Ετικέτες

14.4.20

Μεγάλη Τρίτη απόγευμα (όρθρος Μεγάλης Τετάρτης)

Μεγάλη Τρίτη: Η παραβολή των Δέκα Παρθένων και το Τροπάριο της ...


Σχόλιο: Να σημειώσουμε ότι το τροπάριο της Κασσιανής φέρει την ονομασία της υμνωδού μοναχής Κασσιανής (ΚΛΙΚ ΕΔΩ) που έγραψε το ποιήμα αυτό. Το αναφέρω διότι διαπίστωσα ότι πολλοί συγχέουν την Κασσιανή με την πόρνη στην οποία αναφέρεται το τροπάριο...!!! Επίσης να σημειώσουμε ότι στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο αναφέρεται παρόμοιο περιστατικό με την Μαρία την Μαγδαληνή, η οποία όμως είναι διαφορετικό πρόσωπο από αυτό της πόρνης στην οποία αναφέρονται τα υπόλοιπα 3 ευαγγέλια και το τροπάριο της Κασσιανής...

῾Ἡ πρώην σωτος γυνή, ξαίφνης σώφρων φθη, μισήσασα τά ργα τς ασχρς μαρτίας καί δονάς το σώματος, διενθυμουμένη τήν ασχύνην τήν πολλήν καί κρίσιν τς κολάσεως, ν ποστσι πόρνοι καί σωτοι. Ων περ πρτος πέλω, καί πτοομαι, λλ μμένω τ φαύλ συνηθεί φρων. πόρνη δέ γυνή, καί πτοηθεσα καί σπουδάσασα ταχύ, λθε βοσα πρός τόν Λυτρωτήν: Φιλάνθρωπε καί οκτίρμον, κ το βορβόρου τν ργων μου ῥῦσαί με (οκος το κοντακίου το ρθρου).



       σπερινή κολουθία τς Μεγάλης Τρίτης, κατά τήν ποία μετέχουμε στήν ρθρινή κολουθία τς Μ. Τετάρτης, σφραγίζεται πό τό τροπάριο τς γίας Κασσιανς, περιεχόμενο το ποίου εναι συγκλονιστική μετάνοια τς πόρνης γυναίκας το Εαγγελίου, ποία προσλθε στόν Ιησο Χριστό μέ πολύτιμο μύρο, προκειμένου νά λείψει μέ ατό τά χραντα πόδια Του, ς κφραση εγνωμοσύνης γιά τήν γάπη μέ τήν ποία τήν δέχτηκε καί τήν περιέβαλε καί γιά τή συγχώρηση βεβαίως πού εσέπραξε πό Ατόν. Κι εναι βεβαίως περιττό καί νά πενθυμίσουμε τι γία Κασσιανή, μεγάλη γία καί ποιήτρια τς Εκκλησίας μας το νατου μ.Χ. αώνα, δέν χει καμμία σχέση πρός τήν πόρνη ατή, πέραν το γεγονότος τι γία χρησιμοποίησε τό περιστατικό το Εαγγελίου γιά νά τό ποδώσει μέ ψηλότατη ποιητική εαισθησία καί νά τό παραδώσει τσι στό πλήρωμα τς Εκκλησίας στούς αἰῶνες, προκαλώντας πάντοτε, μέχρι καί σήμερα, κατάνυξη καί διάθεση μετανοίας σέ κάθε καλοδιάθετη ψυχή. Κι ατός εναι κριβς νας λόγος πού Εκκλησία μας μς προβάλλει τό περιστατικό: νά μιμηθε κάθε νθρωπος τή μετάνοια ατς τς γυναίκας, ν πό τήν λλη τό προβάλλει τή Μεγάλη Εβδομάδα καί γιά λόγους στορικούς, σύμφωνα μέ τό συναξάρι τς μέρας: ῾ὅτι μικρόν πρό το Πάθους τοτο γέγονε. Μιά προσέγγιση στή διαδικασία τς μετάνοιας τς γυναίκας ατς, πέραν το τροπαρίου τς Κασσιανς, μς δίνει παραπάνω οκος το κοντακίου τς κολουθίας.

       1. 
῾Ἡ πρώην σωτος Γυνή, ξαίφνης σώφρων φθη. πρώην σωτη γυναίκα, ξαφνικά φάνηκε σώφρων. Τί προκάλεσε τή συνταρακτική μεταστροφή της, πού συνιστ βεβαίως παραδοξότητα, ταν μάλιστα γνωρίζει κανείς τήν καταστροφική δύναμη τς συνήθειας; Γιατί πολλοί πιθυμον τήν λλαγή τς μαρτωλς ζως τους, μή ντέχοντας τίς συνέπειες τς μαρτίας –τά γάρ ψώνια τς μαρτίας θάνατος καί θλίψις καί στενοχωρία παντί τ ργαζομέν τό κακόν λλά στήν πράξη διαπιστώνουν τήν δυναμία τς θέλησής τους γιά νά τό κατορθώσουν - ,τι δραματικά πισημαίνει καί μνογράφος: ῾ἐμμένω τ φαύλ συνηθεί φρων! μνογράφος μς καθοδηγε ν προκειμέν: γυναίκα μεταστράφηκε μισήσασα τά ργα τς ασχρς μαρτίας καί τάς δονάς το σώματος, γενόμενη τσι παράδειγμα καί γιά λους τούς πιστούς. Κι ατό σημαίνει: κανείς δέν μπορε νά μετανοήσει καί νά γίνει σώφρων, νά μπορε δηλαδή νά ζε μέ γκράτεια, χοντας τόν λεγχο τν ψεκτν παθν του καί καθοδηγούμενος πό τόν γεμόνα νο, ν δέν σταθε ρνητικά πρός τήν ασχρή μαρτία καί δέν ναπτύξει τό λεγόμενο γιο μίσος πρός τίς δονές το σώματος. Καί τοτο γιατί μμονή στίς δονές σημαίνει τόν παθολογικό ρωτα το νθρώπου καί τήν μπλοκή του πρός τόν κόσμο τς μαρτίας, ρα τήν δυναμία θέας το ΘεοΟδείς δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν! Σχέση μέ τόν Θεό καί δουλεία στήν μαρτία εναι καταστάσεις συμβίβαστες. πως τό διατυπώνει μεγάλος σύγχρονος Γέροντας Σωφρόνιος:῾Ἡ λοκληρωτική μετάνοια μς ποσπ πό τό θανάσιμο ναγκαλισμό το γωκεντρικο τομισμο καί εσάγει στή θεωρία τς θείας παγκοσμιότητος το Χριστο, το γαπήσαντος μς ες τέλος (πρβλ. Ιωάν. ιγ´1). ταν μισήσουμε τούς αυτούς μας λόγω τς ζωντανς μέσα μας κακίας, τότε διανοίγονται σέ μς ο τέρμονες ρίζοντες τς ντεταλμένης γάπης. Καί παρακάτω: Τί θέλω κατ οσίαν νά π μέ λα ατά; Ατό κριβς: Διά τς δοθείσης σέ μένα μετανοίας, μέχρι καί το ατομίσους, λαβα χωρίς νά τό περιμένω περα θαυμαστς ερήνης, καί τό κτιστο Φς μέ περιέβαλε, εσέδυσε μέσα μου, κανε καί μένα φς μοιο πρός Ατό καί μο δωσε νά ζήσω τή Βασιλεία το Θεο τς Αγάπης, Βασιλεία, τς ποίας οκ σται τέλος (῾᾽Οψόμεθα τόν Θεόν καθώς στιν).

       2. Τί προκαλε
μέ τή σειρά του τό μίσος ατό κατά τς μαρτίας, σύμφωνα μέ τόν μνογράφο; Δύο τινά: (1)  κρίση τς κολάσεως καί ντροπή πού τή συνοδεύει - διενθυμουμένη τήν ασχύνην τήν πολλήν καί κρίσιν τς κολάσεως, ν ποστσι πόρνοι καί σωτοι- καί (2)  πίγνωση τς γάπης καί τς φιλανθρωπίας το ΘεοΦιλάνθρωπε καί οκτίρμον,..ρσαί με. σο νθρωπος μέ λλα λόγια ποκτ πίγνωση τς γάπης το Θεο, κάτι πού ποτελε χάρη δική Του, προσφερόμενη μως σ κείνους πού στω καί στήν κατάσταση τς μαρτίας διατηρον κάποια ψήγματα γαθά - ς θυμηθομε δ ατό πού λεγε Γέροντας Πορφύριος, τι βεβαίως Θεός δίνει τήν γάπη Του σέ λους, λλά θέλει γιά νά γίνει ατή γάπη Του ασθητή κάτι λάχιστο πό τόν νθρωπο, μιά πιθυμία του νά θελήσει κι ατός τήν γάπη ατή - τόσο καί θέλγεται πό Εκενον καί στρέφεται ν μετανοί σέ Ατόν. Κι ν δέν πάρχει γάπη ατή, κενο πού μπορε λίγο νά τόν συνετίσει καί νά τόν ξυπνήσει εναι φόβος γιά τήν κόλαση καί ντροπή πού νθρωπος θά νιώσει τότε μπροστά στήν κρίση το Θεο, γεγονός πού συνιστ κι ατό χαρισματική κατάσταση, κατώτερο θά λέγαμε σκαλοπάτι τς γάπης. πόρνη γυναίκα νιωσε τίς χαρισματικές ατές καταστάσεις, το φόβου καί τς γάπης, γεγονός πού τίς φανέρωσε μέ τή σπουδή τς στροφς της πρός τόν Λυτρωτή - ῾ἡ πόρνη δέ γυνή, καί πτοηθεσα καί σπουδάσασα ταχύ, λθε βοσα πρός τόν Λυτρωτήν. Κι εναι ενόητο τι τά στάδια ατά τς μετανοίας, πως μς τά προσφέρει μνογράφος μέσα πό τό παράδειγμα τς γυναίκας το Εαγγελίου, εναι σφαλς τά δια στάδια πού μς προβάλλει κλασικότερη παραβολή το Κυρίου στό θέμα ατό: παραβολή το σώτου. ι κανε σωτος – συναίσθηση τς μαρτίας του καί στροφή στήν γάπη το Πατέρα -  τό διο βλέπουμε νά κάνει καί σωτος γυναίκα. Τό να εναι παραβολή, τό λλο πραγματικότητα. Τό ποτέλεσμα μως εναι τό διο: νοιχτή γκαλιά το Θεο πού μς συγχωρε καί μς ξυψώνει σέ παιδιά Του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.