19 Ιουνίου
Η πιο εύχρηστη ιστοσελίδα για να βρίσκετε όλες τις ακολουθίες στο διαδίκτυο:
Επιλέγετε ημερομηνία
(για τη θ΄ ώρα επιλέγετε τη σημερινή ημερομηνία 18/6)
(για εσπερινό, απόδειπνο, μεσονυκτικό, όρθρο και ώρες επιλέγετε την αυριανή ημερομηνία 19/6)
Πατάτε υποβολή
Επιλέγετε ακολουθία
Πατάτε υποβολή
Διαβάστε και το άρθρο:
Οι λεγόμενοι αδελφοί του Κυρίου (από όπου προέρχεται και ο όρος αδελφόθεος) δεν ήταν φυσικοί αδελφοί Του. Τους αποδίδεται η τιμητική αυτή προσφώνηση, διότι εθεωρούντο από την ιουδαϊκή κοινωνία είτε ετεροθαλείς αδελφοί του Κυρίου (δηλ. υιοί του Ιωσήφ του μνήστορος από προηγούμενο γάμο), είτε εξάδελφοί Του, φυσικοί ή νομικοί (δηλ. υιοί κάποιου αδελφού του Ιωσήφ ή κάποιας κοντινής συγγενούς της Θεοτόκου). [2] Η λέξη «αδελφός» και «αδελφή» στην ελληνική γλώσσα μέχρι τα τέλη του Α΄ μ.Χ. αιώνα δεν αποδίδεται μόνο στους φυσικούς ή ετεροθαλείς αδελφούς, αλλά και σε ανθρώπους που συνδέονται με ευρύτερη συγγένεια αίματος. [3]
Ο Άγιος Ιούδας ο αδελφόθεος είναι ο συγγραφέας της ομώνυμης καθολικής επιστολής (τελευταία στην Καινή Διαθήκη, ακριβώς πριν την Αποκάλυψη του Ιωάννου). [4]
Η Καινή Διαθήκη αναφέρει τον αδελφόθεο Ιούδα μόνον ονομαστικά και δεν παρέχει πληροφορίες για το πρόσωπό του. Παρά όμως τη σιωπή της πολλοί αρχαίοι συγγραφείς του αποδίδουν τον τίτλο του αποστόλου [5]. Σημαντικότεροι είναι οι Τερτυλλιανός, Ωριγένης, Μέγας Αθανάσιος, Επιφάνιος, Μέγας Φώτιος, Θεοφύλακτος, Γρηγόριος Παλαμάς, Ιερώνυμος, ιερός Αυγουστίνος, Κύριλλος Αλεξανδρείας κ.ά. Από αυτούς μόνον οι τρεις τελευταίοι ταυτίζουν τον αδελφόθεο Ιούδα με τον Ιούδα Ιακώβου (ή Θαδδαίο ή Λεββαίο), τον μαθητή του Κυρίου (εκ των δώδεκα). Οι υπόλοιποι είτε δεν αποδέχονται τη συγκεκριμένη ταύτιση, είτε δεν την αναφέρουν, είτε την αγνοούν. Θα μπορούσαμε γενικά να πούμε, ότι οι δυτικοί συγγραφείς αποδέχονται κατά πλειοψηφία την ταύτιση των δύο αποστόλων, ενώ οι ανατολικοί την απορρίπτουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία.[6]
Ο Ιούδας ο αδελφόθεος (όπως και οι υπόλοιποι αδελφοί του) πίστεψε στον Κύριο ημών Ιησού Χριστό μετά την ανάστασή Του [7] , οπότε και ξεκίνησε μαζί με τους υπόλοιπους αποστόλους το σημαντικό έργο της διάδοσης του ευαγγελίου.
Οι συναξαριστές αναφέρουν μη αξιόπιστα και συγκεχυμένα βιογραφικά στοιχεία τα οποία απορρέουν από απόκρυφα ευαγγέλια. Η σύγχυση προκύπτει κυρίως από την ταύτιση του Αγίου Ιούδα του αδελφόθεου με τον Άγιο Ιούδα Ιακώβου [8], τον και Θαδδαίο ή Λεββαίο [9], τον μαθητή του Κυρίου (εκ των δώδεκα).
Ο θεολόγος κ. Μιχαήλ Μπερκουτάκης στην έρευνα-εργασία του με τίτλο «Περί των δύο Αποστόλων» με καθαρά επιστημονική-θεολογική προσέγγιση ξεκαθαρίζει ότι οι δύο Άγιοι δεν ταυτίζονται [10] και εξηγεί μάλιστα πώς ξεκίνησε ιστορικά η λανθασμένη ταύτιση των δυο Αγίων και πώς πέρασε στη χριστιανική γραμματεία και υμνολογία. [11]
Ο Άγιος Απόστολος Ιούδας ο αδελφόθεος τιμάται στις 19 Ιουνίου. [12]
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’. Τὸν τάφον σου Σωτὴρ.
Χριστοῦ σὲ συγγενῆ, ὢ Ἰούδα εἰδότες, καὶ μάρτυρα στερρόν, ἱερῶς εὐφημοῦμεν, τὴν πλάνην πατήσαντα, καὶ τὴν πίστιν τηρήσαντα, ὅθεν σήμερον, τὴν παναγίαν σου μνήμην, ἑορτάζοντες, ἁμαρτημάτων τὴν λύσιν, εὐχαίς σου λαμβάνομεν.
Κοντάκιον
Ἦχος α’. Χορὸς Ἀγγελικὸς.
Ἐκ ῥίζης εὐκλεοῦς, θεοδώρητον κλῆμα, ἀνέτειλας ἡμῖν, τοῦ Κυρίου αὐτόπτα, Ἀπόστολε θεάδελφε, τοῦ Χριστοῦ κήρυξ πάνσοφε, τρέφων ἅπαντα, κόσμον καρποῖς σου τῶν λόγων, τὴν ὀρθόδοξον, πίστιν Κυρίου διδάσκων, ὡς μύστης τῆς χάριτος.
αναδημοσίευση από https://ellasnafs.blogspot.com/2017/06/blog-post_58.html
Η αναδημοσίευση του άρθρου επιτρέπεται υπό την προϋπόθεση ότι
θα αναγράφεται ως πηγή το ιστολόγιο "Ελληνική Ναυς"
και θα παραμείνουν ενεργοί οι σύνδεσμοι.
Η εργασία με τίτλο "Περί των δύο Αποστόλων" μπορεί να διαβαστεί ΕΔΩ.
Μπορείτε να κατεβάσετε στον υπολογιστή σας την εργασία μαζί με ασματική ακολουθία και παράκληση στον Άγιο Ιούδα τον Θαδδαίο, ο οποίος τιμάται στις 21 Αυγούστου ΕΔΩ.
ΠΗΓΕΣ
[1] βλέπε: i) Ματθ. ιγ΄,55, ii) Μαρκ. στ΄,3, iii) επ. Ιούδα, 1.
[2] βλέπε: Περί των δύο Αποστόλων, σελ. 6, κεφ.6 (και σελ. 4-6, κεφ.5).
[4] βλέπε: Καινή Διαθήκη, Καθολική Επιστολή Ιούδα
[8] βλέπε: i) Λκ. στ΄,16, ii) Πρ. α΄,13, iii) Ιωαν.ιδ΄,22
[9] βλέπε: i) Ματθ. ι΄,3, ii) Μαρκ. γ΄,18.
και σελ. 12-13, κεφ.25-26
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.
Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.