Ετικέτες

17.6.17

Ο ΛΟΓΟΣ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΟΓΟ

Αποτέλεσμα εικόνας για γάμος και μοναχισμός


Σημείωση Ιστολογίου Ελληνικής Νεώς: Ακολουθούν δύο αναρτήσεις (η πρώτη ως απάντηση στην δεύτερη). Ιερέας απαντά σε αρχιμανδρίτη σχετικά με ανάρτηση του δεύτερου με τίτλο: "Αφού παντρεύτηκες ζήσε ως παντρεμένος".

Αν και προσωπικά συμφωνώ με την απάντηση του ιερέως, οφείλω να αναγνωρίσω ότι ίσως η διάθεση του αρχιμανδρίτη ήταν άλλη και δεν κατάφερε να την εκφράσει τόσο επιτυχημένα. Ίσως δηλαδή να ήθελε να στηλιτεύσει την υπέρμετρη και απότομη αλλαγή του ενός συζύγου ο οποίος ξαφνικά μεταστρέφεται, αλλά λόγω απειρίας δεν καταφέρνει να διαχειριστεί με ταπείνωση τον θείο ζήλο που αισθάνεται και καταλήγει να χάσει τον γάμο του... 

Διαβάστε και τις δύο αναρτήσεις (ίσως με αντίστροφη σειρά). Πιστεύω ότι και από τις δύο μπορεί να βγει κάποιο όφελος. Αρκεί να υπάρχει καλή διάθεση.

Πολλο νθρωποι ζον τ λαθεν βιώσας, λλ δν εναι ποκομμένοι π τν δημόσιο βίο κα τν κοινωνία τν νθρώπων.
------------------------------------------------------
φο δέχθηκες κάλεσμα, κάνε τ θέλημα το Χριστο.
------------------------------------------------------
Ο γιοι το Θεο συχν νέφεραν τ γιογραφικό: «ς ν ον βουληθ φίλος εναι το κόσμου, χθρς το Θεο καθίσταται». (Καθ. π.  ακώβου, Δ΄ 4)
-------------------------------------------------------
    Ζητ συγγνώμη γι τν διαδικτυακή μου παρέμβαση, γιατ ατ τ κάνω γι πρώτη φορά.

    φορμ μο δόθηκε π μι νάρτηση πο γινε σε στοσελίδα ... 
[σημ. ιστολογίου Ελλ. Νεώς: διαγράψαμε την ιστοσελίδα, διότι το άρθρο έχει προστεθεί στο τέλος, πρόκειται για αναδημοσίευση από το: https://www.facebook.com/paulos.papadopoulos.3572/posts/1860600630930698]
κα νομίζω τι εναι ποχρέωσή μου ν παντήσω στν ρχιμανδρίτη Παλο Παπαδόπουλο, διότι γράφων εναι γγαμος λλ κα ερες τς κκλησίας το Χριστο κα γι ατ δικαιοται ν χ λόγο.
    Μέσα στ βδομντα να χρόνια τς π γς ζως μου, πο μο χάρισε Κύριος κα στ τριάντα να χρόνια τς ερωσύνης μου κα μάλιστα στ τριάντα π ατ διακονώντας τ ερν Μυστήριον τς ξομολογήσεως, που μ ξίωσε Θες κα συνέγραψα τρία ξομολογητάρια, τ ποα βρκαν μεγάλη πήχηση κα ποδοχ π τ Χριστεπώνυμο πλήρωμα τν ρθοδόξων πιστν, να πράγμα χω καταλάβει, τι δν πρέπει ν γίνεται δημόσια παρέμβαση σ πνευματικ θέματα κα στ ργο λλων Πνευματικν Πατέρων. γιος ουστίνος Πόποβιτς λεγε: «Κριτήριον ρθοδοξίας εναι στάση μας ναντι το Μοναχισμο».
   προαναφερθες ρχιμανδρίτης μο κανε μεγάλη ντύπωση πο τν ΘΕΙΟ ΖΗΛΟ τν βαλε μέσα σ εσαγωγικά. Μά, ατν τν εχαν λοι ο γιοι τς κκλησίας μας, μ πρτον τν Προφήτην λίαν κα μ’ ατν γίασαν κα εαρέστησαν τν Θε κα ζησαν κόμη κα πολλο γγαμοι γιοι τς κκλησίας μας, ζώντας σεμν τν ζωή τους.
    ταν παίρνουμε πόφαση ν γράψουμε να κείμενο κα ν τ δημοσιεύσουμε σ παγκόσμια διαδικτυακ νάρτηση, πολλς φορς γι ντυπωσιασμό, δν θ παίρνουμε μεμονωμένες ρρωστημένες περιπτώσεις νθρώπων χωρς διάκριση κα πολλς φορς χωρς Πνευματικ Πατέρα κα δηγό, γι ν γενικεύουμε σ λους τος πιστος νθρώπους μι ρρωστημένη κατάσταση, πειδ γαπον τν Μοναχισμ κα πισκέπτονται Μοναστήρια κα ερ Προσκυνήματα κα τ διακονον. Μο κανε δ μεγάλη ντύπωση πο να πνευματικό μου παιδ μο ξομολογήθηκε τι τν πηρέασε ρνητικ τ κείμενο πο ναρτήθηκε περ γγάμων, σ τι φορ τν γάπη του πρς τ Μοναστήρια, λλ κα τν βιοτή του πρς τν οκογένεια.
    Θυμίζω στος ελαβες ναγνστες, λλ κα στν σεβαστ ρχιμανδρίτη, τν Θεο ζλο, χωρς εσαγωγικά βέβαια, το Πρωτοκορυφαίου γίου κα ποστόλου Πέτρου, πο ταν γγαμος, το γίου ποστόλου Σίμωνος το Κανανίτου, πο ταν γγαμος, το γίου Φιλίππου το Διακόνου, πο ταν γγαμος, τν γίων νδρονίκου κα ουνίας, κύλα κα Πρισκίλλης,τς γίας Φωτεινς τς Σαμαρείτιδος, τς σίας Ξένης, τς γίας Μελάνης, τν γίων Γαλακτίωνος κα πιστήμης, το γίου Εσταθίου, το γίου Σπυρίδωνος κα στος πι κοντινούς μας, το γίου Λουκ Κριμαίας, πο τν ελαβονται διαίτερα στν περιοχ τς Βεροίας κα τόσων λλων γίων τς κκλησίας μας γγάμων, ο ποοι δι τς πίστεως στηρίχθηκαν στ γιογραφικ « Βασιλεία τν ορανν βιάζεται κα βιαστα ρπάζουσιν ατήν». (Κατ Ματθαον. ΙΑ΄ 12)
    Πιστεύω κράδαντα πς λοι ο γγαμοι γιοι τς κκλησίας μας ζησαν σεμν κα χι μ κκοσμικευμένη πνευματικότητα, πως π.χ. μ ρομαντισμό, μ σορτσάκια στ σπίτι κα στν παραλία, μ τ ποι ταινία θ δομε, ποι κοσμικ βόλτα ταξίδι θ κάνουμε, πο θ γλεντήσουμε, τ εδος ρούχων θ φορμε κα θ λλάζουμε κάθε μέρα. κόμη κα στ λούσιμό τους εχαν σεμνότητα χωρς ρώματα. πίσης κα τ φαγητά τους ταν ταπειν κα χι λουκούλια, γιατ τηροσαν πάντα τς νηστεες πο ρισε γία μας ρθόδοξη κκλησία. σο γι τν καλλωπισμ τν γυναικν, ταν πάντα προσεκτικς κα ξιοπρεπες, στε ν μν σκανδαλίζουν τ λλο φλο.
    Γι τ θέμα τν κιλν κα το βάρους, πο ναφέρει τ κείμενο το ρχιμανδρίτου, στος συζύγους, θ νέφερα ταπεινά, πς γνωρίζω πολλος νθρώπους, τος ποίους κα ξομολογ, πο χουν ρμονικ πρόβλημα μ τν γεία τους κα γι’ ατ παίρνουν κιλά. Καλν θ εναι κα ατος τος νθρώπους ν μν τος λοιδορομε.
    ς γγαμος γράφων, πρς τος γγάμους, ταπεινή μου συμβουλ εναι: ν θέλουμε ν σώσουμε τν ψυχή μας κα ν ζήσ αώνια μαζ μ τν ναστάντα Χριστ μας, ν προσέχουμε κυρίως τν Πνευματική Ζω πο θ κάνουμε χωρς κοσμικς περβολς μέσα στν γάμο. μακαριστς π. θανάσιος Μυτιληναος συχν λεγε: « Θες ν μς φυλάξ π τν κκοσμίκευση τς κκλησίας». σύγχρονος γιος τς κκλησίας μας, πατρ Παΐσιος γιορείτης, τν ποο γνωρίσαμε κα μιλήσαμε, συχν μς λεγε: «Γι ν γίν κάποιος ερες Μοναχός, παίρνει τομικ πρόσκληση π τν Χριστό».
    πως προανέφερα, εμαι γγαμος ερες το ψίστου, πο δέχθηκα κι γ κάλεσμα π τν Χριστ στ σαράντα χρόνια τς ζως μου κα νταποκρίθηκα στν πρόσκληση τς γίας μας κκλησίας. γάπησα πολ κα γαπ τν Μοναχισμό, λλ κα θυσιάζω τν ζωή μου κα προσεύχομαι διαλείπτως πρς τν Τριαδικ Κύριό μας, ν στηρίζ τν θεσμ το γάμου κα τς οκογενείας, γιατί, πρέπει ν προσέχουμε τ κεν πο φήνει χωρς γκράτεια κοσμικ ζω, πο εναι τ ποτέλεσμα τν πολλν διαζυγίων.
Υ.Γ. Πρν λίγες μέρες μο επαν γι ναν ερέα γνωστό μου γι τ πόσο ερωνικ κα παξιωτικ μίλησε γι τ Μοναστήρια κα επε: «Ναί, π τν κάτω ερουσαλμ θ μς νεβάσουν στν νω ερουσαλήμ». Τ κρίμα κα κατάκριμα πρε ατς νθρωπος γι τν παξιωτικό του λόγο, γιατ σκανδάλισε φιλόθεες κα φιλομόναχες ψυχές! Καλν θ ταν ν τ ξομολογηθ κα ατό. π. φραίμ λεγε: «Τ Μοναστήρια συμβολίζουν κα εναι μικρο παράδεισοι στν γ, εναι τ καταφύγια τν πιστν Χριστιανν». Βέβαια εναι γεγονς ναμφισβήτητο τι λλο πράγμα εναι ν ζς ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ κα λλο πράγμα εναι ν ζς π τν κκλησία. « νον νοείτω». πενθυμίζω δ τι ρθότητα το ρθοδομοντος λόγου δν εναι σχολαστικισμός.πισημαίνω κα τ ξς, τι πονηρς δν θ βαζε ποτ γαθ λογισμ σ κάποιον ρθόδοξο Χριστιαν γι ν γίν Μοναχς ερεύς, κτς κι ν πρχαν λλοι λόγοι σκοπιμότητος.
    Θ μπορούσαμε ν γράφαμε πολλ περισσότερα π ατ πο γραψαν κα επαν ο γιοι Πατέρες περ Μοναχισμο κα ερωσύνης, λλ ρκε προαναφερθες λόγος. να σίγουρα πρέπει ν γνωρίζουμε, τι Χριστς μας μ τν Ζωή του τίμησε τν Μοναχισμ κα τι Παναγία μας ζησε σν Μοναχή κα τιμται π λα γενικς τ Μοναστήρια ς Μεγάλη γουμένη. Στόχος κάθε νθρώπου πρέπει ν εναι Κάθαρση, Φωτισμός, γιασμς κα κατ Χάριν Θέωσις.

Ν εχεσθε ναστς Κύριός μας

ν μς χαρίζ τ μεγάλο Δρο τς Μετανοίας.


Ακολουθεί και η αρχική ανάρτηση:

Αφού παντρεύτηκες ζήσε ως παντρεμένος


Αφού παντρεύτηκες ζήσε ως παντρεμένος. Το λέγω αυτό διότι παρατηρείται το φαινόμενο, κάποιοι χριστιανοί που επέλεξαν τον έγγαμο βίο μετά από μερικά χρόνια να ξυπνά μέσα τους ένας «θείος ζήλος» ο οποίος γεννά λογισμούς και συμπεριφορές που τους απομακρύνουν από τα συζυγικά τους καθήκοντα.

Ενώ δηλαδή είναι παντρεμένοι, ίσως έχουνε και παιδιά θεωρούν ότι ήρθε καιρός να ζήσουν ως μοναχοί. Και δυστυχως αυτό το παίρνουν απόφαση μόνοι τους, χωρίς την συγκατάθεση των συζύγων τους.

---------------------------
Η άσκηση μέσα στον γάμο είναι φυσικά απαραίτητη, διότι αλλιώς ο γάμος δεν θα εξυπηρετεί τον σκοπό του που είναι η συνοδοιπορία του ανδρός και της γυναικός προς την θέωση. Όμως είναι άλλο το ασκητικό φρόνημα μέσα στο γάμο και άλλο ακραίες καταστάσεις μίμησης μοναχικής ζωής. Δεν είσαι μοναχός άνθρωπε, παντρεμένος είσαι!
---------------------------
Φτάνουν κάποιοι εξ αυτών να απαξιώνουν την βόλτα με τον/την σύζηγό τους ως κάτι το μη πνευματικό! Ή να αποφασίζουν από μόνοι τους την αποχή από την συζυγική κλίνη! 
---------------------------
Όσο πνευματικό είναι να κάνουμε τον κανόνα μας (την καθημερινή προσευχή μας) άλλο τόσο πνευματικό είναι να βγεις μια βόλτα με τον/την σύζυγό σου, να δείτε μια ταινία μαζί, να πάτε σε μια ταβέρνα. Όσο πνευματικό είναι να τρέχουμε στα μοναστήρια, άλλο τόσο πνευματικό είναι να χαϊδέψουμε το πρόσωπο του συζύγου που έρχεται κουρασμένος από την δουλειά, να πούμε ένα καλό λόγο στην σύζυγο για το φαγητό που μαγείρεψε.
---------------------------
Δυστυχώς υπάρχει ένας λογισμός ότι εάν είσαι άνθρωπος του Θεού δεν θα πρέπει να κοιτάς την εξωτερική σου εμφάνιση. Αυτό όμως είναι εν μέρη σωστό. Εάν είσαι μοναχός, ερημίτης, μπορεί να ισχύει το παραπάνω. Ακόμα όμως και μοναχός να είσαι σε κοινόβιο μοναστήρι καλείσαι να είσαι ευπρεπισμένος, να κάνεις μπάνιο (να μην βρωμάς)· υπήρχανε πατέρες που δεν έκαναν μπάνιο όμως τρώγανε ένα παξιμάδι ανα δύο ημέρες, μερικοί τρώνε κανονικά αλλά δεν κάνουνε μπάνιο με αποτέλεσμα η παρουσία τους –λόγο της αδιακρισίας τους- να γίνεται αφόρητη.
Εάν λοιπόν αυτά ισχύουν για μοναχούς πόσο μάλλον για ανθρώπους που ζούνε μέσα στον κόσμο και είναι και παντρεμένοι. 
---------------------------
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος τονίζει για την γυναίκα ότι θα πρέπει να καλοπίζεται ώστε να είναι ποθητή στον άνδρα της (όχι για να σκανδαλίζει άλλους), και για τον άνδρα να προσέχει την εμφάνισή του για να αρέσει στην γυναίκα του. Βλέπουμε λοιπόν πόση διάκριση έχουν οι Θεοφόροι Πατέρες της Εκκλησία μας σ’αυτά τα θέματα.
---------------------------
Είναι ΜΗ πνευματικό να αφήνουν οι σύζυγοι την εξωτερική τους εμφάνιση για λόγους «πνευματικούς». Ο άλλος άνθρωπος σε παντρεύτηκε, σε θέλει άνδρα της, σε θέλει γυναίκα του, δεν επέλεξε να ζήσει μαζί σου ως συνμοναστής σου! Σε παντρεύτηκε 70 κιλά όχι 120! Μην τα θεωρείτε αυτά μικρά. Από την στάση σας σε αυτά φαίνεται και η πνευματική σας κατάσταση. Όταν ο άλλος λέει ότι αγαπά την γυναίκα του και από τότε που παντρεύτηκε έχει βάλει 50 κιλά δείχνει ότι η αγάπη του αυτή έχει μετατραπεί σε ένα βόλεμα. Βολεύτηκε και το έριξε στο φαΐ. Όταν τον αγαπάς τον άλλον, τα προσέχεις όλα, ακόμα και τα κιλά σου.
---------------------------
Η Σωτηρία σου λοιπόν δεν εξαρτάται από πόσα μοναστήρια επισκέφθηκες ή πόση ώρα κάνεις προσευχή. Η Σωτηρία σου έρχεται μέσα από τον/την σύζυγό σου, μέσα από τα συζυγικά σου καθήκοντα, μέσα από την οικογένειά σου, μέσα από την έγγαμη ζωή σου.
---------------------------
Θα πρέπει να το καλατάβετε όλοι οι έγγαμοι ότι φυσικά και παραδείγματα για εσάς είναι οι μοναχοί όπως παραδείγματα των μοναχών είναι οι άγγελοι. Όμως όπως οι μοναχοί δεν μπορούν να πάνε σε μια ταράτσα και να πετάξουν όπως μπορούν οι άγγελοι έτσι και εσείς οι έγγαμοι μην κάνετε πράγματα που είναι καθαρά μόνο για τους μοναχούς, όπως η παρθενία, ή η ακτημοσύνη, ή ο εγκλεισμός. Το πνεύμα των μοναχών να πάρετε που είναι το πνεύμα της υπακοής, της συγχώρεσης, της ταπείνωσης, της αγάπης.
---------------------------
Έγγαμοι, οι οποίοι αφού γεύτηκαν τις χαρές του γάμου τους (όταν ήταν νέοι) και ξαφνικά (αφού πέρασαν τα χρόνια) ξύπνησε μέσα τους ο μοναχός ή η μοναχή ΔΕΝ πράττουν καλώς.
Πώς θα σας φαινόταν αν κάποιος μοναχός έλεγε: Και γω βαρέθηκε τόσα χρόνια μέσα στο ράσο, να παντρευτώ και μετά ίσως ξαναγυρίσω!!! Θα κατακρίνατε την συμπεριφορά του και δικαιολογημένα. Το ίδιο ισχύει και για τους έγγαμους που από μόνοι τους αποφασίζουν να ζήσουν πλέον ως μοναχοί.
---------------------------
Καλές είναι και οι προσευχές αλλά πνευματικό είναι και να πλένετε και κανένα πιάτο, καλή είναι η μελέτη του Θείου λόγου αλλά πνευματικό είναι και ένα ταξιδάκι με τον/την σύζυγο, καλές και ευλογημένες είναι οι επισκέψεις σε μοναστήρια αλλά ωφέλιμο είναι να οργανώσετε και ένα ρομαντικό δείπνο για το ταίρι σας.
---------------------------
Αφού παντρεύτηκες, ζήσε ως παντρεμένος με υπακοή, έτσι θα σωθείς.


Υ.Γ. ελπίζω να "πιάσετε" το πνεύμα της ανάρτησης και να μην το προσεγγίσετε σχολακιστικά.


αρχιμ. Παύλος Παπαδόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.