Ετικέτες

12.11.17

ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ: Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες ευφράνθητε σήμερον

Αποτέλεσμα εικόνας για Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες


Εδώ θα γράψω λίγα λόγια για τη σύγχυση που υπάρχει όσο αφορά τον Κατηχητικό λόγο του Αγίου Ιωάννου (μπορείτε να τον διαβάσετε ΕΔΩ).

«Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες ευφράνθητε σήμερον», μας λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στον περίφημο κατηχητικό του λόγο, που διαβάζεται στην Εκκλησία μας την βραδιά του Πάσχα στο τέλος της Θείας Λειτουργίας.

Τι σημαίνει όμως αυτό; Σημαίνει, ότι μπορούν οι χριστιανοί την ημέρα αυτή να κοινωνούν χωρίς νηστεία;

Το χωρίο αυτό πρέπει να ερμηνευθεί με βάσει αυτό που είχε στο μυαλό του ο Άγιος Ιωάννης (γιατί αυτός το είπε), και όχι με ότι εμείς έχομε σήμερα στο νου μας. Με άλλα λόγια, για να καταλάβομε ποιοι ήταν τότε «οι μη νηστεύσαντες», θα πρέπει πρώτα να δούμε ποιοι ήταν τότε «οι νηστεύσαντες».

Ο ίδιος ο Άγιος μας πληροφορεί, πως στην εποχή του οι χριστιανοί κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή νήστευαν σκληρά. «Υπάρχουν (έλεγε) μεταξύ σας χριστιανοί, που συναγωνίζονται ποιος θα νηστέψει περισσότερο. Άλλοι τρώνε κάθε απόγευμα λίγο ψωμί και πίνουν λίγο νερό, ενώ άλλοι δεν τρώνε ούτε κάθε απόγευμα, αλλά μένουν τελείως νηστικοί και δύο ημέρες» (Εις Αδριάντας, Δ:6). Νηστεία, δηλαδή, για τον Άγιο Ιωάννη σημαίνει ή ξηροφαγία ή πλήρη ασιτία. Επομένως, οι νηστεύσαντες (πεινάσαντες) είναι αυτοί που καθ’ όλη την διάρκεια της Τεσσαρακοστής ξηροφαγούσαν ανά ημέρα, ή ανά δύο ημέρες!

Και οι μη νηστεύσαντες;

Ήταν όσοι λόγω ασθενείας, αντί να τρώνε κάθε απόγευμα λίγο ψωμί και να πίνουν λίγο νερό, έτρωγαν (ξηροφαγούσαν) λίγο νωρίτερα, π.χ. το μεσημέρι, ή το πρωί. Αν πράγματι υπήρχε μεγάλη ανάγκη, κατέλυαν (οι ασθενείς) λάδι και κρασί (Απόκριση Θ΄ αγίου Θεοφίλου).

Απ’ όλα αυτά, βγάζουμε το συμπέρασμα, ότι όταν ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει «Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες ευφράνθητε σήμερον», δεν αθετεί μ’ αυτό τη νηστεία προ της Θείας Κοινωνίας. Απλά καλεί να κοινωνήσουν, κι’ αυτούς, που κατά τη διάρκεια της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής δεν έκαναν «ξηροφαγία», αλλά νήστεψαν λίγο πιο χαλαρά. Χάρη του Πάσχα κάνει συγκατάβαση.

Πληροφορίες από το έντυπο ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ: 
ΠΩΣ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ. (εκδόσεις ΘΑΒΩΡ ΠΑΤΡΑ.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.