Ετικέτες

27.6.21

Νηστειοδρόμιο της εβδομάδας (28/6/21 - 4/7/21) - ΝΗΣΤΕΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ (28/6)

 


Εφέτος το Πάσχα έπεσε αρκετά αργά, οπότε η νηστεία των Αποστόλων με το νέο εορτολόγιο έχει πρακτικά εκμηδενιστεί... Νηστεύουμε μόνο τη Δευτέρα 28/6... (αντίθετα με το παλαιό εορτολόγιο η Δευτέρα πέφτει 13 ημέρες νωρίτερα, δηλ. 15/6 οπότε οι Αγιορείτες π.χ. που ακολουθούν το παλαιό εορτολόγιο έχουν 14 ημέρες νηστείας Αποστόλων και όχι μόνο μία... Αυτή κατά τη γνώμη μου είναι μια από τις σημαντικότερες αρνητικές συνέπειες της αλλαγής του εορτολογίου στην Ελλαδική Εκκλησία και θα πρέπει κάποτε επιτέλους να γίνει μια Πανορθόδοξη Σύνοδος που θα επιλύσει το ζήτημα που ταλανίζει την Εκκλησία εδώ και σχεδόν έναν αιώνα! Σημειώνουμε ότι η Ρωσική Εκκλησία, η Σερβική Εκκλησία κ.α. ακολουθούν το παλαιό εορτολόγιο, αλλά έχουν κοινωνία με την Ελλαδική Εκκλησία. Άλλο δηλαδή οι παλαιοημερολογίτες και άλλο το να ακολουθεί κανείς το παλαιό εορτολόγιο.)

Η νηστεία των Αποστόλων δεν έχει σταθερή διάρκεια από έτος σε έτος μιας και εξαρτάται από το πότε πέφτει το Πάσχα. Ξεκινά την Δευτέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων (εφέτος στις 28/6/2021) και λήγει στις 29/6 (Αποστόλων Πέτρου και Παύλου) μετά τη θ. λειτουργία που εφέτος πέφτει Τρίτη, οπότε γίνεται κατάλυση εις πάντα (αν πέφτει ημέρα Τετάρτη ή Παρασκευή γίνεται κατάλυση ιχθύος). Η νηστεία αυτή αφορά το κρέας, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Όλες τις ημέρες πλην Τετάρτης και Παρασκευής επιτρέπεται να τρώμε ψάρι, αλλά ιδιαίτερα στη φετινή περίσταση που η νηστεία διαρκεί πρακτικά μια ημέρα θα έλεγα να συμβουλευτούμε τον πνευματικό μας...

Δευτέρα 28/6 (λαδερό ή ψάρι) 
[Νηστεία Αποστόλων]

Τρίτη 29/6: Κατάλυση εις πάντα

Τετάρτη 30/6: νηστεία (λαδερό)
[Σύναξις των Αγίων 12 Αποστόλων]

Παρασκευή  2/7: νηστεία (λαδερό)
[Κατάθεση της Τιμίας Εσθήτος της Υπεραγίας Θεοτόκου]

Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή: επιτρέπονται όλες οι τροφές 


Παρατηρήσεις

1. Το πόσο αυστηρά τηρούμε τη νηστεία (π.χ. το αλάδωτο ή τον αριθμό των γευμάτων ανά ημέρα) καλό είναι να το συζητάμε με τον πνευματικό μας. Αυτός είναι ο αρμόδιος για να μας καθοδηγήσει λαμβάνοντας υπ' όψιν τόσο την σωματική μας κατάσταση (υγεία, ηλικία, επάγγελμα, οικογενειακό περιβάλλον κ.α.), καθώς και την πνευματική-ψυχική μας κατάσταση!!! Ο σκοπός της νηστείας της σάρκας δεν είναι να σκοτώσουμε το σώμα μας, να εξασθενήσουμε και να μην μπορούμε να φέρουμε σε πέρας τις επαγγελματικές, τις οικογενειακές και τις υπόλοιπες θρησκευτικές υποχρεώσεις μας... Ο σκοπός είναι μέσω της νηστείας του σώματος να σκοτώσουμε τα πάθη μας και να πλησιάσουμε περισσότερο το Θεό σε συνδυασμό με την προσευχή, την μελέτη της Αγίας Γραφής και άλλων πνευματικών βιβλίων, την ελεημοσύνη, την ειλικρινή μετάνοια, τον εκκλησιασμό, τη θεία κοινωνία και γενικά ακολουθώντας όσο το δυνατό τον χριστιανικό τρόπο ζωής, όπως μας τον έχουν διδάξει οι πατέρες και οι Άγιοι της εκκλησίας μας.

2. Επίσης, να τονίσω ότι η γενικότερη λογική της νηστείας είναι να στερηθούμε και όχι να τρώμε σε τεράστιες ποσότητες άλλα προϊόντα όπως π.χ. ψωμί, γλυκά του κουταλιού, υποκατάστατα γάλακτος, τυριού ή κρέατος κ.α. Να τρώμε με μέτρο

3. Η νηστεία δεν αναφέρεται μόνο στον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών (π.χ. γαλακτοκομικά, αυγά, κρέας), αλλά και στην εγκράτεια ως προς τις σαρκικές απολαύσεις, τη "νηστεία" του ματιού, τη "νηστεία" της γλώσσας (καταλαλιά, ψεύδος, επιορκία, βλασφημία), τον έλεγχο του θυμού και των κακών λογισμών και επιθυμιών.

4. Την Παρασκευή νηστεύουμε, επειδή Παρασκευή σταυρώθηκε ο Κύριος. Σταυρώνουμε με τη νηστεία μας τον κακό εαυτό μας, για να μας ελεήσει τους ανάξιους, όπως ελέησε τον εσταυρωμένο ευγνώμονα ληστή. 

5. Την Τετάρτη νηστεύουμεγια να ενθυμούμαστε ότι ένας από τους μαθητές του, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, Τον πρόδωσε ημέρα Τετάρτη.

6. Η Κυριακή θεωρείται αναστάσιμη ημέρα και γι αυτό δεν επιτρέπεται η αυστηρή νηστεία, δηλ. το άλαδο φαγητό ή η ξηροφαγία, παρά μόνο σε ασκητές! 

7. Μόνο ένα Σάββατο επιβάλλεται η αυστηρή νηστεία, το Μεγάλο Σάββατο. Όλα τα άλλα Σάββατα ακόμα και σε αυστηρή περίοδο νηστείας γίνεται υποχρεωτικά κατάλυση οίνου-ελαίου (με εξαίρεση και πάλι τους ασκητές).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.