα μόνη δύναται φυλάττειν βεβαίως τος δεδωκότας αυτος τ Θε.
Τ
ν μν γρ τν πλιτν σχύν τε κα πιστήμην, κα τοξοτν μπειρίαν, κα προδοσίαν, πολλάκις ποφαίνει μάταιον κα βλέμματα πολεμικ, κα ντιπάλων εψυχία, κα λλα πολλ πρς τούτοις·
προσευχ
δ μαχον πλον, κα σφαλς φυλακτήριον, μοίως μν στρατιώτην να, μοίως δ πολλς ποκρουομένη μυριάδας·
πε κα ∆αυδ θαυμάσιος τν Γολιθ κενον, σπερ δαίμονά τινα φοβερν περχόμενον, οχ πλοις οδ ξίφεσιν, λλ' εχας κατήνεγκεν.
Ο
τως σχυρν μν βασιλεσιν ν μάχαις πλον προσευχ, σχυρν δ κα μν πρς δαίμονας.
Ο
τω κα βασιλες ζεκίας περιγίνεται τ πολέμ τν Περσν, στρατιν μν οχ πλίσας, εχς δ μόνας ντιστήσας τ πλήθει τν ντιπάλων·
ο
τω κα θάνατον διέφυγε, μετ τς προσηκούσης ελαβείας τ Θε προσπεσν, κα προσευχ μόνη δέδωκεν ναβιναι τ βασιλε.
Κα
μήν γε τι ψυχν μαρτηκυαν προσευχ ῥᾳδίως ποκαθαίρει, διδάσκει μς τελώνης, δεηθες το Θεο τυχεν φέσεως, κα τυχών·
διδάσκει δ
κα λεπρς, μα τε προσπεσν τ Θε, κα καθαρθες εθέως.
Ε
δ σμα διεφθαρμένον Θες ξέως άσατο, πολλ μλλον ψυχν νενοσηκυαν θεραπεύσει φιλανθρώπως·
σ γρ τιμιωτέρα το σώματος ψυχ, τοσούτ μλλον εκς περ ταύτην πλείονα σπουδν πιδείκνυσθαι τν Θεόν.
Κα
μυρία ν τις χοι λέγειν κα παλαι κα καιν, ε πάντας ξαριθμεσθαι βούλοιτο τος δι προσευχς σεσωσμένους.
σως δέ τις τν ῥᾳθυμοτέρων κα οκ θελόντων πιμελς προσεύχεσθαι κα σπουδαίως, κενα τ ήματα φήσειεν ν ερηκέναι τν Θεν, ς Ο πς λέγων μοι, Κύριε, Κύριε, εσελεύσεται ες τν βασιλείαν τν ορανν, λλ' ποιν τ θέλημα το Πατρός μου, το ν ορανος·
γ δ ε μόνην ξαρκεν πρς τν μετέραν σωτηρίαν τν προσευχν νόμιζον, εκότως ν τις τούτοις κέχρητο τος λόγοις·
πε δ κεφάλαιον εναι γαθν τν προσευχήν φημι, κα κρηπδα κα ίζαν το λυσιτελοντος βίου, μηδες π προφάσει ῥᾳθυμίας κείνοις κεχρήσθω τος λόγοις.
Ο
δ γρ σωφροσύνη μόνη δύναται σώζειν νευ τν λλων γαθν, οδ πρόνοια πτωχν, οδ χρηστότης, οδ λλο τι τν σπουδαίων, λλ δε πάντα συνδραμεν ες τς μετέρας ψυχάς·
προσευχ
δ σπερ ίζα κα κρηπς πόκειται.
Κα
σπερ πλοον κα οκίαν τ κάτωθεν σχυρ ποιε κα συνέχει, οτω τν μετέρον βίον α προσευχα συγκρατοσιν·
νευ δ ταύτης οδν ν μν γαθν, οδ σωτήριον γένοιτο.
∆ι
τοτο Παλος γκειται συνεχς μν διακελευόμενος, κα λέγων·
Τ
προσευχ προσκαρτερετε, γρηγοροντες ν ατ, ν εχαριστί·
κα
λλαχο, διαλείπτως προσεύχεσθε, φησν, ν παντ εχαριστοντες·
το
το γάρ στι θέλημα Θεο·
κα
τέρωθι πάλιν, Προσεύχεσθε ν παντ καιρ ν πνεύματι, ες ατ γρυπνοντες, ν πάσ προσκαρτερήσει κα δεήσει.
Ο
τω πολλας κα θείαις φωνας π προσευχν μς καλε συνεχς τν ποστόλων γεμών.
Προσήκει τοίνυν
π' κείνου παιδευομένους, μετ προσευχς πορεύεσθαι τν βίον, κα ταύτ συνεχς τν διάνοιαν ρδειν·
χρ
ζομεν γρ ο πάντες νθρωποι ταύτης οχ ττον, τ δένδρα τν δάτων.
Ο
τε γρ κενα δύνανται κφέρειν τος καρπος, μ πίνοντα δι τν ιζν, οτε μες τος πολυτιμήτοις καρπος τς εσεβείας δυνησόμεθα βρύειν, μ τας προσευχας ρδόμενοι.
∆ι' περ χρ κα τς κλίνης πανισταμένους φθάνειν ε τν λιον τ το Θεο λατρεί, κα τραπέζης πτομένους, κα καθεύδειν μέλλοντας·
μ
λλον δ κα καθ' κάστην ραν μίαν προσευχν τ Θε προσφέροντας, σον τ μέρ δρόμον τρέχοντας·
ν δέ γε τ το χειμνος ρ, κα τς νυκτς τ πλεστον μέρος ες προσευχς ναλίσκοντας, κα τ γόνατα κάμπτοντας σν πολλ τ φόβ τ δεήσει προσέχοντας, μακαρίζοντας αυτος π τ το Θεο λατρεί.
Ε
πέ μοι πς ψει τν λιον, μ προσκυνήσας τν πέμποντα τος σος φθαλμος γλυκύτατον φς;
π
ς πολαύσεις τραπέζης, μ προσκυνήσας τν τοσούτων γαθν δοτρα κα χορηγόν;
μετ
ποίας λπίδος π τν τς νυκτς ξεις καιρόν;
ποίοις προσδοκ
ς νείρασιν μιλσαι, μ τειχίσας σαυτν προσευχας, λλ' φύλακτος π τν πνον λθών;
Ε
καταφρόνητος κα εάλωτος τος πονηροτάτοις δαίμοσιν σ, ο περιέρχονται συνεχς καιροφυλακτοντες μς, τίνα λαβόντες γυμνν προσευχς ναρπάσαιεν ξέως.
ν μν ον δωσιν μς πεφραγμένους τας προσευχας, ποπηδσιν εθέως, σπερ λστα κα κακοργοι, πρς τ κεφαλ το στρατιώτου ξίφος ρντες κρεμάμενον.
ν δ' ρα συμβ τινα γυμνν εναι προσευχς, οτος νάρπαστος π τν δαιμόνων φέρεται, ες μαρτίας θούμενος κα συμφορς κα κακά.
Τα
τα δε πάντα φοβουμένους μς, προσευχας κα μνοις ε τειχίζειν αυτος, να πάντας Θες λεήσας, ξίους περγάσηται τς τν ορανν βασιλείας, δι το μονογενος ατο Υο, δόξα κα τ κράτος ες τος αἰῶνας τν αώνων.
μήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.