Ετικέτες

5.1.18

ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΓΙΑΣΜΟΥ ΤΩΝ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ – ΤΟΥ ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΦΟΥΝΤΟΥΛΗ

Ασημένια λεκάνη Αγιασμού - Μουσείο Μπενάκη. 

κολουθία το μεγάλου γιασμο τν Θεοφανείων τελεται κατ τν σημεριν τάξι δύο φορές, τν παραμον τς ορτς μετ τ τέλος τς λειτουργίας το Μεγάλου Βασιλείου κα τν μέρα τν Θεοφανείων, κατ μν τ μοναστηριακ τυπικ κα τ ντυπα μετ τν πόλυσι το ρθρου, κατ δ τν νοριακ πράξι μετ τ τέλος τς θείας λειτουργίας. 

  
Κα στς δύο περιπτώσεις τελεται δία κριβς κολουθία μ μόνη τν διαφορ τι «πρόλογος» τς μεγάλης καθαγιαστικς εχς, δηλαδ π τ «Τρις περούσιε…» μέχρι τ «συνεχόμενος φόβ ν κατανύξει βο σοι», ναγινώσκεται μόνο κατ τν μέρα τν Θεοφανείων, ν κατ τν παραμον εχ ρχίζει π τ «Μέγας ε, Κύριε…». παράλειψις ατ το «προλόγου» δν προβλέπεται μν π τ ντυπα (τ «λέγεται μυστικς», πο σημειώνεται π ρισμένα Τυπικ ποτελε προσπάθεια συμβιβασμο συγκαλύψεως το πράγματος), γίνεται μως κατ γραφο παράδοσι, πο εναι παλαιοτέρα π τν τάξι πο κατεγράφη στ ντυπα, γιατ δν περιέχεται σ πάρα πολλ ρχαα χειρόγραφα. «πρόλογος» δ ατς δν εναι κν εχή, λλ πανηγυρικ γκώμιο τς ορτς, πο πρε τν σημεριν μορφ μετ π πολλς τροποποιήσεις κα προσθαφαιρέσεις κα πο κατ’ ρχς λέγετο μόνο κατ τν παραμονή, τελικ δ καλς πεκράτησε ν λέγεται μόνο κατ τν μέρα τς ορτς. προσθήκη το γκωμίου ατο κάμνει μν πανηγυρικωτέρα τν κολουθία, λλ δν λλοιώνει καθόλου τν οσία της, στν ποία, καθς εδαμε, ποτελε μεταγενέστερο κα μβόλιμο στοιχεο. πομένως κα τς παραμονς κα τς ορτς γιασμς εναι κριβς διος, «μέγας γιασμός» κα στς δύο περιπτώσεις. στορικς δ κα λειτουργικς ο δύο ατς κολουθίες εναι μία κα ατή, πο πενοήθη δη π τ Ε΄ αώνα ν παναλαμβάνεται κα κατ τν παραμον γι ν ξυπηρετονται ο πιστοί. ρχικς δηλαδ μέγας γιασμς τελετο ες νάμνησιν το βαπτίσματος το Κυρίου κατ τν παννυχίδα τς ορτς τν Θεοφανείων μέσως μετ τν κολουθία το ρθρου, ντλοσαν ο πιστο δωρ, πιναν κα ρραντίζοντο κα ν συνεχεί βαπτίζοντο σ’ ατ ο κατηχούμενοι. Στν λειτουργία τς ορτς, πο τελετο εθς μέσως, παρίσταντο κα ο νεοφώτιστοι, γι’ ατ κα μέχρι σήμερα ψάλλεται κατ’ ατν ντ το τρισαγίου τ «σοι ες Χριστν βαπτίσθητε…». Κατ’ οσίαν μέγας γιασμς εναι ελογία το δατος το βαπτίσματος, μ τν ποία μέχρι σήμερα παρουσιάζει τόσα κοινά. Πατριάρχης ντιοχείας Πέτρος Γναφες (465-475) πρτος σκέφθη ν διευκολύνη τος χριστιανος κα ρισε ν τελται γιασμς κα κατ τν παραμον «ν τ σπέρ». Πόσο δ ταν ναγκαία κα πιβαλλομένη εσαγωγ το νεωτερισμο ατο φαίνεται π τν ταχυτάτη πικράτησι τς πράξεως ατς. Κατ’ ρχς πρχαν μικρς διαφορς μορφς μεταξ τν δύο κολουθιν, στερα μως μ μοιβαες πιδράσεις ξωμοιώθηκαν πλήρως. Γι ν χρησιμοποιήσωμε δ μία σύγχρονο παρομοίωσι, συνέβη μ τν μέγα γιασμ ,τι κριβς γίνεται στν ποχή μας μ τς δύο λειτουργίες, πο τελονται στος μεγάλους ναος τν πόλεων τν δία μέρα γι τν ξυπηρέτησι τν ναγκν τν πιστν.

Μ γιατί τότε νηστεύουμε μόνο τν παραμον τν Θεοφανείων ; Σκοπς τς νηστείας ατς κοινς θεωρεται προπαρασκευ δι τν προσέλευσι στν μετάληψι το μεγάλου γιασμο τς μέρας τς ορτς. ν μως παραμον εναι Σάββατον Κυριακή, πομένως μέρα πο δν πιτρέπεται νηστεία, τότε πς θ κοινωνήσωμε το γιασμο κατ τν πομένη ; Κα πάλι ν γιασμς τς παραμονς κα τς ορτς εναι ατς μέγας γιασμός, κα φο προϋπόθεσις γι τν μετάληψί του εναι νηστεία, δν μπορομε ν κοινωνήσουμε π τν γιασμ τς παραμονς, φ’ σον δν νηστεύσαμε κατ τν προηγουμένη, πο εναι μέρα καταλύσιμος ες πάντα. Ο νωτέρω πόψεις δν εναι πρώτη φορ πο κούονται κα γράφονται. φείλονται σ μία ελαβ παρεξήγησι, πο περιβάλλει τν κολουθία το μεγάλου γιασμο κα πο πολλς φορς δημιουργε προβλήματα στος ερες μας κα στ λαό μας.

νηστεία τς παραμονς τν Θεοφανείων κακς θεωρεται τι χει σχέσι μ τν μετάληψι το μεγάλου γιασμο. Κατ παλαι θος τς κκλησίας, τν μεγάλων ορτν προηγετο προετοιμασία, ποία κτς τν λλων περιελάμβανε κα νηστεία. Ο νηστεες ατς σαν λίγων μόνον μερν, μις, δυό, τριν κα μις βδομάδος, πο βαθμηδν π πίδρασι τν μοναχν νεπτύχθησαν κα περισσότερο. Τέτοιες προπαρασκευαστικς νηστεες χομε στ Χριστούγεννα, στ Πάσχα, στν ορτ τν γίων ποστόλων, τς Μεταμορφώσεως κα τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου. Σ π μέρους τυπικ βρίσκομε νηστεες κα πρ τν ορτν μεγάλων γίων, πως το γίου Δημητρίου, τν Ταξιαρχν, τς ψώσεως το τιμίου Σταυρο, τς ποτομς του Προδρόμου κλπ. Τ Θεοφάνεια δν εχαν τν δυνατότητα ν ναπτύξουν νηστεία, ν κα τ προεόρτιά των ρχίζουν π τν 2αν ανουαρίου, γιατ τ δωδεκαήμερο τν Χριστουγέννων ποτελοσε ορταστικ περίοδο καταλύσεως ες πάντα. ξ λλου νηστεία τν Χριστουγέννων εναι προπαρασκευαστικ κα γι τ Θεοφάνεια, φ’ σον ο ορτς ατς παλαιότερα ποτελοσαν μία νιαία ορτή, πο ωρτάζετο τν 6η ανουαρίου· λλ κα σήμερα σύνδεσμός των εναι στενς κα μπορον ν θεωρηθον ς δύο ψεις μις ορτς. Στν ρμενικ κκλησία, πο διετήρησε τν παλαι κοιν ορτασμ τν Χριστουγέννων κα τν Θεοφανείων στς 6 ανουαρίου, προηγεται τς ορτς πταήμερος νηστεία. Μόνο λοιπν παραμον τν Θεοφανείων μεινε στν κκλησία μας ς μέρα νηστείας, ξηροφαγίας. Γι’ ατ κα λειτουργία τς παραμονς το Μεγάλου Βασιλείου εναι συνδεδεμένη μ τν σπερινό. τελετο δηλαδ ρχικς τ σπέρας μετ τν νάτη ρα, λόγ τς νηστείας, πως κα μέχρι σήμερα στ μοναστήρια. νηστεία μως, κατ τος ερος κανόνας, παγορεύεται κατ τ Σάββατα κα τς Κυριακάς. ν κατ’ ατς τς μέρας συμπέση παραμον τν Θεοφανείων, καταλύεται νηστεία, χι βέβαια «ες πάντα», λλ χομε κατάλυσι «ονου κα λαίου» κα θεία λειτουργία τελεται, πως τς μ νηστίμους μέρας, τ πρωί. σως νηστεία τς παραμονς τν Θεοφανείων χει κάποια σχέσι κα μ τ βάπτισμα τν κατηχουμένων. Εναι γνωστό, τι κατ τ Θεοφάνεια, πως κα κατ τ Χριστούγεννα κα διαιτέρως κατ τ Πάσχα, προσήρχοντο στ βάπτισμα μαδικς ο κατηχούμενοι. Εναι πίσης γνωστό, τι το βαπτίσματος προηγετο νηστεία κα τν βαπτιζομένων κα τς κκλησίας λης.

τι νηστεία δν φορ στν μετάληψι το μεγάλου γιασμο, μπορε ν συναχθ κα π τ παράλληλο τς προπαρασκευς γι τν θεία μετάληψι. τριήμερος νηστεία εναι νεώτερο θιμο. Κατ τν ποχ πο εσήχθη νηστεία τς παραμονς τν Θεοφανείων, κα πολλος αἰῶνας στερα π ατήν, προπαρασκευαστικ νηστεία γι τν θεία μετάληψι το κα γι τν λα σήμερα τηρουμένη π τος ερες, δηλαδ πόλυτος ποχ τροφς π το τελευταίου δείπνου, το μεσονυκτίου, μέχρι τς ρας τς θείας κοινωνίας. Θ το παράλογο γι τν μετάληψι το μεγάλου γιασμο ν ζητηθ μακροτέρα νηστεία π ση πητετο γι τν μετάληψι το Σώματος κα Αματος το Κυρίου.

λλ’ ατ τ ποκλείει χι μόνο περίπτωσις κατ τν ποία παραμον τν Θεοφανείων θ συνέπιπτε μ μ νήστιμο μέρα, Σάββατο Κυριακή, λλ κα ατ τέλεσις το μεγάλου γιασμο κατ τν παραμονή, κα μάλιστα, κατ τν νεωτέρα τάξι, τ πρωί. προηγούμενη μέρα, ανουαρίου εναι καταλύσιμος, πομένως δν θ τελετο γιασμς κατ τν παραμον ν τελετο δν θ πρεπε ν κοινωνήσουν π ατν ο πιστοί. Τ τελευταο μως ατ ποκλείεται. λες ο ερς κολουθίες τελονται γι ν μετάσχουν τν πνευματικν δωρεν ο πιστο δι τς μεταλήψεως τν γιαζομένων εδν.

Γίνεται φανερ τι διάκρισις πο θέλουν ν πιστεύουν μερικο τι πάρχει ς πρς τν δύναμι κα τν χρσι τν δύο, μλλον το νς γιασμο, δν εναι δικαιολογημένη.

ΠΗΓΗ : παντήσεις ες λειτουργικς πορίας, κδ. ποστολικς Διακονίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας θα πρέπει να αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανάρτηση και να διατυπώνονται κόσμια ακόμα και αν διαφωνείτε.

Παρακαλούμε να χρησιμοποιείτε ελληνικούς χαρακτήρες.