Ὁ
θρίαμβος τῆς Ἐκκλησίας – Ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος
Πῶς ἀποδεικνύεται
ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι Θεός; Στὸ βασικὸ αὐτὸ ἐρώτημα
ἂς μὴν προσπαθήσουμε ν’ ἀπαντήσουμε μὲ τὸ
ἐπιχείρημα τῆς δημιουργίας τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῆς
γῆς, γιατί ὁ ἄπιστος
δὲν θὰ τὸ
παραδεχθεῖ. Ἂν τοῦ ποῦμε ὅτι ἀνέστησε νεκρούς, θεράπευσε τυφλούς, ἔδιωξε δαιμόνια, οὔτε τότε θὰ συμφωνήσει. Ἂν τοῦ ποῦμε ὅτι ὑποσχέθηκε ἀνάσταση νεκρῶν, βασιλεία οὐρανῶν καὶ ἀνέκφραστα
ἀγαθά, τότε ὄχι μόνο δὲν θὰ συμφωνήσει, ἀλλὰ
καὶ θὰ γελάσει.
Πῶς λοιπὸν θὰ τὸν
ὁδηγήσουμε στὴν πίστη, καὶ μάλιστα ὅταν δὲν εἶναι πνευματικὰ καλλιεργημένος; Ἀσφαλῶς μὲ τὸ
νὰ στηριχθοῦμε σὲ ἀλήθειες,
ποὺ κι ἐμεῖς
καὶ αὐτὸς
παραδεχόμαστε χωρὶς
καμιὰ ἀντίρρηση καὶ ἀμφιβολία.
Σὲ ποιὸ λοιπὸν σημεῖο συμφωνοῦμε μαζί του ἀπόλυτα; Στὸ ὅτι
ὁ Χριστὸς φύτεψε τὴν Ἐκκλησία.
Ἀπ’ αὐτὸ
θὰ φανερώσουμε τὴ δύναμη καὶ θ’ ἀποδείξουμε τὴ θεότητα τοῦ Χριστοῦ. Θὰ δοῦμε ὅτι εἶναι ἀδύνατο ν’ ἀποτελεῖ ἀνθρώπινο
ἔργο ἡ διάδοση τοῦ Χριστιανισμοῦ σ’ ὅλη τὴν οἰκουμένη μέσα σὲ τόσο σύντομο χρονικὸ διάστημα. Καὶ μάλιστα, ὅταν ἡ χριστιανικὴ ἠθικὴ προσκαλεῖ στὴν ἀνώτερη
ζωὴ ἀνθρώπους μὲ κακὲς συνήθειες, δούλους τῆς ἁμαρτίας.
Καὶ ὅμως, ὁ Κύριος κατόρθωσε νὰ ἐλευθερώσει
ἀπ’ ὅλα αὐτὰ
ὄχι μόνο ἐμᾶς,
μὰ ὁλόκληρο
τὸ ἀνθρώπινο
γένος.
Κι
αὐτὸ
τὸ κατόρθωσε χωρὶς νὰ χρησιμοποιήσει ὅπλα, χωρὶς νὰ ξοδέψει χρήματα, χωρὶς νὰ κινητοποιήσει στρατούς, χωρὶς νὰ προκαλέσει πολέμους. Τὸ κατόρθωσε ξεκινώντας μὲ δώδεκα μόνο μαθητές, ποὺ ἦταν
ἄσημοι, ἀμόρφωτοι, φτωχοί, γυμνοί, ἄοπλοι…
Μὲ τέτοιους ἀνθρώπους κατόρθωσε νὰ πείσει τὰ ἔθνη
νὰ σκέφτονται σωστά, ὄχι μόνο γιὰ τὴν
παροῦσα ζωή, ἀλλὰ
καὶ γιὰ τὴ
μέλλουσα. Μπόρεσε νὰ
καταργήσει προγονικοὺς
νόμους, νὰ ξεριζώσει ἀρχαῖες συνήθειες καὶ νὰ
φυτέψει νέες. Μπόρεσε ν’ ἀποσπάσει
τὸν ἄνθρωπο
ἀπὸ
τὸν εὔκολο τρόπο ζωῆς καὶ νὰ
τὸν ὁδηγήσει
στὸ δύσκολο. Καὶ ὅλ’
αὐτὰ
τὰ κατόρθωσε, ἐνῶ
ὅλοι Τὸν πολεμοῦσαν, ἐνῶ
ὁ ἴδιος
εἶχε ὑπομείνει ἐξευτελιστικὴ σταύρωση καὶ ταπεινωτικὸ θάνατο!
Ἀσφαλῶς δὲν συμβαίνουν αὐτὰ
στοὺς ἀνθρώπους. Μᾶλλον τὰ ἀντίθετα
τοὺς συμβαίνουν. Ὅσο δηλαδὴ ζοῦν καὶ εὐδοκιμοῦν οἱ ἴδιοι,
τὸ ἔργο
τους προοδεύει. Ὅταν ὅμως πεθάνουν, καταστρέφεται μαζί τους ὅ,τι δημιούργησαν. Καὶ αὐτὸ τὸ
παθαίνουν ὄχι μόνο οἱ πλούσιοι οὔτε μόνο οἱ ἄρχοντες,
ἀλλὰ
καὶ οἱ κυβερνῆτες ἀκόμα. Γιατί καὶ οἱ
νόμοι τους καταλύονται καὶ
ἡ μνήμη τους σβήνει καὶ τ’ ὄνομά τους ξεχνιέται καὶ οἱ
ἔμπιστοι ἄνθρωποί τους παραγκωνίζονται.
Αὐτὰ
συμβαίνουν σ’ ἐκείνους, ποὺ πρῶτα μ’ ἕνα νεῦμα κυβερνοῦσαν λαοὺς καὶ ὁδηγοῦσαν στὸν πόλεμο ὁλόκληρες στρατιές. Σ’ ἐκείνους, ποὺ καταδίκαζαν σὲ θάνατο καὶ ἀνακαλοῦσαν ἐξόριστους.
Στὸν Κύριο ὅμως ἔγινε ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετο.
Θλιβερὴ ἦταν ἡ κατάσταση τοῦ ἔργου
Του πρὶν ἀπὸ
τὴ σταύρωση: Ὁ Ἰούδας
Τὸν πρόδωσε, ὁ Πέτρος Τὸν ἀρνήθηκε,
οἱ ὑπόλοιποι
μαθητὲς ἔφυγαν γιὰ νὰ
σωθοῦν καὶ πολλοὶ πιστοὶ Τὸν
ἐγκατέλειψαν. Μόνος ἔμεινε ἀνάμεσα στοὺς ἐχθρούς.
Ὅμως, μετὰ τὴ
σφαγὴ καὶ τὸ
θάνατο, γιὰ νὰ μάθεις ὅτι δὲν ἦταν
ἁπλὸς
ἄνθρωπος ὁ Σταυρωμένος, ἔγιναν ὅλα λαμπρότερα, φαιδρότερα, ἐνδοξότερα.
Ὁ
Πέτρος, ὁ κορυφαῖος ἀπόστολος, αὐτὸς
ποὺ πρὶν ἀπὸ τὴ
σταύρωση δὲν ἄντεξε τὴν ἀπειλὴ μίας ὑπηρετριούλας, ἀλλά, μετὰ ἀπὸ τόσες οὐράνιες διδασκαλίες καὶ τὴ
συμμετοχή του στὰ θεία μυστήρια, εἶπε ὅτι δὲν γνωρίζει τὸν Κύριο, αὐτὸς
ὁ ἴδιος,
μετὰ τὴ σταύρωση, Τὸν κήρυξε στὰ πέρατα τῆς οἰκουμένης. Ἀναρίθμητα πλήθη μαρτύρων θυσιάστηκαν,
γιατί προτίμησαν νὰ
θανατωθοῦν παρὰ ν’ ἀρνηθοῦν τὸν Χριστό, ὅπως τὸν εἶχε ἀρνηθεῖ ὁ
κορυφαῖος ἀπόστολος, τρομοκρατημένος ἀπὸ
τὴν ἀπειλὴ ἑνὸς κοριτσιοῦ. Ὅλες
τώρα οἱ χῶρες, ὅλες οἱ πόλεις, τὰ ἐρημικὰ καὶ τὰ
κατοικημένα μέρη, τὸν
Σταυρωμένο ὁμολογοῦν. Σ’ Αὐτὸν
πιστεύουν οἱ βασιλιάδες κι οἱ στρατηγοί, οἱ ἄρχοντες
καὶ οἱ ὕπατοι,
οἱ δοῦλοι καὶ οἱ
ἐλεύθεροι, οἱ ἀγράμματοι
καὶ οἱ μορφωμένοι, οἱ βάρβαροι καὶ τὰ
διάφορα ἔθνη τῶν ἀνθρώπων.
Ἀκόμα
κι ὁ μικρὸς καὶ ἀσήμαντος
ἐκεῖνος
τάφος, ποὺ δέχθηκε τὸ αἱμόφυρτο
μαρτυρικὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, εἶναι τιμιότερος ἀπὸ
χίλια βασιλικὰ παλάτια καὶ σεβαστὸς ἀκόμα
καὶ στοὺς βασιλιάδες.
Τὸ παράδοξο μάλιστα εἶναι, ὅτι αὐτὸ
ποὺ συνέβη στὸν Κύριο, συνέβη καὶ στοὺς μαθητές Του. Γιατί αὐτοὺς
ποὺ περιφρονοῦσαν καὶ φυλάκιζαν, αὐτοὺς
ποὺ βασάνιζαν σκληρὰ μὲ
ἀναρίθμητα μαρτύρια, αὐτοὺς
ἀκριβῶς τοὺς ἴδιους,
μετὰ τὸ θάνατό τους, τοὺς τιμοῦσαν περισσότερο κι ἀπὸ
τοὺς βασιλιάδες.
Καὶ πῶς
φαίνεται αὐτό; Στὴ Ρώμη, οἱ αὐτοκράτορες
καὶ οἱ ὕπατοι
καὶ οἱ στρατηγοὶ τὰ
πάντα ἐγκαταλείπουν, καὶ τρέχουν νὰ προσκυνήσουν τοὺς τάφους τοῦ ψαρά Πέτρου καὶ τοῦ σκηνοποιοῦ Παύλου. Στὴν Κωνσταντινούπολη, αὐτοὶ
ποὺ φοροῦν τὰ στέμματα, θέλουν νὰ ἐνταφιαστοῦν ὄχι
κοντὰ στοὺς τάφους τῶν ἀποστόλων,
ἀλλὰ
στὰ πρόθυρα τῶν ναῶν τους. Κι ἔτσι γίνονται οἱ βασιλιάδες θυρωροὶ τῶν
ψαράδων! Μάλιστα δὲν
ντρέπονται γι’ αὐτό, ἀλλὰ
καὶ καυχῶνται. Καυχῶνται ὄχι μόνο οἱ ἴδιοι,
ἀλλὰ
καὶ οἱ ἀπόγονοί
τους.
Ὅταν
οἱ μαθητὲς τοῦ Χριστοῦ ἦταν
μόνο δώδεκα καὶ δὲν ὑπῆρχε στὴ σκέψη κανενὸς ἡ
Ἐκκλησία, ὅταν ἀκόμα ἡ ἰουδαϊκὴ συναγωγὴ ἀνθοῦσε καὶ ἡ
ἀσεβὴς εἰδωλολατρία κυριαρχοῦσε σ’ ὁλόκληρη σχεδὸν τὴν οἰκουμένη, ὁ Κύριος εἶχε προφητέψει: «Πάνω σ’ αὐτὴ
τὴν πέτρα (δηλαδὴ πάνω στὴν ὁμολογία
πίστεως τοῦ Πέτρου) θὰ οἰκοδομήσω
τὴν Ἐκκλησία
μου, καὶ δὲν θὰ τὴν
κατανικήσουν οἱ δυνάμεις τοῦ ἅδη»
(Ματθ. 16:18).
Διαπιστώνεις
τὴν ἀλήθεια
αὐτῆς
τῆς προφητείας; Βλέπεις τὴν ἐκπλήρωσή
της; Σκέψου πόσο σημαντικὸ
γεγονὸς εἶναι ἡ ἐξάπλωση
τῆς Ἐκκλησίας
σχεδὸν σ’ ὅλη τὴ γῆ
μέσα σὲ σύντομο χρονικὸ διάστημα. Σκέψου πῶς ἄλλαξε
τὴ ζωὴ τόσων ἐθνῶν
καὶ ὁδήγησε στὴν πίστη τόσους λαούς, πῶς κατάργησε προγονικὰ ἔθιμα,
πῶς ἀπελευθέρωσε
ἀπὸ
μακροχρόνιες συνήθειες, πῶς
σκόρπισε σὰν σκόνη τὴν κυριαρχία τῆς ἡδονῆς καὶ τὴ
δύναμη τῆς ἁμαρτίας, πῶς ἐξαφάνισε
σὰν καπνὸ τὴν
ἀκάθαρτη τσίκνα τῶν θυσιῶν, τὶς εἰδωλολατρικὲς τελετές, τὶς βδελυκτὲς ἑορτές,
τὰ ξόανα, τοὺς βωμοὺς καὶ τοὺς ναούς, πὼς οἰκοδόμησε παντοῦ ἅγια
θυσιαστήρια, στὴν πατρίδα μας καὶ στὶς χῶρες τῶν Περσῶν, τῶν Σκυθῶν, τῶν Μαύρων, τῶν Ἰνδῶν. Τί λέω; Ἀκόμα καὶ στὰ Βρετανικὰ νησιά, ποὺ βρίσκονται μακριὰ ἀπὸ τὴ
Μεσόγειο, στὸν ὠκεανό, ἁπλώθηκε ἡ Ἐκκλησία
καὶ χτίστηκαν
θυσιαστήρια.
Τὸ ἔργο
τῆς ἀπελευθερώσεως
τόσων λαῶν ἀπὸ
μακροχρόνιες αἰσχρὲς συνήθειες, καθὼς καὶ ἡ
μεταβολὴ τοῦ τρόπου τῆς ζωῆς ἀπὸ τὸν
εὔκολο στὸν πολὺ δύσκολο, εἶναι πράγματι θαυμαστό, μᾶλλον ὑπερθαύμαστο. Ἀποδεικνύει θεία ἐνέργεια, ἀκόμα κι ἂν κανεὶς δὲν τὸ εἶχε
ἐμποδίσει, ἀκόμα κι ἂν ἐπικρατοῦσε εἰρήνη καὶ πολλοὶ τὸ
εἶχαν βοηθήσει. Γιατί ἡ ἐξάπλωση
τῆς Ἐκκλησίας
δὲν ἐρχόταν
σὲ σύγκρουση μόνο μὲ τὴν
ἀρχαία συνήθεια, ἀλλὰ
καὶ μὲ τὴν
ἡδονή, τὸν εὐχάριστο τρόπο ζωῆς. Εἶχε δηλαδὴ δύο ἰσχυροὺς ἀντιπάλους,
ποὺ τυραννοῦσαν τοὺς ἀνθρώπους:
τὴ συνήθεια καὶ τὴν
ἡδονή.
Ὅσα
εἶχαν παραλάβει, πολλοὺς αἰῶνες πρίν, ἀπὸ
τοὺς πατέρες, τοὺς παπποῦδες καὶ τοὺς ἀρχαιότερους
προγόνους, ἀκόμα κι ὅσα εἶχαν παραλάβει ἀπὸ
φιλοσόφους καὶ ρήτορες, ὅλα αὐτὰ
συμφώνησαν νὰ τὰ περιφρονήσουν, πράγμα ἐξαιρετικὰ δύσκολο. Ἔπρεπε ἀκόμα νὰ δεχθοῦν ἕναν
νέο τρόπο ζωῆς, καὶ μάλιστα πολὺ δυσκολοτερο. Γιατί ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὴν τρυφὴ καὶ ὁδηγοῦσε στὴ νηστεία. Ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὴ φιλαργυρία καὶ ὁδηγοῦσε στὴν ἀκτημοσύνη.
Ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὴν ἀσέλγεια
καὶ ὁδηγοῦσε στὴν ἁγνεία.
Ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὸ θυμὸ καὶ ὁδηγοῦσε στὴν πραότητα. Ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὸ φθόνο καὶ ὁδηγοῦσε στὴ φιλία. Ἀπομάκρυνε ἀπὸ
τὴν ἄνετη
κι εὐχάριστη ζωὴ καὶ ὁδηγοῦσε στὴ δύσκολη, τὴ σκληρή, τὴ γεμάτη θλίψεις. Καὶ μάλιστα ὁδηγοῦσε σ’ αὐτὴν
ἐκείνους, ποὺ εἶχαν
συνηθίσει στὴ ζωὴ τῶν
ἀνέσεων. Γιατί δὲν ἔγιναν,
βέβαια, χριστιανοί, ἄνθρωποι
ποὺ ζοῦσαν σ’ ἄλλους κόσμους καὶ δὲν
εἶχαν ἁμαρτωλὲς συνήθειες, ἀλλὰ
ἔγιναν ἐκεῖνοι
ποὺ εἶχαν σαπίσει μέσα σ’ αὐτὲς
καὶ εἶχαν γίνει πιὸ μαλακοὶ κι ἀπὸ
τὸν πηλό. Αὐτοὺς
κάλεσε νὰ βαδίσουν τὸν σκληρὸ καὶ τραχὺ δρόμο. Καὶ τοὺς ἔπεισε
νὰ τὸν
βαδίσουν!
Πόσους
ἔπεισε; Ὄχι μόνο δύο ἢ δέκα ἢ εἴκοσι
ἢ ἑκατό,
ἀλλ’ ἀμέτρητους.
πηγή: http://www.imaik.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.