Σε ένα νόμο του 1991 βρίσκει έρεισμα το υπόγειο σχέδιο της κυβέρνησης για τους νόμιμους μουφτήδεςτης Θράκης. Το παρασκήνιο μεγαλώνει ολοένα και περισσότερο καθημερινά και οι πληροφορίες του "Χ" καταδεικνύουν πως η κυβέρνηση πάει ...για αναγκαστικά έξοδο τους μουφτήδες Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή και Ξάνθης Μεχμέτ Εμίν Σινίκογλου, που αποτελούν παράγοντες σταθερότητας στην Θράκη.Σύμφωνα με το σκεπτικό της κυβέρνησης, καθότι οι μουφτήδες διατηρούν ακόμη δικαστικές αρμοδιότητες, δεν επιτρέπεται να έχουν υπερβεί το 67 έτος της ηλικίας τους. Πώς όμως και γιατί σε αυτή την χρονική περίοδο, φαίνεται η κυβέρνηση να θέτει στο προσκήνιο αυτή την διάταξη; Και πώς μπορεί να πράξει κάτι τέτοιο, αν δεν υπάρχει σχέδιο διαδοχής των νομίμων μουφτήδων; Αυτά τα ερωτήματα είναι εύλογα και πρέπει να τα αναλογιστούν όλοι οι άνθρωποι που ζουν στην Θράκη ή ασχολούνται με αυτή, χωρίς όμως να ζουν εδώ.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Χ" Τετάρτη ή Πέμπτη, κι ενόσω η χώρα δεν έχει συνέλθει από την εθνική τραγωδία, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει πρόταση στην επιτροπή παιδείας της Βουλής για υποχρεωτική συνταξιοδότηση των μουφτήδων στα 67 χρόνια.
Ευρ. Στυλιανίδης: "Γιατί στη Θράκη, γιατί τώρα;"
"Γιατί στη Θράκη, γιατί τώρα;", είναι τα δύο ερωτήματα που θέτει ο τέως υπουργός Ευριπίδης Στυλιανίδης στον "Χ". Ο πολιτικός βλέπει στο νόμο 1991 του Κ. Μητσοτάκη μία σταθεροποιό δύναμη η οποία "ξεκαθαρίζει οριστικά το status των νομίμων μουφτήδων στη Θράκη ως δημόσια αρχή"."Ο μουφτής δεν είναι μόνο θρησκευτικός/πνευματικός ηγέτης αλλά και δικαστής (...). Γι’ αυτό διορίζεται και δεν εκλέγεται, όπως άλλωστε γίνεται και σε όλα τα μουσουλμανικά κράτη συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας", εξηγεί ο κος Στυλιανίδης αναφορικά με την ανάγκη διορισμού τους και υπερτονίζει το εξής: "Η Ελλάς είναι η μοναδική χώρα που ενσωμάτωσε στο δικαιϊκό της σύστημα αυτή την παράδοση, δείχνοντας απέραντο σεβασμό στα θρησκευτικά δικαιώματα της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη και οικοδομώντας πραγματικά ένα διεθνές μοντέλο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας".
Εξηγεί κατόπιν ο πολιτικός πως "οι συγκεκριμένοι νόμιμοι μουφτήδες, παρά τις απίστευτες πιέσεις και την αμφισβήτηση που δέχθηκαν από την Τουρκία τα τελευταία χρόνια, επέδειξαν θάρρος, συνέπεια και πίστη στην θρησκευτική αποστολή τους, αρνούμενοι να νομιμοποιήσουν παρεμβατικές πολιτικές της γείτονος και περίεργες σκοπιμότητες που χρησιμοποιούν την θρησκεία ως όργανο πολιτικής".
Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης εξηγεί πως η απόφαση του υπουργείου, αν τελικά ισχύσει και αν είναι πράγματι μονομερής, γεννά δύο καίρια ερωτηματικά:
"Πρώτον, γιατί το ελληνικό κράτος να φανεί τόσο αχάριστο, έναντι των ανθρώπων και των ηγετών που σήκωσαν επί χρόνια τεράστιο βάρος, (...) κόντρα στην τουρκική εθνικιστική και νεοοθωμανική παρεμβατικότητα; Τι μήνυμα στέλνει η Ελλάδα προς όλους όσους την πίστεψαν;
Δεύτερον, τί σκοπεύει να κάνει ο υπουργός Παιδείας; Θα τους αντικαταστήσει με νεότερους ιμάμηδες ή θα ενδώσει στη τουρκική απαίτηση για εκλεγμένους μουφτήδες, που όχι μόνο δε στέκει νομικά, αλλά και διευκολύνει την πονηρή επιδίωξη των γειτόνων μας, να επιβάλουν νέους «Πολιτικοθρησκευτικούς ισλαμιστές ηγέτες» στη Θράκη για να επιτύχουν την πολιτική «της συνδιοίκησης» που επί χρόνια συστηματικά επιδιώκουν;".
Καταληκτικά ο πολιτικός συμπεραίνει πως "μία τέτοια απόφαση ανοίγει ξανά τους ασκούς του Αιόλου σε μία δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα και βάζει μετά την Μακεδονία και τη Θράκη στο στόχαστρο".
Η ανάλυση του Αγγ. Συρίγου
Στο ράδιο Χρόνος 87,5fm κλήθηκε να κάνει την ανάλυσή του ο διεθνολόγος Άγγελος Συρίγος. Από την αρχή είναι σαφής: "Δεν ξέρω τί μπήκε στο ζύγι για την απομάκρυνσή τους, δεν νομίζω να είναι το θέμα των δικαστικών αρμοδιοτήτων". Αναφορικά με το καθεστώς διαδοχής τους, αν εντέλει απομακρυνθούν, βλέπει τοποθέτηση τοποτηρητή.
Αυτό από μόνο του δεν είναι κάτι αρνητικό, καθώς τοποτηρητή έχει και το Διδυμότειχο, το πιθανότερο όμως είναι να "χρυσώνουν" το χάπι, για να προετοιμάσουν πιο ελαφρά τη νέα τάξη πραγμάτων, με μία πιο ομαλή μετάβαση.
"Η τοποθέτηση τοποτηρητή δεν είναι κακό", σημειώνει και ο Άγγελος Συρίγος, αλλά καταθέτει και το εξής σχόλιο: "Κατά τα άλλα αυτά εντάσσονται στο ευρύτερο παιχνίδι που παίζει η Τουρκία από το 1991, όπου προσπαθεί να πει ότι υπάρχουν κάποιοι δικοί της άνθρωποι που έχουν εκλεγεί και υπάρχει αυτή η διαμάχη μεταξύ των δύο κρατών μεταξύ των αυτοαποκαλούμενων αιρετών μουφτήδων που το ελληνικό κράτος ονομάζει ψευτομουφτήδες".
Ο επιστήμονας δεν βλέπει όμως "κάποιο λόγο να αλλάξει το υπάρχον σύστημα" και, όπως κι αν έχει, "είναι πολύ κακή η χρονική στιγμή", για να συζητηθούν οι όποιες αλλαγές, υπενθυμίζοντας μάλιστα και τα εξής: "Πέρσι τον Νοέμβριο ο τότε αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβερνήσεως Χακάν Τσαβούσογλου είχε επισκεφτεί την Ελλάδα και μετά συνάντησε τον κο Γαβρόγλου σε μια κατ' ιδίαν συνάντηση που κράτησε πολύ ώρα και οι ανησυχίες όλων μας ήταν τί ακριβώς συζητούσαν.
Αυτό αποτέλεσε και μέρος συζήτησης μεταξύ Ερντογάν και Τσίπρα στην τελευταία τους συνάντηση, διότι ο Ερντογάν δήλωσε σε Τούρκους δημοσιογράφους ότι σύντομα θα υπάρχει εκλογή μουφτή, όλο αυτό δημιουργεί ένα άσχημο κλίμα".
Παρόλα αυτά, μετά την συνάντηση Τσίπρα - Ερντογάν, ο πρώτος δήλωσε πως το καθεστώς με τους μουφτήδες είναι αδιαπραγμάτευτο. Ελπίζουμε να μην πρόκειται για μία δέσμευση άνευ ουσίας.
Πηγή: xronos.gr
https://www.thepressroom.gr/ellada/ten-exodo-deichnei-e-kybernese-stoys-moyphtedes-komotenes-kai-xanthes
Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Χ" Τετάρτη ή Πέμπτη, κι ενόσω η χώρα δεν έχει συνέλθει από την εθνική τραγωδία, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να καταθέσει πρόταση στην επιτροπή παιδείας της Βουλής για υποχρεωτική συνταξιοδότηση των μουφτήδων στα 67 χρόνια.
Ευρ. Στυλιανίδης: "Γιατί στη Θράκη, γιατί τώρα;"
"Γιατί στη Θράκη, γιατί τώρα;", είναι τα δύο ερωτήματα που θέτει ο τέως υπουργός Ευριπίδης Στυλιανίδης στον "Χ". Ο πολιτικός βλέπει στο νόμο 1991 του Κ. Μητσοτάκη μία σταθεροποιό δύναμη η οποία "ξεκαθαρίζει οριστικά το status των νομίμων μουφτήδων στη Θράκη ως δημόσια αρχή"."Ο μουφτής δεν είναι μόνο θρησκευτικός/πνευματικός ηγέτης αλλά και δικαστής (...). Γι’ αυτό διορίζεται και δεν εκλέγεται, όπως άλλωστε γίνεται και σε όλα τα μουσουλμανικά κράτη συμπεριλαμβανομένης και της Τουρκίας", εξηγεί ο κος Στυλιανίδης αναφορικά με την ανάγκη διορισμού τους και υπερτονίζει το εξής: "Η Ελλάς είναι η μοναδική χώρα που ενσωμάτωσε στο δικαιϊκό της σύστημα αυτή την παράδοση, δείχνοντας απέραντο σεβασμό στα θρησκευτικά δικαιώματα της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη και οικοδομώντας πραγματικά ένα διεθνές μοντέλο ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας".
Εξηγεί κατόπιν ο πολιτικός πως "οι συγκεκριμένοι νόμιμοι μουφτήδες, παρά τις απίστευτες πιέσεις και την αμφισβήτηση που δέχθηκαν από την Τουρκία τα τελευταία χρόνια, επέδειξαν θάρρος, συνέπεια και πίστη στην θρησκευτική αποστολή τους, αρνούμενοι να νομιμοποιήσουν παρεμβατικές πολιτικές της γείτονος και περίεργες σκοπιμότητες που χρησιμοποιούν την θρησκεία ως όργανο πολιτικής".
Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης εξηγεί πως η απόφαση του υπουργείου, αν τελικά ισχύσει και αν είναι πράγματι μονομερής, γεννά δύο καίρια ερωτηματικά:
"Πρώτον, γιατί το ελληνικό κράτος να φανεί τόσο αχάριστο, έναντι των ανθρώπων και των ηγετών που σήκωσαν επί χρόνια τεράστιο βάρος, (...) κόντρα στην τουρκική εθνικιστική και νεοοθωμανική παρεμβατικότητα; Τι μήνυμα στέλνει η Ελλάδα προς όλους όσους την πίστεψαν;
Δεύτερον, τί σκοπεύει να κάνει ο υπουργός Παιδείας; Θα τους αντικαταστήσει με νεότερους ιμάμηδες ή θα ενδώσει στη τουρκική απαίτηση για εκλεγμένους μουφτήδες, που όχι μόνο δε στέκει νομικά, αλλά και διευκολύνει την πονηρή επιδίωξη των γειτόνων μας, να επιβάλουν νέους «Πολιτικοθρησκευτικούς ισλαμιστές ηγέτες» στη Θράκη για να επιτύχουν την πολιτική «της συνδιοίκησης» που επί χρόνια συστηματικά επιδιώκουν;".
Καταληκτικά ο πολιτικός συμπεραίνει πως "μία τέτοια απόφαση ανοίγει ξανά τους ασκούς του Αιόλου σε μία δύσκολη συγκυρία για την Ελλάδα και βάζει μετά την Μακεδονία και τη Θράκη στο στόχαστρο".
Η ανάλυση του Αγγ. Συρίγου
Στο ράδιο Χρόνος 87,5fm κλήθηκε να κάνει την ανάλυσή του ο διεθνολόγος Άγγελος Συρίγος. Από την αρχή είναι σαφής: "Δεν ξέρω τί μπήκε στο ζύγι για την απομάκρυνσή τους, δεν νομίζω να είναι το θέμα των δικαστικών αρμοδιοτήτων". Αναφορικά με το καθεστώς διαδοχής τους, αν εντέλει απομακρυνθούν, βλέπει τοποθέτηση τοποτηρητή.
Αυτό από μόνο του δεν είναι κάτι αρνητικό, καθώς τοποτηρητή έχει και το Διδυμότειχο, το πιθανότερο όμως είναι να "χρυσώνουν" το χάπι, για να προετοιμάσουν πιο ελαφρά τη νέα τάξη πραγμάτων, με μία πιο ομαλή μετάβαση.
"Η τοποθέτηση τοποτηρητή δεν είναι κακό", σημειώνει και ο Άγγελος Συρίγος, αλλά καταθέτει και το εξής σχόλιο: "Κατά τα άλλα αυτά εντάσσονται στο ευρύτερο παιχνίδι που παίζει η Τουρκία από το 1991, όπου προσπαθεί να πει ότι υπάρχουν κάποιοι δικοί της άνθρωποι που έχουν εκλεγεί και υπάρχει αυτή η διαμάχη μεταξύ των δύο κρατών μεταξύ των αυτοαποκαλούμενων αιρετών μουφτήδων που το ελληνικό κράτος ονομάζει ψευτομουφτήδες".
Ο επιστήμονας δεν βλέπει όμως "κάποιο λόγο να αλλάξει το υπάρχον σύστημα" και, όπως κι αν έχει, "είναι πολύ κακή η χρονική στιγμή", για να συζητηθούν οι όποιες αλλαγές, υπενθυμίζοντας μάλιστα και τα εξής: "Πέρσι τον Νοέμβριο ο τότε αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβερνήσεως Χακάν Τσαβούσογλου είχε επισκεφτεί την Ελλάδα και μετά συνάντησε τον κο Γαβρόγλου σε μια κατ' ιδίαν συνάντηση που κράτησε πολύ ώρα και οι ανησυχίες όλων μας ήταν τί ακριβώς συζητούσαν.
Αυτό αποτέλεσε και μέρος συζήτησης μεταξύ Ερντογάν και Τσίπρα στην τελευταία τους συνάντηση, διότι ο Ερντογάν δήλωσε σε Τούρκους δημοσιογράφους ότι σύντομα θα υπάρχει εκλογή μουφτή, όλο αυτό δημιουργεί ένα άσχημο κλίμα".
Παρόλα αυτά, μετά την συνάντηση Τσίπρα - Ερντογάν, ο πρώτος δήλωσε πως το καθεστώς με τους μουφτήδες είναι αδιαπραγμάτευτο. Ελπίζουμε να μην πρόκειται για μία δέσμευση άνευ ουσίας.
Πηγή: xronos.gr
https://www.thepressroom.gr/ellada/ten-exodo-deichnei-e-kybernese-stoys-moyphtedes-komotenes-kai-xanthes
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.