Ετικέτες

20.12.20

Νηστειοδρόμιο της εβδομάδας (21/12/20 - 27/12/20)

 Σχετική εικόνα



Η ΝΗΣΤΕΙΑ 
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΨΥΧΟΚΤΟΝΟΣ
ΟΥΤΕ ΣΩΜΑΤΟΚΤΟΝΟΣ,
ΑΛΛΑ ΠΑΘΟΚΤΟΝΟΣ

Διανύουμε τις τελευταίες ημέρες της Σαρακοστής των Χριστουγέννων. 

Η ιχθυοφαγία έχει λήξει και πλέον τρώμε λαδερό τη Δευτέρα και την Τρίτη, ενώ την Τετάρτη και την Πέμπτη είναι ημέρες αυστηρής νηστείας (άλαδο ή ξηροφαγία).

Τονίζουμε ότι η παραμονή των Χριστουγέννων, εφέτος Πέμπτη, είναι ημέρα αυστηρής νηστείας (ανήκει στις μεμονωμένες ημέρες νηστείας, όπως και οι ημέρες: 5/1, 29/8 και 14/9). 

Για την εβδομάδα:

Δευτέρα 21/12, Τρίτη 22/12: νηστεία (λαδερό)

Τετάρτη 23/12, Πέμπτη 24/12: νηστεία (άλαδο

Παρασκευή 25/12:  ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
Η νηστεία λήγει μετά το πέρας της πρωινής θείας λειτουργίας.

Σάββατο 26/12, Κυριακή 27/12: επιτρέπονται όλες οι τροφές

Γενικά μέχρι και τις 4/1 γίνεται κατάλυση εις πάντα, ακόμα και τις Τετάρτες και Παρασκευές. Νηστεία προβλέπεται ξανά την παραμονή των Φώτων, Τρίτη 5/1/21, ενώ την Τετάρτη 6/1/21 έχουμε και πάλι κατάλυση εις πάντα. 

Το λεγόμενο άγιο δωδεκαήμερο, δηλ. 26/12-6/1, αποτελεί μία από τις λεγόμενες απολυτές περιόδους, κατά τις οποίες έχουμε κατάλυση εις πάντα ακόμα και τις Τετάρτες και τις Παρασκευές. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η 5η Ιανουαρίου, παραμονή των Φώτων, η οποία αποτελεί μεμονωμένη ημέρα νηστείας και που μαζί με την επίσης αυστηρή νηστεία της παραμονής των Χριστουγέννων θεραπεύουν την κατάλυση εις πάντα που γίνεται τις Τετάρτες και Παρασκευές του αγίου δωδεκαημέρου (σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη, βλ. πηδάλιο, φωτογραφία του ΞΘ΄ κανόνα, ερμηνείας και σχολιασμού σελ. 84-87). Έχω χρωματίσει με γαλάζιο το συγκεκριμένο σημείο.









Υπενθυμίζουμε ότι απολυτή περίοδος είναι και η διακαινήσιμος εβδομάδα (Δευτέρα μετά το Πάσχα έως Σάββατο προ του Θωμά), αλλά και η εβδομάδα μεταξύ της Πεντηκοστής και της Κυριακής των Αγίων Πάντων.


Παρατηρήσεις

1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.

2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο

3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.

4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή. 

5. Την Τετάρτη νηστεύουμεγια να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.

6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές! 

7. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται υποχρεωτικά κατάλυση οίνου-ελαίου (με εξαίρεση και πάλι τους ασκητές).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.