Ετικέτες

17.2.14

Η καθιέρωση του Πολιτικού Γάμου


Σαν σήμερα καθιερώθηκε ο Πολιτικός Γάμος.









  Διαβάστε παρακάτω το σχετικό άρθρο........




To 1982 εισήχθη και στη χώρα μας ο πολιτικός γάμος, 200 χρόνια μετά την καθιέρωσή του από τη Γαλλική Επανάσταση. Έως τότε ίσχυε η υποχρεωτική ιερολογία του γάμου (θρησκευτικός γάμος), που είχε καθιερωθεί με Νεαρά του αυτοκράτορα Λέοντος ΣΤ' του Σοφού το 893 μ.Χ. («Μη ερρώσθαι τα συνοικέσια άνευ της ιεράς ευλογίας»).

Μία πρώτη απόπειρα για την εισαγωγή του πολιτικού γάμου στην Ελλάδα είχε γίνει στις 10 Μαρτίου του 1926 από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, Ιωσήφ Κούνδουρο, αλλά η πρότασή του απορρίφθηκε από τον δικτάτορα Θεόδωρο Πάγκαλο. Στη συνέχεια, απασχόλησε και τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή του Αστικού Κώδικα τη δεκαετία του '30, χωρίς τελικά να υιοθετηθεί.

Η ελληνική πολιτεία, αναγνωρίζοντας μόνο τον θρησκευτικό γάμο έως το 1982, παραβίαζε τη θεμελιώδη αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας και δημιουργούσε μία σειρά από προσωπικά αδιέξοδα σε αλλόθρησκους, άθεους και όσους ήθελαν να συνάψουν τέταρτο γάμο.

Η αναγνώριση του πολιτικού γάμου στην Ελλάδα ήταν μία από τις πρώτες αποφάσεις που έλαβε η υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου «Κυβέρνηση της Αλλαγής». Μία βαθιά εκσυγχρονιστική μεταρρύθμιση, αλλά και μία πράξη συμβιβασμού με ένα προαιώνιο θεσμό, όπως η Εκκλησία.

Θεσμοθετήθηκε με τον νόμο 1250/82 (ΦΕΚ Α 46/07.04.1982), που κατέστησε ίσου κύρους τον πολιτικό και τον θρησκευτικό γάμο (διαζευκτικό σύστημα), χωρίς ο νομοθέτης να προχωρήσει στο υποχρεωτικό του πολιτικού γάμου, όπως ζητούσε η προοδευτική διανόηση και ήταν το καθεστώς στις Δυτικές Χώρες. Μεγάλη ήταν η αντίδραση στο χώρο της Εκκλησίας, η οποία κάμφθηκε από τη διάθεση συνδιαλλαγής του τότε αρχιεπισκόπου Σεραφείμ.

Το σχετικό νομοσχέδιο εισήχθη προς συζήτηση στη Βουλή στις 17 Φεβρουαρίου 1982 και ψηφίστηκε στις 22 Μαρτίου, με τις αρνητικές ψήφους της Νέας Δημοκρατίας. Με το Προεδρικό Διάταγμα 391 (ΦΕΚ Α 73/18.06.1982) καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την τέλεση του πολιτικού γάμου. Ο πρώτος πολιτικός γάμος στην Ελλάδα έγινε στις 18 Ιουλίου του ίδιου χρόνου στο χωριό Φραντάτο της Ικαρίας, μεταξύ της ντόπιας Σταματούλας Πλακίδα και του Δημήτρη Μαύρου από τη Νάξο.

Σε επίπεδο δημοφιλίας, η κυριαρχία του θρησκευτικού γάμου έναντι του πολιτικού υπήρξε σχεδόν απόλυτη μέχρι την αλλαγή του αιώνα, με το ποσοστό των θρησκευτικών γάμων να ξεπερνά το 90% του συνολικού αριθμού τους. Η θρησκευτικότητα του λαού μας, αλλά και η τάση επίδειξης του νεοέλληνα, λόγω και της λαμπρότητας της τελετής, συνέβαλαν στη συντριπτική αποδοχή του θρησκευτικού γάμου από την ελληνική κοινωνία. Από την άλλη πλευρά, οι δημοτικές αρχές, που έχουν αναλάβει την τέλεση των πολιτικών γάμων, τον αντιμετώπιζαν μάλλον ως μία απλή διεκπεραιωτική πράξη, όπως η έκδοση ενός πιστοποιητικού.

Τα πράγματα άρχιζαν να αλλάζουν από τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Ο πολιτικός γάμος άρχισε να κερδίσει σταδιακά έδαφος και το 2012 έγινε η μεγάλη ανατροπή, βοηθούσης και της οικονομικής κρίσης. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), που ανακοινώθηκαν την 1η Αυγούστου του 2013, οι πολιτικοί γάμοι ξεπέρασαν για πρώτη φορά τους θρησκευτικούς (51,8% έναντι 48,2%).

12 σχόλια:

  1. Θα σταθώ σε δύο σημεία:

    α) Πόσο καλά κρατούσε η ελληνική κοινωνία σε "ξενόφερτες επιρροές" μέχρι πριν λίγες δεκαετίες... σε μια μόλις γενιά καταφέραμε να αλλοιωθούμε σε όλα τα επίπεδα ως λαός!

    β) Αν και όσοι είναι κοντά στη θρησκεία μας ίσως βιαστούν να κατακρίνουν την πράξη του πολιτικού γάμου, θα ήθελα να τονίσω ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι αυτό, αλλά το πόσο ανάλαφρα οι περισσότεροι από τους σύγχρονους Έλληνες προχωρούμε ή έχουμε προχωρήσει (για εμένα το λέω αυτό...) στο μυστήριο του θρησκευτικού γάμου έχοντας απομακρυνθεί και από τα υπόλοιπα μυστήρια αλλά και από την ουσία του Χριστιανισμού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ωραία και ενδιαφέροντα όλα αυτά.Γιατί όλοι αυτοί οι πονεμένοι που δεν μπορούσαν να παντρευτούν με θρησκευτικό γάμο......ήθελαν να παντρευτούν;Μπορούσαν να κάνουν μια νομική μεταξύ τους πράξη ή να μεταφέρουν τα πολιτικά τους δικαιώματα εκτός Ελλάδος.Τα κ΄νητρα είναι αυτά που καθορίζουν την αξία της πράξης και αυτά πρέπει να αναζητηθούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. δεν καταλαβαίνω το σκεπτικό αυτής της ανάρτησης! προσωπικά μου περνά το μήνυμα πως η λαϊκή επιταγή της διανόησης και του προοδευτικού χώρου ζητά τον πολιτικό γάμο,και ενίοτε θέλει να τον επιβάλει, για να απενεχοποιηθεί? Δεν καταλαβαίνω επίσης πως παραβιάζετε η θεμελιώδη αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας??? καταλαβαίνω ομως την διάλυση της ελληνικής οικογένειας! καταλαβαίνω την διάλυση του ηθικού κορμού της χώρας! και να που φτάσαμε! Άστοχο άρθρο,και παρακαλώ να μου πείτε το σκεπτικό της ανάρτησης. Τι θέλετε να δείξετε με αυτό το αρθρο. και μην ξεχνάτε πως το αρθρο αυτό είναι μονόπλευρο περνώντας και ενα αλλο μύνημα πολιτικός γάμος=πρόοδος. θρησκειτκός γάμος=μεσαίωνας. Περιμένω απάντηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η ανάρτηση ανέβηκε από έναν μόνο από τους διαχειριστές της ομάδας χωρίς να έχει αντιληφθεί σε βάθος το περιεχόμενό της. Σε καμιά περίπτωση δεν εκφράζει την θέση της ομάδας μας. Ήδη έκανα μια πρώτη επέμβαση σχολιάζοντας (δες το 1ο σχόλιο). Αποφάσισα να την αφήσω λίγο για να δω κάποιες αντιδράσεις και στη συνέχεια θα προβώ σε κάποιες απαραίτητες ενέργειες.

      Διαγραφή
    2. pedia profanos egine metafora apo alo sait ala den katalabeno ti uelei na mas pei

      Διαγραφή
    3. Υπάρχει πηγή την οποία έχουμε βάλει: είναι από το sansimera.gr. Απλά γενικότερα δεν θα έπρεπε να αναδημοσιεύουμε άρθρα που δεν διαβάζουμε καλά ή δεν είναι σύμφωνα με την γενικότερη λογική της ομάδος μας. Η ανάρτηση παραμένει διότι υπάρχει σχολιασμός και αλληλεπίδραση και αυτό μου αρέσει.

      Διαγραφή
  4. Όντως άστοχο το άρθρο, αλλά ας το δείτε από την καλή του πλευρά... Άναψε ο διάλογος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βλέπω πως βγήκαν θετικά αντανακλαστικά και αυτό είναι πολύ καλό. Το άρθρο είναι επηρεασμένο σαφώς από άτομο που έχει άποψη για το ζήτημα του πολιτικού γάμου,άλλα εκφράζει μόνο της απόψεις ΤΟΥ. Τώρα όσο αναφορά για την μεταφορά που έκανε ο φίλος κ.Νείλος Κώστα σίγουρα δεν είχε πρόθεση να θίξει κάτι και πιστεύω σύντομα να σας απαντήσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα σε όλους τους αναγνώστες!Συγνώμη για την καθυστέρηση της απάντησής μου στα σχόλιά σας!Το άρθρο το μετέφερα απο άλλη πηγή που την έχουμε βάλει όπως ανέφερε και πιο πάνω ο Γιώργος!Στόχος μου δεν ήταν να θίξω οτιδήποτε έχει να κάνει με τον θρησκευτικό γάμο!Σκοπός που ανέβασα αυτό το άρθρο ήταν να αναφέρω απλώς ότι στις 17 Φεβρουαρίου συνέβει αυτό το γεγονός περι του πολιτικού γάμου!Ευχαριστώ πολύ για τις παρατηρήσεις σας που κάνατε σχετικά με το άρθρο.Κάθε παρατήρηση που κάνετε είτε θετική είτε αρνητική με κάνει καλύτερο και πιο προσεχτικό.Και πάλι ζητάω συγνώμη αν σας έθιξα χωρίς να το θέλω αγαπητοί αναγνώστες μας.Καλό βράδυ και να είσαστε καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. σε ευχαριστώ κ. νείλο που μου απάντησατε.Εγώ δεν σας ξέρω προσωπικά αλλά διαβάζοντας συχνά το blog σας δεν ξέρω τι θέλει να περάσει ο καθένας απο εσάς στούς άλλους,ειδικά στα μεταφερόμενα αρθρα. Δεν σας επιρίπτω ευθύνη προσωπικά σε εσας αλλα να φιλτράρετε την πληροφορία για να μην δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις.Σας ευχαριστώ και πάλι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. συγχαρητηρια και για την προσπάθειά σας ,ειμαι εργαζόμενος στην ΕΘΕΛ και τυχαία ακουσα ενα συνάδελφο να το συζητά,ετσι το διαβάζω. θα σας στείλω και το mail αν μπορώ να βοηθήσω σε κάτι πολύ ευχαρίστως .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όποιος έχει καλή διάθεση και όρεξη είναι ευπρόσδεκτος. Ευχαριστούμε Κώστα. Αν έχεις ιδέες ή αν ενδιαφέρεσαι να αρθρογραφείς ενημέρωσε μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.