Η ΝΗΣΤΕΙΑ
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΨΥΧΟΚΤΟΝΟΣ
ΟΥΤΕ ΣΩΜΑΤΟΚΤΟΝΟΣ,
ΑΛΛΑ ΠΑΘΟΚΤΟΝΟΣ
Ως γνωστόν, διανύουμε την περίοδο της Σαρακοστής των Χριστουγέννων. Την ερχόμενη εβδομάδα νηστεύουμε ανάλογα με την εκδοχή που μας έχει υποδείξει ο πνευματικός μας μιας και κυκλοφορούν πολλές παραλλαγές (λεπτομέρειες ΕΔΩ).
Σύμφωνα με την πιο συνηθισμένη εκδοχή, γενικά, επιτρέπεται κατάλυση ιχθύος όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής μέχρι και τις 17/12. Κάθε Τετάρτη ή Παρασκευή τρώμε άλαδο φαγητό, εκτός κι αν υπάρχει κατάλυση οίνου-ελαίου λόγω μεγάλης εορτής.
Για την εβδομάδα:
Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη: νηστεία (λαδερό ή ψάρι*)
*Κάποιοι αδερφοί μας τρώνε ψάρι μόνο το σαββατοκύριακο και άρα υποχρεωτικά τρώνε λαδερό τις καθημερινές που επιτρέπεται. Αυτή η εκδοχή ισχύει στις μονές του Αγίου Όρους και σε πολλά άλλα μοναστήρια, αλλά βασίζεται και στο πηδάλιο (τελευταία σημείωση στον ξθ΄ κανόνα) κι έτσι έχει υιοθετηθεί από πολλές ενορίες και πνευματικούς. Τέλος, κάποιοι πνευματικοί τερματίζουν την ιχθυοφαγία στις 12/12, του Αγίου Σπυρίδωνος. Ακολουθήστε την οδηγία του πνευματικού σας.
Τετάρτη 13/12: νηστεία (άλαδο ή ξηροφαγία*)
*Η ξηροφαγία βασίζεται στην κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και ξηρών καρπών (χωρίς να γίνει χρήση κατσαρόλας-μαγειρικών σκευών). Είναι πιο αυστηρή μορφή νηστείας και συνδυάζεται με μονοφαγία και ενάτη (δηλ. τρώμε μόνο μια φορά στις 15:00, δηλ. την ώρα που άφησε την τελευταία του πνοή πάνω στον σταυρό ο Κύριός μας). Αναφέρεται στο πηδάλιο (πάλι σε σημείωση του ξθ΄ κανόνα). Υπενθυμίζουμε ότι η νηστεία Τετάρτης και Παρασκευής είναι ισοδύναμη με αυτή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Ακολουθήστε τόσο αυστηρή μορφή νηστείας μόνο κατόπιν συνεννοήσεως με τον πνευματικό σας. Επίσης, ας θυμόμαστε όλοι μας ότι η αυστηρή νηστεία πρέπει να συμβαδίζει και με ανάλογη πνευματική νηστεία, διαφορετικά μάταια κοπιάζουμε...
Παρασκευή 15/12: νηστεία (λαδερό)
του Αγίου Ιερομάρτυρος Ελευθερίου
Σάββατο(16/12), Κυριακή(17/12): νηστεία (ψάρι* ή λαδερό)
*Μπορούμε να φάμε ψάρι αν το επιθυμούμε, εκτός κι αν ο πνευματικός μας μας έχει συστήσει να τερματίζουμε την ιχθυοφαγία στις 12/12, οπότε τρώμε υποχρεωτικά λαδερό φαγητό.
Παρατηρήσεις
1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.
2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο.
3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.
4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή.
5. Την Τετάρτη νηστεύουμε, για να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.
6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.